Zimowe Igrzyska Olimpijskie wzbudziły spore zainteresowanie medialne
25 lutego zakończyły się XXIII Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pjongczangu. Wydarzenie pod wieloma względami wyjątkowe, choć dla Polaków zakończone tylko dwoma medalami. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdził, jakim echem Igrzyska odbiły się w mediach i jak emocjonalnie na zmagania sportowców reagowali internauci.
Podczas IO 2018 zawodnicy rywalizowali w 102 konkurencjach sportowych w 15 dyscyplinach. Po raz pierwszy rozegrano 4 nowe konkurencje. Polskim widzom najwięcej wrażeń dostarczyła drużyna polskich orłów, która zdobyła brąz oraz Kamil Stoch, sięgając po złoty medal.
W okresie od 9 do 25 lutego w internecie, prasie, radiu i telewizji opublikowano 39 tys. materiałów na temat igrzysk. Najwięcej, bo aż 69 proc. z nich ukazało się w sieci. 16 proc. całego przekazu wyemitowały stacje radiowe, 8 proc. prasa, a pozostałe 7 proc. – telewizja.
Jednak to nie internet miał największy udział w dotarciu. Aż 1,2 mld potencjalnych kontaktów z informacjami, czyli 64 proc. całego dotarcia przekazu na temat igrzysk, uzyskały doniesienia radiowe. Ponad 2 razy mniejszy wynik osiągnęły materiały telewizyjne – 0,6 mld. Prasa wygenerowała dotarcie na poziomie 0,08 mld, a internet – 0,05 mld kontaktów.
Najwięcej doniesień w polskich mediach dotyczyło skoczków narciarskich, a szczególnie pierwszego konkursu olimpijskiego w skokach narciarskich – 10 lutego. Były to informacje głównie o Kamilu Stochu i Stefanie Huli. Kolejnym pikiem na wykresie pokazującym rozkład publikacji w czasie był złoty medal Kamila Stocha – 17 lutego, a trzecim – zdobycie 19 lutego brązowego krążka przez skoczków drużynowo.
59 proc. wszystkich informacji odnotowano na łamach mediów ogólnopolskich. Media o profilu regionalnym wykazały się również dużą aktywnością. Najwięcej publikacji ukazało się w województwie śląskim – 4,2 tys. oraz małopolskim – 1,7 tys. Po 1,3 tys. materiałów opublikowano w województwach mazowieckim i kujawsko-pomorskim.
Najwięcej potencjalnych kontaktów przekazu z odbiorcami miało miejsce w województwie wielkopolskim – 13,6 mln oraz mazowieckim – 8,4 mln.
Do najaktywniejszych źródeł należały portale sportowe: Eurosport.interia.pl, Sport.onet.pl, Sportowefakty.wp.pl, Polsatsport.pl oraz Przeglądsportowy.pl. Najwyższym dotarciem informacji mogły poszczycić się Radio RMF FM, Radio ZET oraz Polskie Radio Program 1.
Autorami największej liczby informacji spośród tych podpisanych byli Przemysław Franczak (Polska Press, Naszemiasto.pl), Tomasz Biliński (Polska Press) oraz Szymon Kamczyk (Naszemiasto.pl).
Łącznie przekaz na temat Olimpiady w mediach tradycyjnych oszacowano na 255,5 mln zł. Na czele mediów o najwyższej wartości ekwiwalentu reklamowego informacji stanęła TVP1 – 32 mln zł. O ponad połowę niższe AVE odnotowały Polskie Radio Program 1 i RMF FM.
Sporą aktywnością wykazali się również użytkownicy mediów społecznościowych. Sportowe zmagania najżywiej komentowane były na Facebooku, gdzie naliczono 104 tys. informacji. Na Twitterze pojawiło się 62 tys. wzmianek. Razem w social media ukazało się 196 tys. komentarzy i wpisów.
Źródło: Press Service Monitoring Mediów