Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie. Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali. Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe? Na te wszystkie pytania odpowiedzieli w naszym materiale.

Paweł Żyliński, redaktor Naczelny Sponsoring Sport.pl: Jak był Wasz początek? Zaczynaliście od gry w hokeja a z czasem współpracowaliście z całym Związkiem Hokeja na Lodzie.

Marcin Zwierzychowscy – współzałożyciel Sportigio: Pomysł urodził się w głowie brata – Mariusza i mojej. Ewoluował latami i nadal ewoluuje. Obaj graliśmy w hokeja na lodzie i od 2013 prowadziliśmy portal o tym sporcie. Rozwijaliśmy się w dziedzinie IT, stąd dysponowaliśmy profesjonalnym systemem do automatycznego liczenia statystyk i tabeli. Zauważył to Polski Związek Hokeja na Lodzie, który podpisał z nami umowę na dostarczanie oficjalnych statystyk, a z systemu korzystali sekretarze zawodów, podczas meczów.

Statystyki dostarczaliśmy przez 3 sezony, a od sezonu 2016/17 Związek postawił na swój własny system. Jednak od sezonu 2021/22 znów my będziemy dostarczali taki system – w ramach nowej umowy, o której później.

Co więc się działo przez te lata, brak kontynuacji rozmowy nie podciął Wam skrzydeł?

To zmusiło nas do myślenia i wpadliśmy na pomysł udostępniania systemu innym ligom i turniejom hokejowym, a docelowo klubom. Ogólnie cała ta działalność była tylko dodatkiem – cały czas studiowaliśmy, a także pracowaliśmy – notabene w warszawskim start-up z branży Fintech. To doświadczenie dało nam niezwykle dużo, widzieliśmy jak realizuje się duże projekty IT dla branży finansowej, w dodatku o globalnym zasięgu.

Wasza wizja rozwijała się też podczas projektów realizowanych poza Polską?

Tak, latem 2019 byliśmy częścią Media Teamu podczas Akademickich Mistrzostw Europy w Słowenii – siatkówka plażowa i waterpolo. Kolejne świetne doświadczenie i inspiracja – EUSA to naprawdę duża organizacja, a jednocześnie zauważyliśmy mnóstwo pól do usprawnień w zakresie cyfryzacji i IT.

W 2020 udaliśmy się do Wilna na wymianę Erasmus For Young Entrepreneurs. Podczas tego pobytu, który przypadł na początek pandemii, udało nam się przetestować nasze docelowe rozwiązanie.

Co wyjątkowego macie do zaoferowania branży sportowej?

Mamy ułożony pełen plan narzędzia, z którego będzie mógł skorzystać każdy podmiot, każda organizacja z branży sportowej. Lokujemy branżę sportową jako branżę, działającą w przemyśle czasu wolnego, a więc niezwykle konkurencyjnym środowisku. Żeby zadbać o kibica, trzeba go mocno zaangażować, nie wystarczy zapraszać go na mecz raz w tygodniu.

Widzieliśmy też, jak wiele organizacji sportowych nie wykorzystuje potencjału, jakie dają nowe media i sensowne działania marketingowe. Sporo czasu traci się na robotę, która może zostać usprawniona, nawet przez proste narzędzia IT.

Wspominacie, że za pomocą narzędzia można też rozwijać działania z zakresu sponsoringu czy zwiększać przychody klubu, na czym to polega?

Kibice i sponsorzy to najważniejsza część widowiska, bez nich nie byłoby profesjonalnego sportu. I to właśnie o nich chcemy pomóc zadbać naszym partnerom. Sport to przede wszystkim zabawa – to dla zabawy ludzie zaczęli go uprawiać i oglądać.

Obecnie sport ma dość dużą konkurencję jeśli chodzi o spędzanie wolnego czasu. Duża część tej konkurencji działa on-line, a są to na przykład Facebook czy Netflix. Organizacja sportowa powinna wkraczać więc w tę sferę i zapewnić rozrywkę również poza stadionem.

Jest to działanie dla kibiców, z którego skorzysta również biznes. Jest tam dużo miejsca na prezentację partnerów i sponsorów, a dodatkowo można tam realnie zaangażować kibica. Ten może również zapłacić za dostarczony content premium, wspierając jednocześnie klub finansowo.

W dużym skrócie – nasza platforma cyfrowa dla sportu to 4 zintegrowane moduły:

● Centrum Medialne (to co znamy obecnie jako stronę www + innowacyjne dodatki)
● Wirtualne Biuro (do zarządzania organizacją i optymalizacji pracy)
● Strefa Biznesu (platforma dla partnerów biznesowych i ich obsługi)
● Strefa Fana (dostępna po zalogowaniu na stronie, angażująca i profilująca kibica)

Macie dużo pomysłów, które z nich planujecie wdrożyć w najbliższym czasie?

Już teraz mamy przygotowaną podstawę całej platformy, w skład której wchodzi strona www, panel admina i Wirtualne Biuro. Podstawy są gotowe i wdrożyły je ostatnio, między innymi: KH Energa Toruń (hokej na lodzie), Widzew Łódź Futsal, MTS Żory (piłka ręczna), Panthers Wrocław czy Lowlanders Białystok (Futbol Amerykański). Kluby zostają naszymi partnerami i wspólnie, bazując na ich potrzebach, będziemy budować innowacyjną platformę, dokładając pożądane funkcje. To na podstawie ich potrzeb planujemy harmonogram dalszych funkcjonalności.
Z takiego systemu może równie dobrze korzystać Federacja lub Liga. Podpisaliśmy umowę z Polską Hokej Ligą, w której wdrażamy cyfrową platformę. Będzie ona nieco bardziej rozszerzona, gdyż będzie skupiała Ligę oraz Kluby. Ma zawierać też moduł statystyczny.

Ten projekt wydaje się dosyć obszerny, na czym będzie dokładnie polegał, możecie zdradzić więcej szczegółów?

Dołączamy do projektu i wspólnie chcemy dokonać tam „cyfrowej rewolucji” – prezentując pełnię swoich możliwości. Już teraz – od fazy play-off został wdrożony nowy branding, bazując na nowym logotypie oraz strona specjalna na fazę play-off. Pełne działanie rozpocznie się wraz z nowym sezonem. Zaangażujemy się też w dbanie o wizerunek ligi. rozmowy z potencjalnymi partnerami biznesowymi. W dużej mierze ma to być oparte o działania w sferze cyfrowej. Chcemy pokazać jak można osiągnąć sukces, odpowiednio wykorzystując Internet.

Wasz produkt jest niejako uzupełnieniem obecnych działań – strony internetowej, mediów społecznościowych czy niejako konkurencją dla nich?

To już zależy od podejścia organizacji. Nasz system ma być bardzo elastyczny – może zastąpić stronę internetową i służyć właśnie jako www z panelem admina. Możemy też wprowadzić system jako uzupełnienie strony internetowej – klub nadal korzysta ze swojej strony, a u nas prowadzi Strefę Biznesu lub Strefę Fana.
Chcemy być też uzupełnieniem dla mediów społecznościowych. To za ich pośrednictwem mają być prowadzone kampanie reklamowe, zachęcające do korzystania z naszej platformy. Z poziomu platformy ma być za to wspierana praca na social mediach – np. generowanie grafik na social media.

Do kogo konkretnie adresujecie swój produkt? Na stronie widać, że nawet sędziowie czy całe ligi mogą z niego skorzystać? Wśród modułów widać również „ekstranet” czy „platformę edukacyjną”, co kryje się pod tymi hasłami?

Ekstranet to najbardziej zaawansowana forma naszej platformy. Dedykowany jest dla dużych organizacji, takich jak federacje, które mogą zaprosić do niego kluby zrzeszone w lidze. Do tego mogą zarządzać tam obsadami sędziowskimi czy zgłoszeniami zawodników. Pełną wersję ekstranetu będziemy implementować dla Polskiego Hokeja.

Platforma edukacyjna może służyć każdej organizacji – posłużę się przykładami. Sędziowie w ramach części ekstranetu lub w ramach własnej platformy edukacyjnej mogą prowadzić szkolenia z zakresu przepisów. Kluby mogą zadedykować ten moduł swoim trenerom koordynatorom, aby mieć pewność, że pozostali trenerzy znają dobrze wszystkie założenia.

Jak wspominacie w ostatnim czasie nawiązaliście współpracę z kilkoma podmiotami, co ich zachęciło do skorzystania z Waszych usług?

Przede wszystkim dobry timing – ich zapotrzebowanie zbiegło się w czasie z naszymi wdrożeniami. Na przykład Panthers Wrocław potrzebowali nową stronę www, którą byliśmy w stanie wdrożyć w dość krótkim czasie. Staramy się wsłuchać w potrzeby naszych partnerów i dostarczać im dokładnie to, czego potrzebują. Nasz etap rozwoju wydaje się być atutem dla klientów, gdyż jesteśmy w stanie dostosować docelowy kształt produktu dokładnie do ich potrzeb.

Stale się rozwijacie i już zwiększacie zespół. Wasz projekt był na tyle ciekawy, że dołączył do Was znany w środowisku marketingu i biznesu sportowego Kuba Konieczka, jak to się stało?

Mariusz zajmował się współpracą pomiędzy studentami zagranicznymi, przyjeżdżającymi do Torunia a klubami sportowymi w Toruniu. Trafił więc na Kubę Konieczkę, z którym rozwinęła się rozmowa na temat potrzeb informatycznych klubu takiego jak Twarde Pierniki Toruń. Rozpoczęło się od kilku poprawek na ich aktualnej stronie www, a w planach było wdrożenie naszego systemu do klubu.

Nasze pomysły pokrywały się z wizjami Kuby i szybko znaleźliśmy wspólny język. W międzyczasie jego sytuacja zawodowa zaczęła się zmieniać, a nasz projekt rozwijać. Jego zaangażowanie w Sportigio stopniowo więc rosło.

Branża IT rozwija się w zawrotnym tempie, czy również w kontekście projektów dla polskiego sportu?

Na pewno. Jeszcze rok temu należałoby podać wiele różnych argumentów, jednak aktualnie wystarczy spojrzeć na aktualne, światowe trendy. Digitalizacja, cyfryzacja i korzystanie z narzędzi cyfrowych to chodliwe tematy w każdej branży.

Kibice nie mogą uczestniczyć w wydarzeniach sportowych na żywo, a więc ich zaangażowanie musi przenieść się do Internetu. Kluby organizują się na serwisach typu zrzutka.pl czy Patronaite. Widzimy po rozmowach z naszymi klientami, również tymi potencjalnymi, że traktują oni bardzo poważnie możliwości jakie daje Internet i narzędzia IT.

Macie bardzo rozbudowane narzędzie, z wieloma funkcjami. Na rynku są podobne rozwiązania, co Was wyróżnia od konkurencji?

Krótko mówiąc: kompleksowość i elastyczność. Możemy dostosować nasze narzędzie do konkretnych potrzeb klubu. Tak jak wspominaliśmy, jesteśmy w stanie zastąpić stronę internetową, ale też być jej uzupełnieniem, tworząc kompleksową platformę społecznościową i biznesową.

Dodatkowo, klient nie wdraża platformy Sportigio, tylko wdraża platformę z własnym brandingiem: logotypem, barwami, jedynie zasilaną przez Sportigio. Wszelkie potrzebne narzędzia można znaleźć w jednym miejscu, bez konieczności rejestracji i logowania do kilku platform.

Wydaje mi się, że naszym atutem jest komunikacja i zrozumienie potrzeb klienta. Nie jesteśmy typową firmą informatyczną, dla której należy wypisywać specyfikacje, lecz sami potrafimy polecić odpowiednie rozwiązania.

Najnowsze

Firma PayPo została kolejnym sponsorem Polskiego Związku Piłki Siatkowej

Firma PayPo została nowym partnerem Polskiego Związku Piłki Siatkowej, partner będzie widoczny min na tegorocznych finałach ...

Całość ›

4MOVE Oficjalnym Sponsorem Cracovii

Polski producent żywności FoodCare z marką 4MOVE został Oficjalnym Sponsorem Cracovii, a co za tym idzie stał się jednym z ...

Całość ›

TOTALbet oficjalnym bukmacherem Prime Show MMA i FEN

Firma bukmacherska TOTALbet nawiązała współpracę z organizatorami – Prime Show MMA i FEN (Fight Exclusive Night) TOTALbet będzie ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›