PZPN zaprezentował nową strategię biznesową
Nowe podejście do współpracy sponsoringowej, sprzedaży praw telewizyjnych oraz realizacji programów licencyjnych – Polski Związek Piłki Nożnej zaprezentował zaktualizowaną strategię biznesową na lata 2023-26.
Dokument zakłada zwiększenie sumy przychodów generowanych z działalności komercyjnej w perspektywie czterech lat o 30%.
– „Polski Związek Piłki Nożnej ma dzisiaj stabilną sytuację finansową i organizacyjną. Dysponujemy największym budżetem w historii, mamy wypełnioną piramidę sponsoringową. W ostatnich 7 latach zwiększyliśmy roczne wpływy w tym obszarze o 250%. Zarządzamy dobrze funkcjonującym ekosystemem mediów własnych, mamy rozwinięte marki z wyrazistym wizerunkiem i know-how marketingowe. Mimo to wiemy, że musimy się dalej rozwijać. Wypracowaliśmy strategię biznesową, która zakłada innowacyjne podejście do świadczeń sponsorskich i otwiera nas na innowacyjne projekty cyfrowe i licencyjne. W kolejnych latach zbudujemy nowe modele biznesowe, które pozwolą nam jeszcze więcej zainwestować w szkolenie młodzieży, piłkarstwo amatorskie czy futbol kobiet” – mówi Łukasz Wachowski, Sekretarz Generalny PZPN.
Strategia biznesowa PZPN tworzy pola do zwiększania efektywności obecnych projektów komercyjnych i realizacji nowych. W najbliższych latach federacja skupi się na maksymalizacji potencjału płynącego z obecnych partnerstw sponsoringowych. Stworzy nowe pakiety świadczeń, odpowiadające branżom i potrzebom biznesowym sponsorów. Udoskonali system monitoringu efektywności współpracy z PZPN. Zwiększy też wartość komercyjną produktów w fazie wzrostu, które mają wielki potencjał – piłki kobiecej czy Centralnej Ligi Juniorów. Wreszcie, zrealizuje nowe projekty w obszarze digitalu, wykorzystując technologiczne zaplecze partnerów i dobre praktyki wdrażane przez zagraniczne federacje piłkarskie.
W najbliższych miesiącach federacja wdroży też wypracowany we współpracy z jednym z partnerów nowy model współpracy licencyjnej, zakładający partycypację związku w dochodach ze sprzedaży produktów.
Dokument zakłada zwiększenie sumy przychodów ze sprzedaży niescentralizowanych praw telewizyjnych w perspektywie czterech lat kolejno o 90%. Podobnie jak inne publikowane w ostatnim kluczowe dokumenty federacji poświęcone futbolowi kobiecemu i szkoleniu młodzieży, strategia została zaprezentowana w formie symbolicznej jedenastki piłkarskiej – gotowej do wyjścia na boisko i walki o jak najlepszy wynik. Te 11 strumieni komercyjnych to: sponsoring, prawa telewizyjne, produkty licencyjne, bilety i hospitality, digitalizacja, e-commerce, e-futbol, platforma biznesowa, obszar money can’t buy, własność intelektualna oraz ewaluacja zaangażowania we współpracę PZPN.
– „Łączy nas więcej niż piłka. To coś więcej niż slogan. W futbolu drzemie ogromny potencjał marketingowy. Mecze reprezentacji Polski przyciągają miliony kibiców przed telewizory i aplikacje mobilne. Zawsze są gwarantem kompletu kibiców na trybunach. Futbol to emocje, ciężka praca i poświęcenie, a nasi piłkarze to herosi dla wielu Polaków. Te wartości to dla marketerów znacznie więcej niż to, co można zmierzyć ekwiwalentem reklamowym. Dlatego przygotowaliśmy strategię otwartą na biznes. PZPN ma wielkie zasoby medialne, ale jednocześnie wciąż niewykorzystany potencjał produktowy oraz cyfrowy w takich obszarach jak e-commerce czy aplikacje mobilne. Na ich rozwoju skupimy się w najbliższych latach” – wskazuje Szymon Sikorski, CEO agencji Publicon Sport, wyłącznego partnera marketingowego PZPN.
Strategia powstała we współpracy z wybranymi departamentami i działami Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz agencji Publicon Sport. Można ją przeczytać na stronie internetowej PZPN.