Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Pozyskiwanie sponsorów a budowanie wokół klubu zaangażowanej społeczności

Budowanie zaangażowanej społeczności to kolejny ważny element w procesie poszukiwania sponsorów dla małych klubów sportowych. Jakie korzyści wynikają z posiadania zaangażowanej społeczności w kontekście pozyskiwania sponsorów? Dlaczego w ogóle warto tą społeczność budować?

Zakładając, że do firmy X zgłaszają się dwa kluby sportowe z prośbą o wsparcie i biorąc pod uwagę fakt, że nie jest ona związana sentymentalnie z żadnym z nich, firma X chętniej zaangażuje się we wsparcie klubu posiadającego (poza wąskim gronem entuzjastów, którzy powołali klub do życia i prężnie w nim działają) zaangażowaną społeczność. Tam z dużym prawdopodobieństwem zobaczy większy obszar do prowadzenia swoich działań marketingowych, szczególnie biorąc pod uwagę sytuację związaną z pandemią i tym, że stadiony są zamknięte dla publiczności. Warto mieć na uwadze fakt, że wszelkie działania marketingowe przeniosły się do świata online i to tam przebywają teraz kibice i sympatycy naszego klubu. Ekspozycja logo sponsora w mediach społecznościowych to coś, co jako klub możemy zaproponować. Oferując taką formę reklamy pamiętajmy, że potencjalny sponsor bez problemu może sprawdzić jak to jest z tym zaangażowaniem naszej społeczności – warto więc zadbać o to dużo wcześniej przed wysłaniem oferty sponsorskiej.

Pierwszym krokiem do budowania zaangażowanej społeczności jest zastanowienie się, kto w ogóle do niej należy i kto ją tworzy. Pomocne będzie tutaj stworzenie avatara naszego kibica i scharakteryzowanie go według poniższego schematu:

  • Dane demograficzne – określamy tutaj  m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie naszego kibica
  • System wartości i przekonań – zastanawiamy się jaka jest postawa życiowa, nawyki oraz preferencje komunikacyjne sympatyka naszego klubu
  • Problemy i wyzwania – co frustruje naszego kibica? Czego nie akceptuje? Z czym ma problem?

Ważne jest, aby solidnie wykonać powyższą charakterystykę, a nie opierać się tylko na ogólnikach mówiących, że nasi kibice to całe rodziny, emeryci, itd. Dzięki znajomości naszej społeczności, w rozmowach ze sponsorami zyskujemy asa w rękawie – mamy konkretne informacje na temat grupy ludzi, do których firma angażująca się we współpracę z naszym klubem może dotrzeć ze swoją reklamą, swoim produktem. Im lepiej znamy swoją społeczność, tym więcej zyskujemy w rozmowach. Im bardziej nasza społeczność reprezentuje cechy idealnej grupy docelowej potencjalnego sponsora, tym lepiej.

Kiedy znamy już swoją społeczność, warto przyjrzeć się temu jak dzisiaj wygląda komunikacja naszego klubu (jak komunikujemy i w jakich formatach to robimy?). Czy to tylko suche informacje, “wrzutki” dotyczące liczby strzelonych bramek w meczach i sparingach, galerie zdjęć? Czy też może korzystamy z szerokiego wachlarza dostępnych formatów ułatwiających budowanie zaangażowanie społeczności?

Szczególną uwagę warto zwrócić na poniższe typy treści, które pomagają budować zaangażowanie:

  • Treści efemeryczne (stories, relacje) – to jeden z najbardziej rozwijających się trendów;  za ich pomocą możemy publikować i przeprowadzać szybkie ankiety, zadawać pytania społeczności, robić quizy; jeśli tworzysz stories, pamiętaj o dodaniu napisów, ponieważ większość osób ogląda je z wyłączonym dźwiękiem,
  • Transmisje live i wideo – używane głównie do prowadzenia transmisji z ważniejszych meczów; można je wykorzystać również do przeprowadzenia sesji pytań i odpowiedzi (Q&A), podczas której kibice będą mieli możliwość zadawać pytania np. trenerowi, prezesowi lub kapitanowi drużyny,
  • Ankiety – posty typu “Jeśli wybierasz X, daj lajka, jeśli Y – serduszko”,
  • Posty cykliczne – posty w których regularnie dostarczamy odbiorcom dawkę wiedzy; wystarczy wybrać dzień tygodnia, a następnie stworzyć dla swojego cyklu unikalną nazwę lub #hashtag, który pozwoli wyróżnić go spośród innych treści; przy pomocy narzędzi do planowania postów możemy zaplanować ich publikację na kilka tygodni do przodu.

Dostępna na Facebooku funkcja Facebook Insights, pozwala nam szybko sprawdzić statystyki  fanpage’a i zobaczyć, które posty cieszyły się największą popularnością i zaangażowaniem (zaangażowana społeczność chętnie bierze udział w dyskusjach, lajkuje, komentuje i podaje dalej nasze posty).

Na koniec warto pamiętać, że komunikacja marketingowa w małym klubie sportowym to nie jest operacja na otwartym sercu. Nie bójmy się eksperymentowania z treściami. Twórzmy. Obserwujmy, który z formatów cieszy się największym powodzeniem wśród naszych odbiorców. Firmy chętniej angażują się we współpracę z klubem widząc, że fanpage “żyje”. Miejmy to na uwadze i działajmy strategicznie, systematycznie zwiększając zaangażowanie fanów. Warto zacząć od stworzenia avatara kibica i wybrania kilku formatów, które będziemy testować w najbliższym czasie w klubowej komunikacji.

AUTOR tekstu

Ilona Lenik – konsultant ds. zarządzania w sporcie i rekreacji, autorka bloga zesportemjejdotwarzy.com.pl oraz publikacji, materiałów i narzędzi pomocnych w zarządzaniu małym klubem sportowym; w przeszłości korespondent sportowy; absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na specjalności zarządzanie w sporcie.

Najnowsze

Firma Kaliński przedłużyła współpracę z PSŻ Poznań

Bardzo dobry sezon PSŻ Poznań spowodował, że sponsorzy jeszcze chętniej przedłużają swoje umowy, z klubem na kolejny rok zostanie ...

Całość ›

PGE GiEK Skry Bełchatów i Röben Polska już ponad 20 lat razem

Röben Polska, firma z ponad 160-letnią historią w produkcji ceramicznych materiałów budowlanych, pozostała częścią Skry ...

Całość ›

Wąska ze wsparciem firmy Wiśniowski

Paweł Wąsek, reprezentant polskiej kadry narodowej w skokach narciarskich i zwycięzca letniego Grand Prix 2024, ogłosił nowego ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›