Pozyskiwanie sponsorów a budowanie wokół klubu zaangażowanej społeczności
Budowanie zaangażowanej społeczności to kolejny ważny element w procesie poszukiwania sponsorów dla małych klubów sportowych. Jakie korzyści wynikają z posiadania zaangażowanej społeczności w kontekście pozyskiwania sponsorów? Dlaczego w ogóle warto tą społeczność budować?
Zakładając, że do firmy X zgłaszają się dwa kluby sportowe z prośbą o wsparcie i biorąc pod uwagę fakt, że nie jest ona związana sentymentalnie z żadnym z nich, firma X chętniej zaangażuje się we wsparcie klubu posiadającego (poza wąskim gronem entuzjastów, którzy powołali klub do życia i prężnie w nim działają) zaangażowaną społeczność. Tam z dużym prawdopodobieństwem zobaczy większy obszar do prowadzenia swoich działań marketingowych, szczególnie biorąc pod uwagę sytuację związaną z pandemią i tym, że stadiony są zamknięte dla publiczności. Warto mieć na uwadze fakt, że wszelkie działania marketingowe przeniosły się do świata online i to tam przebywają teraz kibice i sympatycy naszego klubu. Ekspozycja logo sponsora w mediach społecznościowych to coś, co jako klub możemy zaproponować. Oferując taką formę reklamy pamiętajmy, że potencjalny sponsor bez problemu może sprawdzić jak to jest z tym zaangażowaniem naszej społeczności – warto więc zadbać o to dużo wcześniej przed wysłaniem oferty sponsorskiej.
Pierwszym krokiem do budowania zaangażowanej społeczności jest zastanowienie się, kto w ogóle do niej należy i kto ją tworzy. Pomocne będzie tutaj stworzenie avatara naszego kibica i scharakteryzowanie go według poniższego schematu:
- Dane demograficzne – określamy tutaj m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie naszego kibica
- System wartości i przekonań – zastanawiamy się jaka jest postawa życiowa, nawyki oraz preferencje komunikacyjne sympatyka naszego klubu
- Problemy i wyzwania – co frustruje naszego kibica? Czego nie akceptuje? Z czym ma problem?
Ważne jest, aby solidnie wykonać powyższą charakterystykę, a nie opierać się tylko na ogólnikach mówiących, że nasi kibice to całe rodziny, emeryci, itd. Dzięki znajomości naszej społeczności, w rozmowach ze sponsorami zyskujemy asa w rękawie – mamy konkretne informacje na temat grupy ludzi, do których firma angażująca się we współpracę z naszym klubem może dotrzeć ze swoją reklamą, swoim produktem. Im lepiej znamy swoją społeczność, tym więcej zyskujemy w rozmowach. Im bardziej nasza społeczność reprezentuje cechy idealnej grupy docelowej potencjalnego sponsora, tym lepiej.
Kiedy znamy już swoją społeczność, warto przyjrzeć się temu jak dzisiaj wygląda komunikacja naszego klubu (jak komunikujemy i w jakich formatach to robimy?). Czy to tylko suche informacje, “wrzutki” dotyczące liczby strzelonych bramek w meczach i sparingach, galerie zdjęć? Czy też może korzystamy z szerokiego wachlarza dostępnych formatów ułatwiających budowanie zaangażowanie społeczności?
Szczególną uwagę warto zwrócić na poniższe typy treści, które pomagają budować zaangażowanie:
- Treści efemeryczne (stories, relacje) – to jeden z najbardziej rozwijających się trendów; za ich pomocą możemy publikować i przeprowadzać szybkie ankiety, zadawać pytania społeczności, robić quizy; jeśli tworzysz stories, pamiętaj o dodaniu napisów, ponieważ większość osób ogląda je z wyłączonym dźwiękiem,
- Transmisje live i wideo – używane głównie do prowadzenia transmisji z ważniejszych meczów; można je wykorzystać również do przeprowadzenia sesji pytań i odpowiedzi (Q&A), podczas której kibice będą mieli możliwość zadawać pytania np. trenerowi, prezesowi lub kapitanowi drużyny,
- Ankiety – posty typu “Jeśli wybierasz X, daj lajka, jeśli Y – serduszko”,
- Posty cykliczne – posty w których regularnie dostarczamy odbiorcom dawkę wiedzy; wystarczy wybrać dzień tygodnia, a następnie stworzyć dla swojego cyklu unikalną nazwę lub #hashtag, który pozwoli wyróżnić go spośród innych treści; przy pomocy narzędzi do planowania postów możemy zaplanować ich publikację na kilka tygodni do przodu.
Dostępna na Facebooku funkcja Facebook Insights, pozwala nam szybko sprawdzić statystyki fanpage’a i zobaczyć, które posty cieszyły się największą popularnością i zaangażowaniem (zaangażowana społeczność chętnie bierze udział w dyskusjach, lajkuje, komentuje i podaje dalej nasze posty).
Na koniec warto pamiętać, że komunikacja marketingowa w małym klubie sportowym to nie jest operacja na otwartym sercu. Nie bójmy się eksperymentowania z treściami. Twórzmy. Obserwujmy, który z formatów cieszy się największym powodzeniem wśród naszych odbiorców. Firmy chętniej angażują się we współpracę z klubem widząc, że fanpage “żyje”. Miejmy to na uwadze i działajmy strategicznie, systematycznie zwiększając zaangażowanie fanów. Warto zacząć od stworzenia avatara kibica i wybrania kilku formatów, które będziemy testować w najbliższym czasie w klubowej komunikacji.
AUTOR tekstu
Ilona Lenik – konsultant ds. zarządzania w sporcie i rekreacji, autorka bloga zesportemjejdotwarzy.com.pl oraz publikacji, materiałów i narzędzi pomocnych w zarządzaniu małym klubem sportowym; w przeszłości korespondent sportowy; absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na specjalności zarządzanie w sporcie.