Kto jest odbiorcom Polskiej Ligi Esportowej?
Sponsoring Insight na zlecenie Polskiej Ligi Esportowej wykonał „Badanie profilu kibica i wizerunku rozgrywek” poznając wiedze na temat odbiorcy Polskiej Ligi Esportowej.
Według raportu ponad 96% kibiców oglądających rozgrywki Polskiej Ligi Esportowej to mężczyźni, najczęściej poniżej 25 roku życia, posiadający średnie wykształcenie, którzy w 87% przypadków regularnie grają w gry.
Zaledwie 3,5% ankietowanych to kobiety, zdecydowaną większość, czyli 96,5% respondentów stanowią mężczyźni. 41,6% wszystkich uczestników badania wskazało przedział wiekowy 18-24 lat, 35,3% 25-34 lat, 13,3% jest poniżej 18 roku życia, z kolei odpowiedź „35-44” zaznaczyło nieco ponad 8%. 43,5% uczestników badania posiada wykształcenie średnie, a 32,5% wyższe.
Respondenci to głównie mieszkańcy województwa mazowieckiego. Ankietowani mieszkają przede wszystkim w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (42,7%) i deklarują swój stan cywilny jako panna/kawaler (77,6%). Największe zróżnicowanie odpowiedzi widać wyraźnie w pytaniu dotyczącym zarobków. 20% ankietowanych zaznaczyło, że ich przychód oscyluje w przedziale 3000-4000 zł i prawie tyle samo osób odmówiło odpowiedzi.
Ponadto 86,7% badanych odpowiedziało, że regularnie gra w gry komputerowe i świat esportu nie jest im obcy. Wyłącznie rekreacyjnie temat gier traktuje 12,2% ankietowanych. 26,7% odbiorców zaznaczyło, że ogląda każdy mecz ulubionej organizacji, a 31% przynajmniej raz w miesiącu. Odpowiedzi „rzadziej niż raz w miesiącu” oraz „tylko przy okazji fazy play-off” otrzymały tyle samo głosów, co przełożyło się na wynik 11,4%.
Najczęściej wybieraną platformą do oglądania meczów jest Twitch (76,6%). Oglądający docenili głównie oprawę graficzną (3,79), następnie jakość obrazu (3,96) dynamikę transmisji (3,69) oraz komentarz (3,66), wysoko oceniając te elementy transmisji w pięciopunktowej skali. Jako powód rezygnacji z transmisji wskazano przede wszystkim inną formę spędzania wolnego czasu (52,5%) oraz zobowiązania domowe i rodzinne (49,8%).
Analiza rozpoznawalności spontanicznej pozwala stwierdzić, że respondenci spośród wszystkich sponsorów Polskiej Ligi Esportowej najbardziej kojarzą: PGE Polską Grupę Energetyczną (27,8%), Lotto (23,5%), Red Bull (14,5%), eWinner (12,5%), LG (12,2%), Logitech (10,6%), Sokołów (6,3%) oraz przeglądarkę Opera (5,1%). Na pierwszy miejscu wyników rozpoznawalności wspomaganej również znajduje się PGE Polska Grupa Energetyczna (43,5%). Nieco inaczej prezentują się jednak kolejne pozycje. Jako drugą markę najbardziej kojarzoną z Polską Ligą Esportową ankietowani wskazali Red Bull (40,4%), eWinner (39,6) i Lotto (38,4%). Następne pozycje zajmują odpowiednio: Logitech (30,6%), Sokołów (26,7%) oraz LG (23,5%) i Opera (21,2%).
Podstawą opracowania raportu było badanie ilościowe przeprowadzone metodą CAWI (standaryzowanych, wspomaganych komputerowo wywiadów internetowych), przeprowadzone w dniach 31 marca-14 kwietnia 2021 r. Celem przeprowadzenia badania była analiza opinii kibiców rozgrywek na temat zagadnień dotyczących zainteresowania Polską Ligą Esportową, działań promocyjnych, postaw wobec sponsorów rozgrywek oraz postaw konsumenckich. Wywiady dystrybuowane były do grupy kibiców Polskiej Ligi Esportowej za pomocą kanałów własnych rozgrywek w mediach społecznościowych. Wielkość próby nie była określona z góry. Ostatecznie w badaniu udział wzięło 255 respondentów.
Całość badań można znaleźć na stronie Polskiej Ligi Esportowej: LINK.