Udany 2019 rok PGNiG Superliga
251 meczów, 13 682 rzuconych bramek, ponad 250 000 kibiców w halach oraz 2,4 mln przed telewizorami. Nowe umowy sponsorskie, większe wpływy do budżetów klubów, zupełnie nowa telewizja, wzrosty oglądalności i medialności, stabilizacja i systematyczny rozwój, tak w skrócie wyglądał 2019 rok w PGNiG Superlidze.
PGE VIVE Kielce zdobyło rekordowy 16 tytuł mistrzowski i wskoczyło na pierwsze miejsce klasyfikacji wszechczasów pod względem liczby tytułów Mistrzostw Polski. Z kolei opolanie po 55 latach cieszyli się wywalczeniem upragnionego medalu sięgając po brązowy krążek. W 2019 r. Marcin Schodkowski z Zagłębia Lubin ustanowił rekord PGNiG Superligi, pod względem obronionych piłek w jednym meczu (22 obrony). Najwięcej bramek padło w starciu mistrza Polski z beniaminkiem, w meczu PGE VIVE Kielce z Grupą Azoty Tarnów – sumie 82 (52:30). Z kolei Orlen Wisła Płock po 17 z rzędu przegranych Świętych Wojnach, potrafiła przełamać złą passę i pokonać kielczan. Dzięki temu spędzi przerwę świąteczną w fotelu lidera, po raz pierwszy w historii zawodowej PGNiG Superligi.
– „To był niezwykle pasjonujący rok w PGNiG Superlidze. Czwarty sezon profesjonalizacji rozgrywek o mistrzostwo Polski w piłce ręcznej mężczyzn, był niezwykle wymagający. Praktycznie wszystkie strategiczne umowy wygasały w 2019 r. – poczynając od umów sponsorskich, a na telewizyjnej kończąc. Dodatkowo powstała zawodowa PGNiG Superliga Kobiet. Zmieniliśmy partnera telewizyjnego dzięki czemu ligowa piłka ręczna jest dostępna w każdym domu w Polsce, zachowaliśmy też prawa do skrótów z meczów które można oglądać m.in. na stronie pgnig-superliga.pl. Co najważniejsze – zrealizowaliśmy wszystkie cele założone na ostatnie 12 miesięcy. W efekcie osiągnęliśmy ogromne wzrosty w wielu obszarach. Obecnie jesteśmy w zupełnie innym miejscu niż przed rokiem. To był bardzo pracowity czas.” – mówi, prezes Superligi sp. z o.o. Marek Janicki.
Dużym wyzwaniem 2019 roku była zmiana partnera telewizyjnego. Dzięki Telewizji Polskiej PGNiG Superliga stała się dostępna w każdym domu w Polsce – obecnie dostęp do niej ma około 35 mln osób w naszym kraju. Wskaźniki oglądalności znacząco wzrosły. W każdym miesiącu odnotowaliśmy wzrost oglądalności o około 1000-1200% względem poprzedniego roku. W tym momencie PGNiG Superliga to jedna z najchętniej oglądanych lig sportowych w Polsce. Średnio każdy mecz śledzi ok. 80 tys. telewidzów na antenie TVP Sport, mobilnej aplikacji TVP Sport i www.tvpsport.pl.
Najlepiej oglądany mecz w 2019 roku to Święta Wojna, czyli starcie Orlenu Wisły Płock – PGE VIVE Kielce z 9 października. To spotkanie w szczytowym momencie śledziło ponad 337 tys. osób, a średnia oglądalność wyniosła 166 tys. osób.
To był także pierwszy rok, w pełni rozegrany w gruntownie zmienionym systemie rozgrywek. Po 3 latach wróciły spadki, gwarantując emocje w każdym etapie. – „Jesteśmy bardzo zadowoleni z obecnie wypracowanego system. Runda finałowa polegającą na dwumeczu jest bardzo atrakcyjna dla kibiców i telewizji, natomiast w dolnej części tabeli, drużyny rywalizują w grupie spadkowej co również budzi ogromne emocje. Walka o utrzymanie jest prawie tak zacięta, jak ta o medale. W tym sezonie wprowadziliśmy niewielką modyfikację i gratyfikujemy drużyny w rundzie spadkowej, adekwatnie do wyniku jaki osiągnęły w sezonie zasadniczym.” – dodaje Marek Janicki.
PGNiG Superliga stawia na rozwój. To był rok, w którym kibicom zaprezentowała została zupełnie nowa, w pełni zintegrowana strona internetowa. Fani znajdą na niej skróty z meczów, najciekawsze akcje, wywiady, statystyki i sporo wiadomości ze świata piłki ręcznej. Po trzech miesiącach od uruchomienia nową stronę odwiedza ponad 75% więcej użytkowników, którzy w porównaniu z poprzednią witryną generują blisko 35% więcej odsłon. Rozegrano także pierwszy mecz w historii polskich lig halowych w technologii 4K. Na potrzeby nowego partnera telewizyjnego powstała zupełnie nowa oprawa graficzna transmisji. Obecnie trwają pracę nad aplikacją mobilną i managerem, dzięki któremu kibice będą mogli wcielić się w rolę managera drużyny PGNiG Superligi.
– „W 2019 roku postawiliśmy na tworzenie fundamentów dzięki którym PGNiG Superliga stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna dla kibiców i biznesu. Kolosalnie zwiększyliśmy medialność, zainteresowanie rozgrywkami, oglądalność meczów, wartość ekspozycji sponsorów i zainwestowaliśmy w nowoczesne rozwiązania digitalowe. Te ostatnie będą niezwykle ważne w zwiększaniu wartości umów sponsorskich, frekwencji na meczach i jeszcze wyższej oglądalności. To był niezwykle pracowity rok, który daje nam doskonałe możliwości do dalszego, dynamicznego rozwoju w 2020 roku.” – mówi Piotr Należyty wiceprezes do spraw marketingu Superligi sp. z o.o.
Arena Jaskółka Tarnów stała się nowym domem beniaminka PGNiG Superligi Grupy Azoty Tarnów. Nowy obiekt może pomieścić aż 4 317 osób. Tym samym tarnowianie dołączyli do licznego grona drużyn PGNiG Superligi, które mogą się poszczycić nowoczesnymi obiektami. W tym momencie łączna pojemność hal w których mecze rozgrywają drużyny PGNiG Superligi mężczyzn wynosi ponad 36 000. W 2020 oddana do użytku ma zostać nowoczesna hala w Puławach, mogąca pomieścić 3 350 kibiców, a na początku 2021 długo wyczekiwana hala w Mielcu z trybunami na 3 056 osób.
Liczby PGNiG Superligi 2019:
250 tys. – wyniosła frekwencja na wszystkich meczach
2,4 mln – tyle telewidzów obejrzało wszystkie mecze rozgrywek
27 tys. – tyle materiałów o rozgrywkach pojawiło się w mediach (telewizja, internet, radio, prasa)
4 317 – tylu widzów może pomieścić oddana w listopadzie 2019 Arena Jaskółka Tarnów, dom Grupy Azoty Tarnów