Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Uczciwość gry a sponsoring

Jedna z najbardziej wartościowych cech dla sponsora jest uczciwośc a także „czysta gra”, nie tylko sportowców.

Podobnie jak na całym świecie również w Polsce sponsoring jest jedną z najszybciej rozwijających się form promocji.  Poprzez fakt przyciągnięcia do wydarzenia sportowego, widzowie są motywowani do zainteresowania firmą sponsorującą, jej produktami i działalnością. Co istotne odbiór marki sponsora w sporcie jest wiązany wyłącznie z pozytywnym ładunkiem emocjonalnym, nie budzi naturalnych reakcji obronnych tak jak w przypadku tradycyjnej reklamy. Sponsorowanie poszczególnych dyscyplin, zawodników stało się po prostu modne.  Marketing celowy (np. technologiczny) w sporcie to tradycyjna i najpopularniejsza droga do dobrych wyników podczas oceny efektywności. Przypadkiem klasycznym celowego sponsoringu są firmy TIMEX , OMEGA , ROLEX które od lat na wprost określają  swoją pozycję sponsorując usługę pomiaru czasu na każdej ważniejszej imprezie sportowej – to bezpośrednie powiązanie cech produktów sponsorów z kluczowym i oczywistym czynnikiem w konkurencjach – pomiarem czasu.

W wielu dyscyplinach pojawia się nowa technologia bardzo istotna dla sędziów i potencjalnie atrakcyjna dla sponsorów – video systemy wspomagania decyzji sędziowskich (VAR – video assistant referee).  Nowoczesne rozwiązania techniczne są atrakcyjne przez sam efekt nowości, ale w tym przypadku dochodzi również czynnik znacznego podniesienia jakości arbitrażu w wielu dyscyplinach – np.: piłka ręczna, siatkówka , speedway, hokej , a wkrótce też piłka nożna.

Celowa forma sponsoringu dla wykorzystania systemów videoReferee w sporcie otwiera zupełnie nowe rejony marketingu. Sponsor chcący wyróżnić swoje cechy (w ten sposób), podkreśla jasne i uczciwe zasady gry jakimi kieruje się w bussinesie i w dyscyplinie jaką wspiera –  banalne : „Nasza firma wspiera dobre decyzje sędziów”  to pierwszy,   technicznie prosty  do zrealizowania krok , w  każdej dyscyplinie i stosunkowo niewielki wydatek dla tych którzy wyczuwają nową strategię sponsoringu.

Sponsor, który inwestuje swój kapitał w daną dyscyplinę,  poprzez wprowadzenie (sponsorowanie)  innowacji w postaci takiego systemu wnosi silny powiew nowoczesności a co ważniejsze wartość w postaci społecznej – zdecydowanej poprawy arbitrażu, rozwiewa wątpliwości sędziów, czy kibiców, wspiera transparentność. Kreowanie wyższego poziomu gry i lepszej jakości sędziowania podczas rozgrywek (w dowolnej dyscyplinie) jest wyrazem troski sponsora nie tylko o wyniki w sporcie ale też jasne zasady gry i autorytet sędziów , co strategicznie dla sponsora może być istotnym  argumentem i stać się kluczową wartością wizerunkową .

 

olwaysfairplay

 

Atrakcyjnym dla sponsora novum jest też grupa, która pośrednio staje się beneficjentem  działań sponsora – sędziowie sportowi.  Arbiter pozostaje  niezależny od sponsora, ale dysponuje nowymi lepszymi narzędziami  zgodnymi przepisami i wymogami dyscypliny  oraz zatwierdzonymi przez federację.

Swego rodzaju pionierem w Polsce jest firma EventsMedia (LINK), która  oferuje nowoczesne produkty, systemy videoReferee  aplikowane w różnych dyscyplinach sportowych.  Wdrażanie  w  sporcie najnowszych rozwiązań nie jest proste ze względu na lęk przed „nowinkami”, a przede wszystkim z powodu  kosztu tych nowinek. W wielu dyscyplinach międzynarodowe federacje już zalecają te rozwiązania, chwilowo jako pomocnicze (np: NBA, IHF)  ale  na wyższym poziomie rozgrywek inne dyscypliny stawiają nawet warunek obecności takich systemów (np: IIHF, ICF oraz w krótce FIFA). EventsMedia dzięki wypracowanym doświadczeniom z sędziami i federacjami daje sponsorowi  możliwość  wprowadzenia rozwiązań, które już istnieją (gdzieś na świecie) w danej dyscyplinie , a Polsce lokalnie bez wsparcia sponsora nie mogły by być zrealizowane z powodów finansowych.

videoreferee_en

Naturalnym staje się implementowanie  najnowszych osiągnięć w różnych dyscyplinach sportu właśnie dzięki mecenasom i wizjonerom. Z drugiej zaś strony sponsor oczekuje pozytywnego odbioru medialnego  jego działalności, kojarzenia jego marki z dobrym wynikiem zawodników i wyłącznie pozytywnymi emocjami, a nie pomyłkami, odwołaniami, czy frustracją zawodników i kibiców .  Oczywistym staje się zapewnienie jak najwyższego poziomu sędziowania ,  przekazanie w ręce arbitrów kolejnego rozwiązania jakie jest nie tylko marketingowym ulepszeniem , ale realnymi dodatkowy ośmioma , czy dwunastoma asystentami (parami oczu) głównego sędziego na w trakcie meczu.

W skrajnie skomercjalizowanej rzeczywistości lig NBA, MLB , czy NHL jest podstawowym warunkiem aby sędzia był autorytetem  – jego nieomylność jest przeliczana na wprost na renomę ligi i zyski sponsorów. Na europejskim , czy polskim rynku nie widać jeszcze tego rodzaju prestiżu tej funkcji , rynek  skupia się bardziej na zawodnikach.

Pozostaje mieć nadzieję że otwartość na nowinki sędziów sportowych napotka na przychylność sponsorów, co w długofalowej perspektywie całemu przemysłowi sportowo-reklamowemu przyniesie same kożyści.

Autor: Piotr Kokornaczyk, Eventsmedia

systemysedziowskiepl

 

Najnowsze

Firma Kaliński przedłużyła współpracę z PSŻ Poznań

Bardzo dobry sezon PSŻ Poznań spowodował, że sponsorzy jeszcze chętniej przedłużają swoje umowy, z klubem na kolejny rok zostanie ...

Całość ›

PGE GiEK Skry Bełchatów i Röben Polska już ponad 20 lat razem

Röben Polska, firma z ponad 160-letnią historią w produkcji ceramicznych materiałów budowlanych, pozostała częścią Skry ...

Całość ›

Wąska ze wsparciem firmy Wiśniowski

Paweł Wąsek, reprezentant polskiej kadry narodowej w skokach narciarskich i zwycięzca letniego Grand Prix 2024, ogłosił nowego ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›