Sporty zimowe lubiane przez Polaków pod warunkiem, że są sukcesy
Ulubioną dyscypliną sportową Polaków są skoki narciarskie, a wśród pięciu najbardziej znanych sportowców czterej to przedstawiciele sportów zimowych. Popularne i chętnie oglądane są jednak tylko te dyscypliny, gdzie Polacy odnoszą sukcesy – tak wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.
Zgodnie z badaniem za cały 2017 rok skoki narciarskie wyprzedziły piłkę nożną i stały się najpopularniejszą dyscypliną sportową w Polsce. Oprócz skoków w pierwszej dziesiątce najbardziej lubianych dyscyplin znalazło się narciarstwo biegowe – na pozycji szóstej. Kolejne dyscypliny zimowe zajmują dalsze pozycje: narciarstwo zjazdowe na 12-tej pozycji, łyżwiarstwo szybkie – na 22-giej, biathlon na 23-giej, hokej na lodzie – na 25-tej oraz snowboard – na 34-tej.
Źródło: Sponsoring Monitor 2017, styczeń 2018
Źródło: Sponsoring Monitor 2017, styczeń 2018
W pierwszej piątce najpopularniejszych polskich sportowców jest aż czterech przedstawicieli sportów zimowych. Pierwsze miejsce od lat należy do Adama Małysza, który z karierą skoczka narciarskiego pożegnał się już wiele lat temu.
1. Adam Małysz (1. miejsce w zestawieniu ogólnym)
2. Kamil Stoch (3. miejsce w zestawieniu ogólnym)
3. Piotr Żyła (4. miejsce w zestawieniu ogólnym)
4. Justyna Kowalczyk (5. miejsce w zestawieniu ogólnym)
Zaczynające się zimowe igrzyska olimpijskie mogą – poprzez sukcesy polskich sportowców wypromować wśród kibiców dyscypliny, które dotychczas były niszowe. Podczas poprzednich igrzysk zimowych w Soczi, którymi interesowało się 43% respondentów, dzięki sukcesom polskich panczenistów, w szczególności Zbigniewa Bródki, łyżwiarstwo szybkie, mimo niszowego charakteru, zyskała bardzo dużą widownię.
– „W sportach zimowych zdecydowany prym popularności w Polsce wiodą skoki narciarskie, które w 2017 roku wysunęły się na pierwsze miejsce wśród najbardziej lubianych dyscyplin i które w zasadzie od lat ścigają się o palmę pierwszeństwa z piłką nożną. To wielki sukces tej dyscypliny biorąc pod uwagę jej sezonowość – skoczkowie narciarscy mają zdecydowanie mniej czasu i mniej okazji niż piłkarze, aby pokazać się publiczności i podbić jej serca, a jednak to się udaje. Styczniowe sukcesy naszych skoczków z pewnością jeszcze bardziej wzmocniły pozycję tej dyscypliny. Oprócz skoków w sportach zimowych tak naprawdę liczy się w Polsce jeszcze narciarstwo biegowe, co jest zasługą wieloletnich sukcesów Justyny Kowalczyk. Niestety inne sporty zimowe mają znaczenie marginalne, ale przed nami olimpiada zimowa w Korei Południowej, która z pewnością wpłynie na, przynajmniej chwilowy, wzrost zainteresowania sportami zimowymi. Być może pojawią się sukcesy polskich sportowców, które spowodują, że również inne dyscypliny zimowe zyskają na popularności.” – komentuje Grzegorz Sygnowski, autor raportu „Sponsoring Monitor 2017”.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2017 roku zastosowano mix metod ilościowych – wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1501 wywiadów CATI oraz N=3510 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
Źródło: ARC Rynek i Opinia