Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Sport potrzebuje sponsoringu

Kolejny raz instytut badawczy ARC Rynek i Opinie zaprezentował wyniki badań “Sponsoring Monitor”, które wskazują wpływ oraz odbiór sponsoringu.

Ponad połowa Polaków lepiej ocenia firmy angażujące się w sponsoring sportu i kultury od tych, które się nie angażują. W ciągu ostatnich 10 lat wzrósł odsetek osób, które uważają, że sponsoring jest potrzebny w sporcie, zmalał zaś odsetek tych, którzy są zdania, że kultura potrzebuje sponsorów. Co piąty Polak przyznaje, że fakt, że dana firma jest sponsorem spowodował, że zainteresowali się jej ofertą. Najbardziej znanym sponsorem w Polsce jest Orlen – wynika z badania Sponsoring Monitor 2018 ARC Rynek i Opinia.

Konsumenci mają świadomość tego, że firmy decydują się na sponsoring po to, by polepszyć swój wizerunek (84%). Dostrzegają również pozytywny wpływ sponsorów na rozwój sportu i kultury. Połowa badanych lepiej ocenia firmy zaangażowane w sponsoring sportu, 28% osób chętniej kupiłoby produkty firmy angażującej się w sponsoring.

Sponsoring korzystny wpływ

Źródło: Sponsoring Monitor 2008 oraz 2018, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2009 i 2019

2_sponsoring_wpływ na zachowania

Źródło: Sponsoring Monitor 2018, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2019

Numerem jeden w polskim sponsoringu jest Orlen, który jest najbardziej rozpoznawalnym sponsorem zarówno wydarzeń sportowych jak i kulturalnych. Markami, które poza Orlenem również znalazły się w pierwszej piątce w obydwu zestawieniach są Coca-Cola i Lotos.

3_sponsoring najbardziej znani w sporcie

Źródło: Sponsoring Monitor 2018, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2019

4_sponsoring_najbardziej znani w kulturze

Źródło: Sponsoring Monitor 2018, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2019

Najbardziej rozpoznawalni sponsorzy w podziale na branże (znajomość wspomagana)

Markami, które w ciągu ostatniego roku odnotowały najwyższy wzrost znajomości wspomaganej jako sponsorzy są mBank (+ 9 p.p.), PGE (+ 9 p.p.) oraz AXA Direct (+ 7 p.p.).

Banki:
1. PKO Bank Polski (39%)
2. ING Bank Śląski (27%)
3. mBank (26%)

Firmy ubezpieczeniowe:
1. PZU (60%)
2. Allianz (25%)
3. Aviva (24%)

Firmy paliwowe/ motoryzacyjne:
1. Orlen (66%)
2. Lotos (47%)
3. Shell (31%)

Firmy telekomunikacyjne:
1. Orange (59%)
2. T-Mobile (50%)
3. Play (47%)

Firmy energetyczne:
1. PGE (58%)
2. PGNiG (54%)
3. Tauron (54%)

Firmy odzieżowe:
1. Adidas (67%)
2. Nike (62%)
3. Reebok (47%)

– “Sponsoring od wielu lat jest elementem krajobrazu marketingowego. Odbiorcy czy to sportu czy kultury mają świadomość, że firmy sponsorują ze względów wizerunkowych i sprzedażowych. Konsumenci wiedzą, jak duży i pozytywny na rozwój poszczególnych dyscyplin czy dziedzin sztuki jest wpływ środków pochodzących od sponsorów. Warto zwrócić uwagę, że porównując wyniki z 2018 roku z tymi sprzed 10 lat wyraźnie widać, że istotnie, o 11 punktów procentowych, zwiększył się odsetek osób, które są zdania, że sponsoring jest potrzebny do rozwoju sportu, zmalał zaś, o 4 punkty procentowe, odsetek osób, które uważają, że kultura potrzebuje sponsorów. Może to być sygnał, że badani są zdania, że wspieraniem kultury powinno zająć się państwo lub np. samorządy” – komentuje Grzegorz Sygnowski, kierownik projektu z ARC Rynek i Opinia.

 

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2018 roku zastosowano mix metod ilościowych – wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1511 wywiadów CATI oraz N=3694 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.

ARC Rynek i Opinia już od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u

 

Najnowsze

Agnieszka Roszkiewicz nowym sekretarzem generalnym PZZ

Od 1604 funkcję sekretarza generalnego Polskiego Związku Zapaśniczego objęła Agnieszka Roszkiewicz, która zastąpiła na tym ...

Całość ›

PZBuk Oficjalnym Bukmacherem polskiej koszykówki

Marka Polskie Zakłady Bukmacherskie PZBuk została Sponsorem Oficjalnym oraz Oficjalnym Bukmacherem Energa Basket Ligi kobiet i ...

Całość ›

Ekstraklasa z milionową ogladąlnością

Ostatnie spotkania Ekstraklasy na antenach Telewizji Polskiej notują milionowe oglądalności, rozgrywki prawdopodobnie w kolejnym roku ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›
Wywiad

Jacek Łosak – MMABiznes.pl, Akapit Media

Z każdym rokiem MMA w Polsce zyskuje na popularności wśród mediów, kibiców, profesjonalizuje się Jak wielką zmianę na przestrzeni kilku lat przeszło MMA, na te i inne pytanie odpowiadał Jacek Łosak, Redaktor Naczelny MMABiznespl oraz właściciel agencji Akapit Media   Paweł ...

Całość ›
Wywiad

Rafał Michalski – Prezes Blachotrapez

Blachotrapez na rynku jest już ponad 40 lat, od niedawna jednak aktywność marketingowa firmy skupiona jest w znacznym stopniu na marketingu sportowym Skąd taka zmiana, jakie korzyści niesie sponsoring w Polsce, na te pytanie odpowiedział Prezes Zarządu firmy Blachotrapez, Rafał ...

Całość ›