Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Sponsoring Tytularny – dlaczego warto o nim pamietać

Sponsoring Tytularny to największa z możliwych form sponsoringu sportowego, ważne by docenić ten fakt i pamiętać o każdej ze stron.

Sponsoring to w pewnej mierze działania oparte na relacji biznesowej, pomiędzy sponsorem, a sponsorowanym. Sponsoring tytularny, to najwyższa forma sponsoringu, w którym nazwa sponsora, staje się integralną częścią nazwy obiektu, wydarzenia, bądź całych rozgrywek. W komunikacji nie zawsze jednak zachowana jest prawidłowa forma nowej nazwy, co często staje się problematyczne, szczególnie w kontekście budowania długofalowej współpracy stron zaangażowanych w dany projekt.

Jednym z największych atutów sponsoringu jest jego aspekt kreowania pozytywnego wizerunku. Firmom, a także podmiotom, które znajdują sponsora, nadaje się podświadomie większą wartość, stają się w odczuciu bardziej prestiżowe, elitarne. Wartość ta wzrasta, wraz z wysoką pozycją sponsora i sponsorowanego, którą zajmują na własnym rynku. Grupa podmiotów sportowych posiadających własnych partnerów tytularnych, jest mocno zawężona. Tego rodzaju kooperacja, przynosi każdej ze stron konkretne korzyści wizerunkowe. Sponsor jest w jeszcze większym stopniu postrzegany jako godny zaufania partner. Swoim wsparciem potwierdza, że zależy mu na rozwoju projektu, w który jest zaangażowany.

Naturalnie sponsor zakłada wzrost medialności swojego brandu, poprzez prowadzoną działalność sponsoringową. Dlaczego nazwa firmy dodana do nazwy podmiotu sportowego, powinna być zatem umieszczana w przekazach medialnych? Dzięki temu informacja o sponsorze dociera do większej liczby osób, rośnie ekwiwalent reklamowy oraz rozpoznawalność marki. Wraz ze wzrostem wszystkich wskaźników, zmianie ulega również to, co istotne z biznesowego punktu widzenia, czyli sprzedaż i zyski. Kiedy zachodzą wszystkie te procesy, zarówno sponsor, jak i sponsorowany, starają się kontynuować współpracę, przez co produkt staje się coraz atrakcyjniejszy.

Rola mediów/dziennikarzy- kształtowanie świadomości odbiorcy w przypadku sponsoringu tytularnego.

  • Rzetelność dziennikarska- każdy dziennikarz wykonuje swoją pracę odnosząc się do faktów, dbając o szczegółowość. Mając na uwadze, iż jego przekaz jest komunikowany wielu osobom, dokłada wszelkich starań aby był on maksymalnie rzetelny i szczegółowy. W tym kontekście sponsoring tytularny jest jedną z kwestii wymagających szczególnej precyzji przekazu.

 

  • Sportowy ekosystem- dziennikarze są istotnym elementem sportowego ekosystemu. Dzięki tworzonym przez nich treściom, budującym wartość sponsora oraz rozgrywek, których sponsoring dotyczy, dają wyraźny sygnał pozostałym firmom, że działania są właściwą ścieżką do osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
    o Kreowanie opinii/edukacja- Dzięki działalności dziennikarzy i mediów, czytelnicy są świadomi zmiany nazwy rozgrywek, w których być może ich drużyna nadal bierze czynny udział.

 

  • Relacje biznesowe- Tworzenie pozytywnych relacji na linii dziennikarz- sponsor, co często przekłada się na relacje czysto biznesowe.
    o Wzajemny szacunek- docenienie sponsora poprzez zawieranie w komunikacji jego nazwy wynikającej ze sponsoringu tytularnego, to wyraz uznania i szacunku względem firmy, która podjęła się projektu. To właściwe zachowanie standardu, zupełnie jak w przypadku cytowania czyjegoś tekstu lub oznaczenie autora fotografii.

 

  • Wpływ dziennikarza na zaangażowanie sponsora- Zawieranie prawidłowej nazwy w przekazach, stwarza sponsorowi lepsze warunki co przekłada się na jego aktywność w obszarze realizowanych, bądź planowanych projektów, również tych kierowanych względem kibiców. Często wyższy ekwiwalent reklamowy, to większe możliwości finansowe sponsora.

Media, dziennikarze, odgrywają bardzo istotną rolę w przekazie związanym ze sponsoringiem tytularnym. Powyższe przykłady obrazują modelowy sposób realizowania współpracy sponsoringowej, przy czym wpływ na jej rozwój, mają nie tylko strony, których projekt dotyczy, a także m.in. dziennikarze i media.

Sponsoring tytularny to rodzaj sponsoringu, o który szczególnie należy dbać. Kibice, dziennikarze, praktycznie każdy ma wpływ na jego przebieg i może zadbać aby rozwijał się w sposób satysfakcjonujący. Będąc rzetelnym w tworzeniu przekazu, nie można zapominać o nazwie. Dbajmy o firmy będące sponsorami tytularnymi i pokażmy, że inwestycja w polski sport ma wymiar nie tylko społeczny, ale przede wszystkim finansowy, że nie jest swego rodzaju darowizną, a rynkową inwestycją, przynoszącą określone korzyści. Oznacza to ni mniej, ni więcej, iż sponsoring, to nie tylko zaangażowanie stron umowy, a także środowiska medialnego, które opisuje sportową rzeczywistość, warto o tym pamiętać. Warto pamiętać o swojej roli, czasami również niedocenianej, ale jakże istotnej w perspektywie stymulowania ciągłego rozwoju, kolejnych projektów w obszarze sponsoringu.

W poprzednim tygodniu Zakłady bukmacherskie Totolotek S.A. zostały Sponsorem Tytularnym Pucharu Polski. Rozgrywki od tego roku zmieniły nazwę na TOTOLOTEK Puchar Polski. Umowa pomiędzy stronami obowiązuje do 31 maja 2021 roku (LINK).

Powyższy artykuł pochodzi z konferencji prasowej podczas, której Totolotek S.A. ogłosił podpisanie umowy sponsoringowej z Pucharem Polski.

Autorzy tekstu:
Maciej Czupryna
Zakłady bukmacherskie Totolotek- Specjalista ds. Sponsoringu

Paweł Żyliński
Założyciel platformy Sponsoring Sport.pl, Menadżer Sportu

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›