Sponsoring sportowy coraz lepiej oceniany
W ciągu ostatnich 10 lat o 19 punktów procentowych wzrósł odsetek osób, które twierdzą, że sponsoring ma pozytywny wpływ na rozwój polskiego sportu. Również wyższy odsetek osób przyznaje, że lepiej ocenia firmy angażujące się w sponsoring sportu oraz, że fakt sponsorowania sportu przez daną firmę powoduje preferowanie oferowanych przez nią produktów czy usług – wynika z badania Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.
Sponsoring sportu ma już swoją tradycję. Wiele firm i instytucji na stałe realizuje działania w tym zakresie, co procentuje ich znajomością wśród kibiców jako sponsorów wydarzeń sportowych. Cykliczne badanie Sponsoring Monitor pokazuje, że nastawienie Polaków do sponsoringu sportu ewoluuje. Polacy coraz częściej mają świadomość pozytywnego wpływu sponsorów na rozwój polskiego sportu.
Źródło: Sponsoring Monitor, wrzesień 2017
Respondenci też przyznają, że fakt sponsorowania sportu przez różne firmy wpływa na to, jak je oceniają. W porównaniu z badaniem przeprowadzonym 10 lat temu, więcej osób deklaruje korzystne ocenianie sponsorów.
Źródło: Sponsoring Monitor, wrzesień 2017
Niewielka jest jednak różnica w danych mówiących o tym, czy sponsoring przekłada się na korzystanie z produktów i usług danej firmy – tutaj wzrost jest niewielki i sięga 4 punktów procentowych.
Źródło: Sponsoring Monitor, wrzesień 2017
– „Z porównania wyników naszych badań wyraźnie widać, że polscy konsumenci coraz lepiej rozumieją ideę sponsoringu. O ile kiedyś wielu z nich postrzegało sponsoring tylko w kategoriach promocyjnych i reklamowych, o tyle obecnie w większym stopniu dostrzegają niewątpliwie pozytywny wpływ sponsoringu na rozwój sportu. Główną zasadą sponsoringu jest czerpanie korzyści zarówno przez sponsora jak i sponsorowanego. W przypadku sponsoringu sportowego niewątpliwymi beneficjentami są również kibice, którzy dzięki temu mogą śledzić rozgrywki na coraz wyższym poziomie i w coraz lepszych warunkach” – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Obecnie najbardziej znanymi sponsorami sportu są: Orlen, Adidas, Nike, Coca-Cola oraz Plus, który w tym roku minimalnie wyprzedził w tej kategorii firmę Orange.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W drugiej fali badania w 2017 roku zastosowano mix metod ilościowych – wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało łącznie N=1710 wywiadów metodą CATI oraz CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia. W informacji wykorzystano również dane z badania Sponsoring Monitor za 2007 rok.
Źródło: ARC Rynek i Opinia