Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Social media w sporcie żużlowym. Czy w niższych ligach musi być gorzej?

Social media to ważny element sportu, w tym również żużla, o ile w PGE Ekstralidze większość klubów radzi sobie z tym dobrze sprawdźmy jak te działania wyglądają w nizszych ligach?

W czasach, gdy większość osób niemal codziennie korzysta z nowych technologii i portali społecznościowych, by przyciągnąć kibica na stadion trzeba się z nim zaprzyjaźnić. Facebook, Instagram, YouTube czy Twitter to dziś podstawowe narzędzia do budowania więzi pomiędzy klubem i kibicami oraz społecznością lokalną. Kluby sportowe, by zainteresować kibiców prowadzą różne działania. Nie trzeba być znanym klubem piłkarskim, by budować swój wizerunek w social-mediach. Ciekawe akcje możemy zauważyć na przykład wśród sportów motorowych. Jedną z dyscyplin, które wiodą prym w polskich social-media jest żużel.

Po co wprowadzać do sportu wspomniane działania?

Działania marketingowe klubów na tym polu znakomicie budują wizerunek. Znacząco wpływają także na pozyskiwanie nowych kibiców i sponsorów. By jednak sprawnie prowadzić takie działania trzeba mieć pomysł, jak je zorganizować. Inspirując się działalnością większych ośrodków sportowych należy pamiętać o tym, by pomysły dostosować pod swój grunt. Nawet sprawdzone rozwiązania wymagają bowiem wkładu własnej pracy.

Najlepiej pokazać to na przykładzie…

Przyjrzyjmy się teraz wspomnianym przeze mnie wyżej polskim klubom żużlowym. Znakomicie na polu marketingowym radzi sobie Falubaz Zielona Góra. Marketingowcy z miasta Winnego Grodu w tym roku w szczególności zaimponowali mi wykorzystaniem okresu wyborczego do zaprezentowania składu na najbliższy pojedynek. Zabrakło jedynie połączenie działań sieciowych z działaniami reklamowymi bezpośrednio w mieście.

Niżej nie znaczy gorzej

Warto zauważyć, że marketing sieciowy klubów z niższych klas rozgrywkowych nie musi być wcale na niższym poziomie. W Nice 1. Lidze Żużlowej bardzo dobrze radzą sobie trzy kluby – Zdunek Wybrzeże Gdańsk, PGG ROW Rybnik i Arged Malesa TŻ Ostrovia. Każda z tych drużyn w swoich social-mediach wykorzystuje materiały video.

Zdunek Wybrzeże Gdańsk po serii słabszych wyników zdecydowało się „zafundować” swoim kibicom bilety na wyjazdowy mecz. Jeszcze ciekawszą akcję udało im się przeprowadzić przed rozpoczęciem sezonu – wszyscy kibice i sponsorzy drużyny mogli za 50 złotych kupić karnet, który później trafiał do podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku oraz Pomorskiego Hospicjum. Akcja miała na celu promowanie sportu wśród najmłodszych, równocześnie dając możliwość obejrzenia wielkiego widowiska także tym, których na to nie stać. W akcję włączył się m.in. Sebastian Mila. Dzięki roli social-mediów akcje te odbiły się szerokim echem w świecie sportu.

PGG ROW Rybnik zasługuje na uznanie przede wszystkim przez publikowany co mecz „Rybnicki Magazyn Żużlowy”. Nie tylko kibice „Rekinów”, ale także sympatycy speedwaya z różnych stron Polski z zaciekawieniem oglądają kulisy meczów drużyny z Rybnika. W działaniach marketingowych drużyny z województwa śląskiego brakuje jednak większego regionalizmu.

W przypadku klubu Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów Wielkopolski, w którym pracuje, dużą część działań kierujemy w stronę promowania sportu żużlowego wśród dzieci i młodzieży. Te poczynania cieszą się pozytywnym odbiorem wśród lokalnej społeczności. Jednocześnie staramy się być blisko z kibicami publikując na naszych kanałach materiały video dotyczące zarówno meczów, jak i spotkań z fanami, czy też wizyt w siedzibie sponsorów. Czasem przed meczami naszego zespołu posuwamy się też do niestandardowych działań np. wysyłamy wiadomość głosową lub też sms’a za pomocą SMSAPI. Równocześnie staramy się do tych działań nawiązywać w sieci.

Kto zajmuje się marketingiem w klubach żużlowych?

W Ekstralidze i I lidze specjalista od marketingu to niemal stały element klubowej kadry. Im dalej w las, tym jednak gorzej. W niższych ligach za marketing odpowiadają często wolontariusze i pasjonaci. Zdarzają się także kluby, w których warstwa marketingowa jest dziełem zarządu lub osób pełniących inne funkcje w klubie. Deficyt czasu oraz brak elementarnej wiedzy marketingowej utrudniają skuteczne realizowanie projektów. Zakres możliwości jest jednak znacznie szerszy i wbrew pozorom nie wymaga znaczących nakładów finansowych.

Są jednak wyjątki…

Stosunkowo dobrze w drugoligowej rzeczywistości działa PSŻ Poznań. Z roku na rok zarządzający klubem ze stolicy Wielkopolski podnoszą swój poziom organizacyjny, co znajduje odzwierciedlenie w mediach społecznościowych. Niestety, jak wcześniej wspomniałem brak osoby profesjonalnie zajmującej się marketingiem skutkuje tym, że ich działania (choć coraz ciekawsze) realizowane są bez długofalowej strategii, co skutkuje niedociągnięciami. Jeśli jednak postawią na rozwój tego obszaru to zdecydowanie mają szansę zająć jedną z lepszych pozycji biznesowych wśród klubów z Wielkopolski.

Podsumowując

W ostatnich latach działania marketingowe klubów sportowych w Polsce z wykorzystaniem social-media mocno się rozwijają. Zorientowanie marketingowe jest koniecznym warunkiem sprawnego funkcjonowania i dalszego rozwoju (nie tylko sportowego). Trzeba jednak pamiętać, że kibice są coraz bardziej wymagający. Należy obrać odpowiednią, spójną strategię, aby nie tylko przyciągnąć kibica, ale również zatrzymać go na dłużej.

Autor

Marcin Kromoliński – Jego największą pasją jest sport, przede wszystkim żużel. Ubiegły rok spędził w jednym z klubów PGE Ekstraligii, a obecnie swoją pasję realizuje pracując w klubie żużlowym Arged Malesa TŻ Ostrovia. Swoją wiedzę uzupełnia między innymi studiując w Wyższej Szkoły Zarządzania i Coachingu we Wrocławiu.

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›