Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Silniejsza pozycja kobiety w polskim sporcie

Komisja Sportu Kobiet działająca przy Polskim Komitecie Olimpijskim powołała eksperckie grupy robocze. W ich skład wchodzą naukowcy, zawodniczki, trenerki, dziennikarki i działaczki, których zadaniem jest wypracowanie rekomendacji dotyczących poprawy sytuacji kobiet w polskim sporcie.

„Umocnienie pozycji zawodniczek, trenerek i działaczek wymaga działań na wielu poziomach, poprzedzonych wnikliwą dyskusją i społecznymi konsultacjami” – podkreśla Grażyna Rabsztyn – pomysłodawczyni projektu, przewodnicząca Komisji.

Prace grup zostały zainicjowane już w marcu br. dzięki organizacji w Centrum Olimpijskim w Warszawie panelu dyskusyjnego pt. „Miejsce kobiety w polskim sporcie”. Efektem spotkania, w którym oprócz członkiń Komisji Sportu Kobiet i Polskiego Stowarzyszenia Sportu Kobiet, brała udział m.in. Minister Sportu Danuta Dmowska-Andrzejuk oraz liczne grono eksperckie było sformułowanie wstępnych rekomendacji dla środowiska sportowego i dziennikarskiego.

„Prace grup roboczych polegają teraz na opracowaniu szczegółowych wytycznych” – zaznacza Grażyna Rabsztyn. Przy czym ta pierwsza skupia się na zagadnieniach związanych ze strukturami sportowymi, a także – w nieco mniejszym stopniu – sportem szkolnym i wyczynowym. Z kolei prace drugiej grupy umotywowane są koniecznością poprawy sposobu komunikacji o kobietach w sporcie i ich portretowania przez dziennikarzy.”

– „Głównym celem naszych działań jest m.in. stworzenie rekomendacji dla PKOl i Ministerstwa Sportu, które pozwolą na równość kobiet i mężczyzn oraz wypracowanie modelu wdrażania polityki równego traktowania ze względu na płeć w strukturach sportowych na poziomie regionalnych i wojewódzkich klubów oraz w polskich związkach sportowych” – mówi przewodnicząca pierwszej grupy dr Dagmara Gerasimuk – była Prezes Polskiego Związku Biathlonu, dyrektor do spraw rozwoju biathlonu w IBU (Międzynarodowej Unii Biathlonu); odpowiedzialna za kwestie gender equality w IBU; wykładowczyni AWF Katowice w Zakładzie Teorii Sportu.

„W Polsce jedynie 4% związków sportowych ma kobietę-prezesa, a to tylko wycinek sportowej rzeczywistości i obszarów, gdzie miejsce kobiet należy poprawić. Aktualnie jest bardzo dobry czas do przedłożenia rekomendacji, ponieważ wydłużono terminy organizacji wyborów w sportach letnich do 2021 roku (w sportach zimowych zgodnie z regulaminem – do 2022 roku). Ponadto Ministerstwo Sportu pracuje nad nowym programem. „Strategia polskiego sportu obowiązuje do 2020” roku” – dodaje dr Gerasimuk.

Szeroki plan działań przedstawia także przewodnicząca drugiej grupy – Karolina Hytrek-Prosiecka była dziennikarka (TVN 24, TVN CNBC), działaczka sportowa z licencją trenerską w piłce nożnej. Swoją pracę na rzecz kobiet w sporcie zaczęła jeszcze jako szefowa departamentu komunikacji Ekstraklasy S.A. Pod hasłem „Piłka jest kobietą” zachęcała kobiety do chodzenia na mecze piłkarskie i włączanie się w aktywne kibicowanie. Od 1,5 roku razem ze wspólniczką zarządza męską drużyną futbolu amerykańskiego Warsaw Mets stanowiąc, jedyny bodaj w 100%, żeński zarząd w lidze.

– „Efektem prac grupy ma być przede wszystkim praca dla sportu olimpijskiego, nie dla dyscypliny. Chcemy – dzięki wsparciu licznego grona ekspertów (socjologów, językoznawców, fotografów) – zbudować sugerowany model komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej promującej sport kobiet i kobiety w sporcie oraz wytyczne do komunikacji/warsztatów komunikacyjnych dla związków i klubów” – podkreśla Karolina Hytrek-Prosiecka.

Polski Komitet Olimpijski nie bez powodu właśnie teraz pracuje nad kwestią pozycji kobiet w sporcie. To dobry moment na opracowanie zaleceń i wytycznych dla dziennikarzy i osób odpowiedzialnych za komunikację w strukturach polskiego sportu – w 2021 odbędą się przesunięte Igrzyska XXXII Olimpiady w Tokio, a w 2022 – XXIV Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie. Agenda 2020 – strategiczny dla Ruchu Olimpijskiego dokument – zobowiązuje wszystkich w Rodzinie Olimpijskiej do dążenia do równowagi płci w sporcie. Unikanie uprzedzeń płciowych i stereotypów w przedstawianiu kobiet i mężczyzn jest także kluczowym krokiem na drodze do równości płci we wszystkich dziedzinach życia.

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›