Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Rekordowe przychody 715,1 mln zł klubów Ekstraklasy

Kluby Ekstraklasy systematycznie zwiększają swoje przychody, w poprzednim sezonie uzyskały aż 715,1 mln złotych.

Przychody klubów Ekstraklasy z działalności operacyjnej osiągnęły najwyższą wartość w historii rankingów Deloitte – aż 715,1 mln zł. Jest to wynik o 87,9 mln zł wyższy niż w sezonie ubiegłym, a w ciągu 10 lat łączne przychody klubów Ekstraklasy urosły ponad dwukrotnie – z 353 mln zł w 2012 r. Tegoroczna kwota nie uwzględnia sum pozyskanych w wyniku dokonanych transferów, które w zakończonym w czerwcu sezonie sięgnęły dodatkowych 145,6 mln zł.

Jak wynika z 16. edycji raportu Piłkarska Liga Finansowa, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z klubami PKO Bank Polski Ekstraklasy oraz spółką Ekstraklasa SA, kluby Ekstraklasy zaksięgowały w sezonie 2021/22 ponad 321 mln zł wpływów z tytułu praw do transmisji. Element ten był największym źródłem przychodów klubów i stanowił blisko 45 proc. ich łącznych wpływów. Ponadto obecność kibiców na stadionach przez cały sezon 2021/2022 przełożyła się na uzyskanie przez kluby Ekstraklasy rekordowych 102,6 mln zł przychodów z dnia meczowego. Tegoroczna edycja rankingu przynosi również zmianę na trzecim miejscu rankingu, gdzie został sklasyfikowany Raków Częstochowa, który po raz pierwszy znalazł się na podium. Według przewidywań Deloitte już w sezonie 2023/2024 możliwe jest osiągnięcie przez kluby Ekstraklasy powyżej 1 mld zł przychodów z uwzględnieniem transferów.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, tegoroczny, szesnasty raport opiera się o dane w ujęciu sezonu sportowego (lipiec 2021 – czerwiec 2022). Wynika z niego, że łączne przychody klubów Ekstraklasy z działalności operacyjnej osiągnęły najwyższą wartość w historii rankingów Deloitte – aż 715,1 mln zł. Jest to wynik o 87,9 mln zł wyższy niż w sezonie ubiegłym, a w ciągu 10 lat łączne przychody klubów Ekstraklasy urosły ponad dwukrotnie – z 353 mln zł w 2012 r. Tegoroczna kwota nie uwzględnia sum pozyskanych w wyniku dokonanych transferów, które w zakończonym w czerwcu sezonie sięgnęły dodatkowych 145,6 mln zł.

– „Po raz jedenasty na pierwszym miejscu naszego rankingu uplasowała się Legia Warszawa z przychodami na poziomie 155,2 mln zł. Drugie miejsce zajął Lech Poznań, który choć osiągnął niemal dwukrotnie niższy wynik finansowy niż w ubiegłym sezonie – 79,1 mln zł – w sferze sportowej był górą, zdobywając Mistrzostwo Polski. Trzeci na podium stanął Raków Częstochowa z wynikiem 47,9 mln zł. Klub spod Jasnej Góry rokrocznie notuje stabilne i wysokie wzrosty przychodów. Od 2017 r., gdy zadebiutował w naszym zestawieniu, przychody zwiększyły się aż ośmiokrotnie” – mówi Przemysław Zawadzki, partner associate, lider Sports Business Group, Deloitte.

Legia Warszawa dzięki m.in. rozpoznawalnej marce oraz obecności w stolicy generuje bardzo wysokie przychody komercyjne (53,2 mln zł) oraz z dnia meczowego (36,3 mln zł). Dzięki występom w europejskich pucharach, wpływy z UEFA do kasy klubu wyniosły łącznie 48,1 mln zł. Lech Poznań w tym sezonie, w porównaniu do 2020/2021, zanotował wyraźnie niższe przychody z transmisji – spadły one o 17,7 mln zł – z 49,9 mln zł do 32,2 mln zł. Jednocześnie, o blisko 300 proc. wzrosły przychody Kolejorza z dnia meczowego (do 19,3 mln zł), a ze źródła komercyjnego o 41 proc. (do 27,7 mln zł). Imponujące wzrosty przychodów notuje w ostatnich latach Raków Częstochowa, plasujący się na trzecim miejscu tegorocznego rankingu Deloitte. To zwyżka z 23,5 mln zł (2019/2020), przez 38 mln zł (2020/2021) do tegorocznych niemal 48 mln zł. Taki wynik możliwy był w dużej mierze dzięki zdobyciu przez klub wicemistrzostwa Polski, wygraniu Pucharu Polski oraz grze w eliminacjach europejskich pucharów. Łącznie, z transmisji i premii za wyniki sportowe udało się uzyskać 33 mln zł. Przychody komercyjne wzrosły o 0,8 mln zł, do 11,3 mln zł, natomiast przychody z dnia meczowego z 1 mln zł do 3,6 mln zł.

Wśród klubów, które w sezonie 2021/2022 występowały na boiskach PKO Bank Polski Ekstraklasy, łącznie wzrost przychodów w stosunku do danych z sezonu 2020/2021 zanotowało aż 12 drużyn (część klubów w tym okresie rozgrywała swoje mecze w I lidze). Najbardziej z tej grupy wyróżniają się: Legia Warszawa, Radomiak Radom, Górnik Zabrze, Raków Częstochowa i Wisła Kraków, które łącznie powiększyły swoje przychody sportowe o 87 mln zł. Spadek odnotowało natomiast pięć klubów: Wisła Płock, Lechia Gdańsk, Cracovia, Piast Gliwice i KGHM Zagłębie Lubin.

– „Sezon 2021/2022 PKO Bank Polski Ekstraklasy był niezwykle emocjonujący pod względem sportowym oraz rekordowy pod względem finansowym. Mimo wciąż trwającej pandemii i ograniczeń mogliśmy cieszyć się obecnością kibiców na stadionach przez cały sezon. Dzięki ciężkiej pracy, dyscyplinie i sprawnym reagowaniu na zmiany – za które wszystkim zaangażowanym raz jeszcze dziękuję – rozgraliśmy sezon zgodnie z planem, bez większych zmian terminarzowych. Ekstraklasa utrzymuje trend wzrostowy w zakresie finansowym i rozwija się sportowo. Jestem przekonany, że coraz większe pieniądze, które zarabiają kluby, będą przekładać się na jeszcze ciekawsze widowiska sportowe na polskich i międzynarodowych stadionach w kolejnych sezonach” – komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy.

PEŁNY RAPORT – LINK

Najnowsze

Do grona sponsorów ZAKSY dołączyło Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej

Od nowego sezonu do grona sponsorów Grupy Azoty ZAKSY Kędzierzyn-Koźle dołączyło Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej ...

Całość ›

Grupa DBK gra dalej ze Stomilem

Wieloletni partner Stomilu Olsztyn, grupa DBK, przedłużyła umowę sponsorską do końca sezonu 2022/2023 – Jest to dowód na to, że ...

Całość ›

Piwniczanka mocniej wsparła wielosekcyjny GKS Katowice

Piwniczanka jeszcze mocniej wsparła wielosekcyjny GKS Katowice, przedłużając trwającą umowę, na jej mocy firma będzie partnerem ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›