Raport Startup Poland „Nowe technologie w sporcie” z udziałem Totalizatora Sportowego
Think tank Startup Poland we współpracy z Totalizatorem Sportowym oraz Polską Agencją Rozwoju Przemysłu wydali raport o potencjale sektora SportsTech w Polsce oraz możliwych barierach jego rozwoju. Materiał stanowi analizę rynku, zawiera studia przypadków oraz bada kierunki rozwoju branży w naszym kraju.
– „Na pytanie, jak innowacje zmieniają sport, można podać przykład piłki nożnej, która tylko dzięki kilku niezmiennym zasadom, znanym pod każdą szerokością geograficzną, przypomina swoją poprzedniczkę sprzed 50 lat. Świat sportu podjął już decyzję, od której nie ma odwrotu – innowacje technologiczne pozostaną na długo jego immanentną cechą. Branża SportsTech skupia się głównie na pomocy sędziom w podejmowaniu słusznych decyzji, poprawie bezpieczeństwa zawodników oraz na analizie danych” – mówi Tomasz Snażyk, prezes Startup Poland, fundacji, która we współpracy z Totalizatorem Sportowym i PARP właśnie wydała raport przedstawiający najciekawsze przykłady rozwoju innowacji w sporcie.
Innowacje na dobre zagościły w polskim sporcie. Można się spodziewać, że projektów z zakresu SportsTech będzie nad Wisłą coraz więcej – powstają specjalne fundusze, które mogą wspierać rozwój tego sektora w Polsce. Przykładem może być ffVC Tech & Gaming powered by Totalizator Sportowy.
– „Projekty, w które inwestujemy w ramach funduszu ffVC Tech & Gaming, dotyczą branż, które są bliskie Totalizatorowi Sportowemu, tj. gaming, fintech, regtech, AI, cyberbezpieczeństwo, robotyka, czy enterprise software. Wierzymy, że dzięki innowacjom sport będzie rozwijał się̨ na różnych płaszczyznach: od zaawansowanej analizy danych, poprzez wspieranie treningowe zawodników i drużyn, aż po technologie ułatwiające rozstrzyganie sportowych sporów w duchu fair play” – podkreśla Olgierd Cieślik, prezes zarządu Totalizatora Sportowego.
Autorzy raportu podkreślają, że Polska może z zadowoleniem patrzeć na kierunek rozwoju innowacji w sporcie, bo choć wiele nowinek czeka jeszcze na implementację, to pod kątem tworzenia sygnału, transmisji czy nowatorskich rozwiązań możemy bez zazdrości obserwować, a często również wyprzedzać, zachodnie trendy.
– „Polski sport co do zasady się profesjonalizuje, wymusza to sama międzynarodowa konkurencja, jak i sponsorzy, media, kibice, mieszkańcy lokalnych społeczności chcący mieć dobrą infrastrukturę na wyciągnięcie ręki. Przyglądając się bliżej konkretnym elementom, widzimy też różne obszary nad którymi musimy intensywnie popracować. Warto zaznaczyć, że mikro, małe i średnie firmy, na rzecz których działa PARP, zatrudniają najwięcej ludzi i dokładają się do polskiego PKB. Ich produkty i usługi znajdują zainteresowanie wśród głównych graczy polskiego sportu, ale jest tu ciągle duży potencjał do zagospodarowania. By te światy ze sobą zbliżyć PARP poprzez programy inkubacyjne oraz akceleracyjne (w ramach Programów Akceleracyjnych realizowanych w Programie Inteligentny Rozwój) czy edukacyjne tworzy przestrzeń do współpracy. Szeroko rozumiany świat sportu i firm z nim kooperujących korzysta z powodzeniem z oferty kształceniowej (szkolenia, doradztwo, mentoring, studia podyplomowe) w ramach usług oferowanych przez PARP” – zaznacza Mikołaj Różycki, zastępca prezesa PARP.
Raport – LINK