PZPN rusza z kampanią dla dziewczyn
Polski Związek Piłki Nożnej kontynuuje rozwijanie kobiecego futbolu i właśnie wystartował z kampanią promocyjną nakierowaną na włączanie dziewcząt do gry w piłkę. Jej celem jest udowodnienie, że futbol to nie tylko dyscyplina sportu, ale przede wszystkim arena, z której – bez względu na płeć – wynosi się niezwykłe życiowe doświadczenia oraz przydatne umiejętności.
W ramach kampanii „Dziewczyny. Drużyna nie tylko na boisku” wystartowała strona internetowa druzynadziewczyn.pl, która przybliży możliwości zaangażowania się w piłkę nożną w różnych rolach. Oprócz tego dostępne będą poradniki dla dziewcząt i ich rodziców oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także lista kontaktowa do osób odpowiedzialnych za piłkę nożną kobiet w danym regionie. Poza działaniami promocyjno-medialnymi, istotnym elementem kampanii jest udostępnienie wszystkim zainteresowanym mapy z ofertą piłkarską w całej Polsce.
– „Dzięki mapie przygotowanej przez Polski Związek Piłki Nożnej znalezienie miejsca do treningu piłkarskiego jest znacznie łatwiejsze. Zdajemy sobie sprawę, że jest to szczególnie ważne w przypadku piłki nożnej dziewcząt. Zachęcamy w tym miejscu również wszystkie kluby do otwarcia się ze swoją ofertą piłkarską na tę grupę i przypominamy, że do 15. roku życia dziewczynki mogą brać udział w rywalizacji ligowej razem z chłopcami. Chcemy, aby wszystkie dziewczęta, które chcą realizować się w piłce nożnej, miały ku temu okazję, jednak aby tak się stało, potrzebujemy zaangażowania całego środowiska” – przekonuje sekretarz generalny Polskiego Związku Piłki Nożnej Łukasz Wachowski.
Równie istotnym co mapa elementem kampanii będzie realizacja festiwali dla dziewcząt we wszystkich 16 województwach w Polsce w pierwszym półroczu 2024 roku. Będą one organizowane we współpracy z Wojewódzkimi Związkami Piłki Nożnej, a w ich trakcie uczestniczki staną przed szansą spróbowania swoich sił w piłce nożnej i znalezienia klubu dla siebie. Celem stacjonarnych eventów będzie przybliżenie dziewczynom i ich bliskim świata piłki nożnej w przyjaznej i przystępnej dla nich formie oraz udzielenie niezbędnych informacji do rozpoczęcia swojej piłkarskiej przygody. Wszystko po to, aby udowodnić, że futbol jest ciekawą i bezpieczną przestrzenią do rozwijania swojej pasji oraz budowania przyjaźni.
Badania przeprowadzone przez PZPN i UEFA oraz inne instytucje są jednoznaczne – dziewczęta uprawiające piłkę nożną zyskują względem swoich rówieśniczek nie tylko fizycznie, lecz także na innych polach. – „Aktywne uczestnictwo w futbolu przyczynia się m.in. do wzrostu pewności siebie. Aż 80 procent dziewcząt przyznaje, że dzięki grze w piłkę czuje się pewniej w codziennych sytuacjach: w domu, w szkole, wśród rówieśników. Przynależność do drużyny, pokonywanie wyzwań i wspólne osiąganie celów wzmacniają ich poczucie własnej wartości oraz rozwijają umiejętności miękkie” – podkreśla Wachowski. – „Futbol pozwala im również wyrabiać w sobie nawyk aktywnego stylu życia, który w przyszłości zaprocentuje lepszą kondycją i zdrowiem psychicznym. A to wszystko to zaledwie „efekt uboczny” wspaniałej rozrywki dostępnej dla każdego, a nie wyłącznie chłopców i mężczyzn, jak latami mylnie myślano” – dodaje.
Raport UEFA „The Psychological and Emotional Benefits of Playing Football on Girls and Women in Europe” dowodzi ponadto, że dziewczęta uprawiające piłkę nożną częściej wykazują pozytywną postawę wobec swojego ciała i lepiej radzą sobie ze stresem. Ponad połowa z nich od momentu rozpoczęcia treningów przywiązuje mniejszą uwagę do opinii na własny temat. Dzięki rywalizacji na boisku dziewczęta uczą się także pracy zespołowej, komunikacji i rozwiązywania problemów, czyli nabywają umiejętności niezwykle przydatnych w życiu codziennym, ale także w ich przyszłej karierze zawodowej, niezależnie od tego, czy zostaną w sporcie, czy wybiorą zupełnie inną drogę.
– „Wierzę w to, że działania takie jak ta kampania, wpływające na świadomość społeczną, są konieczne i mogą zmienić naszą piłkarską rzeczywistość. Jestem przekonana, że piłka nożna oprócz rozwoju sportowego niesie za sobą również szereg innych korzyści widocznych poza boiskiem” – mówi Nina Patalon, selekcjonerka reprezentacji Polski kobiet i koordynatorka szkolenia piłki nożnej kobiet w PZPN. – „Nie każda dziewczynka musi w przyszłości zostać profesjonalną piłkarką, choć jako selekcjonerka mam nadzieję, że liczba tych grających zawodowo będzie z każdym rokiem rosnąć. Natomiast każda dziewczynka może dzięki piłce być w dorosłym życiu pewną siebie kobietą, a na tym nam wszystkim powinno zależeć. Co więcej, podczas wspólnych treningów, meczów i turniejów wykształcą się nowe przyjaźnie, nierzadko na całe życie” – dodaje.
Przyjaźnie zbudowane na piłkarskim fundamencie są wyjątkowo trwałe. Wspólna pasja wiąże na lata i w późniejszym okresie życia staje się pretekstem do spotkania, pójścia na stadion czy obejrzenia meczu przed telewizorem. To możliwość uczestnictwa w piłce nożnej przez całe życie, w różnych dostępnych rolach. Dla wielu osób futbol staje się również drogowskazem zarówno do odkrywania swoich mocnych stron, jak i pracy nad sobą.
Kampania „Dziewczyny. Drużyna nie tylko na boisku” ma zmienić stereotypowe postrzeganie roli dziewcząt w sporcie. Dotyczy to również spojrzenia rodziców, którzy dzisiaj nie zawsze wystarczająco wspierają swoje córki, podczas gdy to oni powinni motywować te wątpiące i podsuwać futbol tym, które nawet nie pomyślałyby o nim jako o formie spędzania wolnego czasu.
– „Zapewniam, że w trakcie treningów i meczów dziewczęta przeżyją na boisku przygodę pełną niezapomnianych emocji, a przy okazji doświadczą cennych życiowych lekcji” – przekonuje Patalon. – „Pamiętam swoje początki, kiedy trenowałam z kolegami, bo nie miałam koleżanek, które grały w piłkę nożną. Dostrzegam, jak w ostatnich latach wszystko szybko się zmienia. Widać to po rosnącej liczbie zawodniczek, trenerek, sędzi, czy kibicek. Cieszę się, że jest nas coraz więcej. Cieszę się, że teraz „gram” w drużynie dziewczyn!” – podkreśla selekcjonerka reprezentacji Polski kobiet.
– „Jako Polski Związek Piłki Nożnej nie mamy wątpliwości, że piłka nożna jest dla dziewczyn! Dlatego chcemy, aby jak najwięcej z nich dołączyło do naszej drużyny. Wierzymy, że futbol da im moc, pomoże poznawać nowe koleżanki i spełni ich marzenia” – twierdzi sekretarz generalny PZPN.
Kampania „Dziewczyny. Drużyna nie tylko na boisku” zrealizowana przy wsparciu UEFA to kolejny krok Polskiego Związku Piłki Nożnej we wdrażaniu dokumentu „Czas na nas! Strategia piłki nożnej kobiet w Polsce na lata 2022-2026”. Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie internetowej druzynadziewczyn.pl. Dołącz do nas i wspieraj dziewczyny!