Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

PZPN przedstawia strategię piłki nożnej kobiet

W czwartek 2 lutego na PGE Narodowym Polski Związek Piłki Nożnej zaprezentuje „Strategię Piłki Nożnej Kobiet w Polsce na lata 2022-2026”. To pierwszy w historii federacji tak kompleksowy dokument wyznaczający cele i kierunki rozwoju futbolu kobiecego.

Kobieca piłka nożna od wielu lat znajduje się w obszarze zainteresowania Polskiego Związku Piłki Nożnej, stanowiąc jeden z czterech filarów realizowanej na co dzień strategii federacji. To, co dotychczas działo się w ramach tej dyscypliny, można określić jako wylewanie fundamentów pod jej dalszy regularny rozwój, którego gwarantem ma być uchwalona w listopadzie ubiegłego roku, a publicznie zaprezentowana dzisiaj podczas specjalnego wydarzenia na PGE Narodowym „Strategia Piłki Nożnej Kobiet w Polsce na lata 2022-26”. Powstanie tego dokumentu jest naturalną konsekwencją kierunku obranego przez PZPN, dążącego do wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt w świecie futbolu.

– „Wszyscy widzimy potencjał i rosnące z roku na rok zainteresowanie żeńskimi rozgrywkami na całym świecie. Stworzenie pierwszej w historii PZPN strategii w całości poświęconej piłce nożnej kobiet jest dla nas przełomowym momentem, ale zarazem wieloletnim zobowiązaniem. Spójna strategia pozwala nam uporządkować już podejmowane, ale i planowane przez nas działania. Jestem przekonany, że futbol kobiecy musi być traktowany jako integralna część piłki nożnej, bo tylko w ten sposób może on w pełni rozwinąć swój potencjał. PZPN zrobi wszystko, by tak właśnie się stało. Chcemy spełniać marzenia dziewcząt i kobiet w naszym kraju, ale i nasze – te związane z sukcesem kadry narodowej oraz organizacją międzynarodowej kobiecej imprezy piłkarskiej w Polsce” – mówi prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej, Cezary Kulesza.

Dokument strategii jest wynikiem wszechstronnych konsultacji, badań (jakościowych i ilościowych) oraz warsztatów z osobami reprezentującymi różne grupy interesariuszy piłkarskiej społeczności. Uwzględnia perspektywę zarówno środowiska kobiecej, jak i męskiej piłki nożnej. Znaczącym wsparciem dla przygotowania strategii były również międzynarodowe federacje piłkarskie: UEFA i FIFA.

– „Stworzenie strategii wpisuje się w działania podejmowane przez europejską i światową federację w tym zakresie. W ramach naszych prac badawczo-strategicznych zebraliśmy szereg informacji od szerokiego grona zaangażowanych osób. Widzimy olbrzymi potencjał w piłce nożnej kobiet, który, dzięki naszej pracy koncepcyjnej, zamierzamy pobudzać opartymi na niej działaniami” – wyjaśnia Grzegorz Stefanowicz, dyrektor Departamentu Piłkarstwa Kobiecego PZPN.

Do osiągnięcia trwałej zmiany, która wzmocni pozycję kobiecej piłki nożnej w Polsce, niezbędne jest podejmowanie działań na różnorakich polach. Dlatego w ramach strategii wyznaczone zostały cztery priorytetowe obszary, które opisują najważniejsze ambicje i długoterminowe cele, mające doprowadzić piłkę nożną kobiet do miejsca, na które zasługuje.

Priorytetowe obszary strategii oraz zobowiązania Polskiego Związku Piłki Nożnej:

Priorytet 1: PARTYCYPACJA
Zwiększymy udział dziewcząt i kobiet w różnych rolach w piłce nożnej.

Priorytet 2: PROFESJONALIZACJA
Podniesiemy standardy oraz stworzymy profesjonalne warunki do rozwoju kobiecej piłki nożnej.

Priorytet 3: WIDOCZNOŚĆ I WIZERUNEK
Zwiększymy widoczność oraz stworzymy pozytywny, angażujący wizerunek kobiecej piłki nożnej.

Priorytet 4: EDUKACJA I ŚWIADOMOŚĆ
Dostarczymy wiedzę dotyczącą specyfiki piłki nożnej kobiet oraz wzmocnimy rolę kobiet w środowisku piłkarskim.

W każdym z wymienionych obszarów do 2026 roku zrealizowany zostanie szereg nowych działań i projektów. Wśród kluczowych można wymienić m.in. stworzenie mapy ze szkółkami i klubami z ofertą piłkarską dla dziewcząt i kobiet, organizację bezpłatnych festiwali piłkarskich czy edukację nauczycieli, trenerów, rodziców, ale także piłkarek i pracowników kobiecych klubów piłkarskich. Oprócz działań projektowych zwiększone zostaną również nakłady finansowe poprzez m.in. program grantowy dla Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej na realizację dodatkowych, własnych projektów w obszarze piłki nożnej kobiet, podwojenie nagród finansowych za zdobycie mistrzostwa Polski kobiet oraz drugiego i trzeciego miejsca w najwyższej lidze, ale także zwiększone inwestycje w regionalną piłkę nożną w młodszych kategoriach wiekowych.

Wzrośnie również liczba osób odpowiedzialnych w PZPN za skauting w piłce nożnej kobiet oraz za promocję i komunikację kobiecego futbolu. Zrealizowana zostanie ogólnopolska kampania promocyjna skierowana do dziewczynek i ich rodziców. Obecnie funkcjonujący system licencji klubowych w Orlen Ekstralidze zostanie rozwinięty i zaimplementowany również w Orlen 1. Lidze. Kobiety pracujące w piłce nożnej w Polsce będą mogły skorzystać z warsztatów rozwojowych z elementami mentoringu i networkingu.

To tylko część ze stawianych sobie przez Polski Związek Piłki Nożnej ambitnych celów, których realizacja do 2026 roku ma wpłynąć m.in. na podwojenie liczby zawodniczek, trenerek i sędzi zaangażowanych w piłkę nożną.

Równolegle z zatwierdzeniem strategii PZPN opublikował suplement do Narodowego Modelu Gry pt. „Piłka Nożna Kobiet”. To pierwsza tego typu polska publikacja poświęcona w całości szkoleniu w kobiecym futbolu, pokazująca jego specyfikę i dostarczająca trenerom niezbędną wiedzę w tym obszarze. Z kolei w styczniu ogłoszone zostało pozyskanie sponsora tytularnego (PKN Orlen) dla kobiecych rozgrywek: Ekstraligi, 1. Ligi oraz Pucharu Polski. To także efekt realizacji strategii, która decyzją zarządu PZPN została przyjęta w listopadzie 2022 roku.

Strategia – LINK

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›