Pożegnanie Boruca podbiło media
Listopad był miesiącem ostatnich w tym roku meczów reprezentacji Polski w piłce nożnej. Polacy zmierzyli się towarzysko z Urugwajem i Meksykiem, jednak w związku z zakończeniem reprezentacyjnej kariery przez Artura Boruca wynik pierwszego spotkania zszedł na dalszy plan – wynika z analizy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Z polskich piłkarzy występujących w pięciu najsilniejszych europejskich ligach częściej od „Króla Artura” w mediach w analizowanym okresie pojawiał się tylko Robert Lewandowski. RL9 odnotował 3 586 doniesień, podczas gdy Boruc 1 186. Warto zauważyć, że jest to liczba kilkukrotnie większa niż w poprzednich miesiącach, gdzie licznik medialny bramkarza Bournemouth nie przekraczał 300 publikacji. 65-krotny reprezentant Polski pojawił się także 15 razy na okładkach gazet – pod tym względem przegrał jedynie z „Lewym” (30).
W kontekście reprezentantów Polski warty zauważenia jest także wynik Kamila Glika. Obrońca AS Monaco głównie dzięki dobrym występom w Ligue 1 i Lidze Mistrzów, a także nominacji do drużyny roku UEFA (co spotkało także Lewandowskiego) odnotował niewiele mniej publikacji od Boruca, meldując się na trzecim miejscu medialnego podium za listopad.
W czołówce rankingu medialności klubów Ekstraklasy obyło się bez zmian. Legia utrzymała znaczącą przewagę nad grupą pościgową, w której znajdują się Wisła Kraków, Lech Poznań i Śląsk Wrocław. W przypadku mistrzów Polski wiele publikacji wygenerowały: omawiany w mediach temat śmierci Janusza Wójcika, mecz z Górnikiem Zabrze (sędzia dwukrotnie przerywał mecz z powodu zadymienia po odpalanych racach, za co klub został ukarany) czy występ w Pucharze Polski. Najwięcej materiałów na temat stołecznego klubu opublikowały serwisy przegladsportowy.pl, sportowefakty.wp.pl oraz sport.onet.pl. Wśród dziennikarzy prym wiedli Przemysław Michalak (2×45.info), Antoni Bugajski, Robert Błoński (obaj „Przegląd Sportowy”) oraz Tomasz Biliński (wyd. Polska Press). Wszyscy opublikowali ponad 30 materiałów z wzmianką o Legii.
Wisła Kraków kolejny miesiąc z rzędu znalazła się tuż za plecami Legii, niewielką liczbą publikacji wyprzedzając poznańskiego Lecha. Duża w tym zasługa Marcina Wasilewskiego, którego podpisanie kontraktu z zespołem spod Wawelu spotkało się z ogromnym zainteresowaniem mediów. Najczęściej na temat klubu z Reymonta informowały „Dziennik Polski”, przegladsportowy.pl, gol24.pl, „Gazeta Krakowska” oraz „Przegląd Sportowy”. Najbardziej aktywnymi autorami byli Bartosz Karcz (wyd. Polska Press), Michał Trela oraz Mateusza Miga (obaj „Przegląd Sportowy”). Wzmianka o Wiśle pojawiła się ponad 40 razy w tekstach podpisanych przez tych dziennikarzy.
Lech Poznań w listopadzie odnotował identyczną liczbę publikacji, co w październiku – 2 523. W analizowanym okresie klub z Bułgarskiej nie odnotował „skoków” publikacji w związku z pojedynczymi wydarzeniami, tak jak w przypadku opisanych wyżej klubów. O Lechu najczęściej informowały: „Przegląd Sportowy”, przegladsportowy.pl, „Sport”, sport.onet.pl, pilkanozna.pl oraz weszlo.com. Wśród dziennikarzy powyżej 20 publikacji zamieścili: Przemysław Michalak (2×45.info), Maciej Henszel, Antoni Bugajski (obaj „Przegląd Sportowy”) oraz Szymon Mierzyński (sportowefakty.wp.pl).
W listopadzie na wyróżnienie zasłużyły także Górnik Zabrze oraz Korona Kielce. Oba kluby odnotowały powyżej 2 200 publikacji, znajdując się w czołowej „6” zestawienia. Mediom nie umknęła dobra postawa zespołów prowadzonych odpowiednio przez Marcina Brosza i Gino Lettierego, a dodatkowe publikacje obu drużynom przyniosły występy w Pucharze Polski. Górnik dodatkowo był bardzo często obecny w social media, gdzie przegrał tylko z warszawską Legią. Korona była czwarta, a oba zespoły przedzielił Lech Poznań. Co ciekawe, zabrzanie odnotowali mniej wpisów na Facebooku od poznaniaków, jednak ponad dwukrotnie więcej na Twitterze.
Na szczycie rankingu medialności w NICE 1. lidze nie zaszły większe zmiany – Ruch Chorzów od wielu miesięcy zdecydowanie przewodzi stawce. Za jego plecami po raz kolejny znalazły się GKS Katowice, Stal Mielec oraz Chrobry Głogów. O poczynaniach na zapleczu Ekstraklasy zdecydowanie najczęściej informował „Sport”. W przypadku serwisów internetowych prym wiodły sportowefakty.wp.pl oraz polsatsport.pl.
„Polska Piłka” to cykliczna analiza prowadzona przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Badanie uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com). Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę już ponad 1,6 mln informacji.
Źródło: Press Service Monitoring Mediów