Polacy o sponsoringu sportu
74% Polaków jest zdania, że sponsoring ma korzystny wpływ na kondycję polskiego sportu, a 49% badanych korzystniej ocenia firmy zaangażowane w taką działalność. Nieco mniej – 40% przyznaje, że chętniej kupowałoby produkty i usługi firm sponsorujących sport.
Najbardziej znanymi sponsorami sportu są: PKN Orlen, Adidas i Nike – wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor za 2021 rok przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Poziom zainteresowania sportem wśród Polaków jest od dwóch lat na wysokim poziomie sięgającym blisko 90%, przy czym 59% osób deklaruje średnie zainteresowanie. Zdecydowania większość kibiców ma świadomość, że sportowi trudno byłoby funkcjonować bez sponsorów i doceniają to zaangażowanie. Spontanicznie najczęściej wymienianą marką, która sponsoruje sport jest PKN Orlen. Na kolejnych miejscach znalazły się marki związane branżowo ze sportem: Adidas i Nike.
Najbardziej znani sponsorzy sportu (znajomość spontaniczna)
Najbardziej znani sponsorzy (ogółem) w podziale na branże, które reprezentują
W pierwszej trójce najbardziej znanych sponsorów w branży paliwowej znalazły się: PKN Orlen (lider), Lotos oraz Shell. W branży energetycznej na podium stanęły: PGE (lider), PGNiG oraz Tauron. W branży bankowej pierwsza trójka to: PKO Bank Polski (lider), ING Bank Śląski oraz mBank, zaś w branży bukmacherskiej i gier losowych: LOTTO (lider), STS oraz Fortuna/ Totolotek.
Patrząc na ulubione sporty Polaków to pierwsza trójka pozostaje niezmienna od lat: piłka nożna, skoki narciarskie oraz siatkówka.
Najbardziej popularne dyscypliny sportowe
– „Zainteresowanie dyscypliną sportową zazwyczaj idzie w parze z sukcesami polskich sportowców. Im lepsze wyniki naszych reprezentantów, tym większy odsetek kibiców interesuje się danym sportem. Dlatego w związku ze znacząco słabszym sezonem naszych skoczków narciarskich można się spodziewać, że jeżeli wynikowo nic nie zmieni się na plus, popularność tej dyscypliny będzie malała. Już teraz porównując wyniki rok do roku, a dokładnie grudzień 2020 do grudnia 2021 widoczny jest nieznaczny spadek zainteresowania – z 73% do 69%. Na pewno jest to ważna informacja i dla decydentów tej dyscypliny i dla sponsorów.” – komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, w tym roku zastosowano wyłącznie metodę CAWI. Badanie jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby w 2021 roku: N=5178, próba ogólnopolska, reprezentatywna odzwierciedlająca strukturę populacji pod względem płci, wieku, województwa i wielkość miejscowości zamieszkania.
ARC Rynek i Opinia już od 30 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie.