Polacy kojarzą polskie marki z Mundialem
Agencja mediowa Starcom przeprowadziła badania na temat znajomości sponsorów Mistrzostw Świata, Polacy w większości kojarzą polskie z mundialem.
W badaniu świadomości spontanicznej, ponad 60 proc. respondentów nie umiało wskazać żadnej marki kojarzącej się z piłkarskimi mistrzostwami świata Rosja 2018. W odpowiedzi na pytanie o marki kojarzące się z finałami mistrzostw, najwięcej wskazań otrzymały: Coca-Cola (13 proc.), Adidas (7 proc,), Pepsi (5 proc.), Nike (5 proc.) oraz Visa (4 proc.). Trzy z nich: Coca-Cola, Adidas i Visa to oficjalni partnerzy FIFA.
Coca-Cola i Adidas były również najczęściej wskazywane w badaniu znajomości wspomaganej – uzyskały odpowiednio 50 proc. i 46 proc. odpowiedzi. Na trzecim miejscu znalazła się Nike, która dostarcza sprzęt dla polskiej reprezentacji. Na kolejnych miejscach respondenci wskazali marki sponsorujące rosyjski Mundial – McDonalds (40 proc.) lub oficjalnymi partnerami FIFA: Visa (39 proc.) Hyundai/KIA (36 proc.).
Jeszcze niższą znajomość respondenci wykazali wobec marek związanych z polską reprezentacją piłki nożnej. Żadnego brandu nie wskazało 65 proc. badanych. Najczęściej wymienianą marką była Biedronka (8 proc.), która wyprzedziła Coca-Colę (7 proc.), Nike (4 proc.) i Lotos (3 proc.).
W badaniu świadomości wspomaganej ponad 50 proc. respondentów wskazało marki Lotos (głównego sponsora naszej reprezentacji) i Biedronkę. Na kolejnych miejscach uplasowały się Alior Bank i Ustronianka (po 42 proc.) i cinkciarz.pl (38 proc.). Na siódmym miejscu znalazła się marka Leroy Merlin (36 proc.), która jako sponsor wspiera polską reprezentację od sierpnia 2016 roku.
– „Nasze badanie przeprowadziliśmy równo miesiąc przed rozpoczęciem finałów mistrzostw świata w Rosji. A więc w momencie, kiedy działania marketingowe wokół mistrzostw świata 2018 dopiero się rozpoczynały. Wyniki potwierdzają tylko, że inwestycje w marketing sportowy przynoszą zamierzone efekty, gdy są rozpisane na lata i traktowane długofalowo. Najbliższe tygodnie pokażą, czy oprócz zestawu marek oficjalnie wspierających FIFA i PZPN pojawią się reklamodawcy, którzy będą potrafili wykorzystać to najważniejsze sportowe wydarzenie do zbudowania wystarczająco silnych asocjacji z ich markami” – mówi Magdalena Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.
Badanie agencji Starcom z serii „HX Study” zostało przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna, na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów, mieszkańców całej Polski, powyżej 18. roku życia (N=1075). Termin badania: 11–13 maja 2018 r.