Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Piłkarskie stadiony napędzają lokalne gospodarki

Jak wynika z najnowszych badań, stadiony piłkarskie w całej Europie już teraz przynoszą szereg wymiernych korzyści, w tym ogromny wzrost skali inwestycji w miastach.

Nowe stadiony zwiększają wartość lokalnych gospodarek o średnio 585 mln € (ponad 2,5 mld PLN), m.in. poprzez poprawę jakości infrastruktury i zwiększanie zatrudnienia.

Badanie zlecone przez Mastercard i przeprowadzone przez Paula Fletchera, współzałożyciela organizacji University Campus of Football Business, objęło dziesiątki nowych i powstających stadionów zlokalizowanych w miastach, w których toczą się rozgrywki Ligi Mistrzów UEFA, a także wywiady z 2 tys. Europejczyków* mieszkających w pobliżu stadionów.

Piłkarskie miasto

Szeroko zakrojone badania doprowadziły do odważnej prognozy, mówiącej o tym, że do 2060 r. będziemy świadkami powstania inteligentnych miast (z liczbą mieszkańców wynoszącą co najmniej 200 tysięcy), których centralnym punktem będą superstadiony — a wszystko to dzięki ogromnemu wpływowi piłki nożnej na lokalne społeczności.
Oczekuje się, że w sercu „piłkarskiego miasta” powstanie najbardziej zaawansowany technologicznie stadion, którego budowa pochłonie ponad 800 mln € (3,4 mld PLN). Stadion będzie przy tym kluczem do sukcesu miasta i wpłynie na rozwój inteligentnej infrastruktury w zakresie transportu, szkół, szpitali i sklepów. Będzie nawet dysponować własnymi służbami policyjnymi.

– „Piłka nożna to sport, który kochają miliony. Najistotniejszym wnioskiem z badania jest to, jak ogromny wpływ może ona mieć na rozwój społeczności. Miejsce piłki nożnej jest w ścisłym centrum miasta, a nie 15 km od niego, w otoczeniu nieużytków. To zwyczajnie się nie sprawdza” – mówi Paul Fletcher, współzałożyciel University Campus of Football Business.

W badaniu Mastercard uwzględniono także dane dotyczące wydatków ponoszonych w miastach będących gospodarzami finałów Ligi Mistrzów UEFA w ostatniej dekadzie. Analitycy dowiedli, że w Londynie, Mediolanie i Kijowie liczba transakcji realizowanych w dniu meczu była dwukrotnie wyższa niż w roku poprzedzającym. Zespół Fletchera jest zdania, że rozwój piłkarskiego miasta i sukcesy drużyny gospodarzy będą ze sobą nierozerwalnie związane.

Piłka wpływa na lokalną infrastrukturę

Zgodnie z prognozą, za niecałe pięćdziesiąt lat na niezagospodarowanym terenie w odległości 80 minut jazdy samochodem od drugiego lub trzeciego największego lotniska jednego z europejskich państw ma powstać pierwsze miasto piłkarskie. Lokalizacja zostanie wybrana na podstawie analizy, która uwzględni otwarty charakter przestrzeni i neutralność względem drużyn.

Stadiony nowego typu staną się wielofunkcyjnymi kompleksami, w skład których będą mogły wchodzić takie obiekty jak hotele, uniwersytety, akademiki, prywatne centra medyczne, kryte i otwarte miejsca przeznaczone na koncerty czy też kryte areny sportowe do koszykówki, tenisa lub boksu. W grę wchodzą również takie udogodnienia jak centra e-sportu oraz budynki wystawowe i konferencyjne.

Przyciągnie to zamożnych inwestorów — popyt na własne kluby, będące w posiadaniu prywatnych właścicieli, szybko przewyższy podaż, przez co szacuje się, że w przyszłości potentaci będą zakładać nowe kluby lub wskrzeszać te niegdyś istniejące.

Mimo iż inwestycje zakrojone na tak szeroką skalę spotykają się często z protestami, oczekuje się, że piłkarskie miasto będzie cieszyć się sympatią okolicznych mieszkańców. Badacze przytoczyli niedawne historie sukcesów — m.in. przykład szkółki piłkarskiej Manchesteru City, która przyczyniła się do powstania 6 tys. nowych lokali mieszkalnych, oraz londyńskiego stadionu Emirates Stadium, na którym swoje mecze rozgrywa Arsenal, dzięki któremu miasto wzbogaciło się o 3 tys. lokali mieszkalnych, z czego 40% stanowiły lokale w przystępnych cenach.

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›