PGNiG Superliga Ambasadorem akcji MOVEMBER
PGNiG Superliga została Ambasadorem znanej już akcji MOVEMBER – Robimy to dla jaj.
Movember to międzynarodowa akcja, w której mężczyźni przez cały listopad zapuszczają Wąsy, by prowokować kolegów do rozmów na temat zdrowia. W Polsce Fundacja Kapitan Światełko od 2014 roku zachęca do profilaktycznych badań, aby wykrywać nowotwory jąder i prostaty wystarczająco wcześnie, by je pokonać. PGNiG Superliga włącza się w działania, angażując w projekt ligowe kluby, by zwrócić uwagę mężczyzn w całym kraju na wczesne wykrywanie męskich nowotworów.
W kampanię zaangażowani są również dotychczasowi akcji: Nationale-Nederlanden, Affidea Polska i Marco. Nationale-Nederlanden wspiera Movember w Polsce od 2015 roku, co umożliwiło rozwój serii spotkań w całej Polsce w organizację bezpłatnych badań USG, które przyciągnęły w 2016 roku setki osób w każdym odwiedzanym przez organizatorów akcji mieście. Affidea Polska wspiera kampanię merytorycznie, zapewniając rozwój bazy wiedzy na temat męskich nowotworów uruchomionej na stronie internetowej kampanii. Marco zapewnia po raz kolejny zawieszki łazienkowe dla mężczyzn, które przypominają o tym, że o swoje zdrowie należy dbać nie tylko w listopadzie.
W 2003 roku Travis Garone i Luke Slattery, żeby przywrócić trend noszenia wąsów, zaprosili do zabawy znajomych hasłem: „czy jesteś wystarczająco męski, by być moim kolegą?”. Trzeba było wpłacić 10 dolarów, a następnie zachęcać innych, by wpłacali kwotę na rosnący wąs. Finalnie, środki przeznaczyli na fundację zajmującą się badaniami nad rakiem prostaty. W 2004 roku do akcji włączyli się Hiszpanie i Brytyjczycy, w 2007 roku akcja objęła kolejne kraje, dając początek międzynarodowemu ruchowi Movember.
Movember zauważyli na zagranicznych stadionach komentatorzy i zaczęli zapuszczać wąsy. Polska imigracja w Wielkiej Brytanii założyła fanpage, gdzie panowie namawiali do wzięcia udziału w akcji. W 2014 roku założyciele Fundacji Kapitan Światełko, ówcześnie promującej bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zapytali, czy mogliby wziąć pod opiekę polskiego fanpage’a. Uznali, że wszyscy wiążą ich z „męskimi” akcjami i sportami, więc pora zająć się również męskim zdrowiem. Zaczęto zbiórkę, wspólnie ze studentami z IFMSA namawiano mężczyzn do dbania o zdrowie. Przełomem były Poznańskie Targi Piwne, tam powstał pierwszy Movembeer (piwo, z którego dochód wsparł organizację kolejnych edycji) i gdzie odbyło się pierwsze masowe golenie – na ulice wyszli panowie z wąsem, promując ideę Movember.
Dzięki wsparciu wielu firm, udało się zorganizować ogólnopolską kampanię. Partnerem strategicznym zostało Nationale-Nederlanden i akcja pod wodzą FKŚ ruszyła w Polskę. Katowicki „Bieg dla jaj”, po zablokowaniu głównych ulic miasta, zwrócił uwagę mediów na Movember i towarzyszące wydarzenia. W listopadzie trudno znaleźć miejsce, gdzie nie mówi się o wąsie. Rak to temat, którym niejednokrotnie się straszy – Movember wychodzi więc na przeciw tworząc własne, pozytywne historie. Badania profilaktyczne męskich nowotworów są proste i może zrobić je każdy. Aby jednak każdy mógł się o tym dowiedzieć, potrzebne jest rozmawianie o akcji Movember – dlatego PGNiG Superliga została Ambasadorem akcji.
PGNiG Superliga składa się z 14 klubów z całej polski. Liga szczypiornistów to przede wszystkim zacięta walka na boisku i sport silnych mężczyzn. Dlatego idealnie wpisuje się w tematykę Movember. – „Poruszanie tematów tabu, jakim jest walka z rakiem jąder i prostaty jest dla nas ważne, bo naszą ligę tworzą mężczyźni, a jak niestety wiadomo, nowotwory nie wybierają i choroba może dotknąć każdego, nawet najzdrowszego” – mówi Łukasz Gontarek, Prezes PGNiG Superligi – „Chcemy wesprzeć tę inicjatywę, zaangażować się w stu procentach w akcję, żeby pomóc jak największej liczbie osób, póki nie jest za późno. „
W ubiegłym roku na stanowiskach Movember przebadano ponad 1300 osób, w najbardziej prestiżowych galeriach handlowych w Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Krakowie, Opolu, Kędzierzynie-Koźlu i Katowicach.
Łącznie odbyło się 8 eventów głównych z badaniami, 1 event dodatkowy w Kędzierzynie-Koźlu (dzięki Klinika Nova), 2 eventy dla firm wspierających akcję – CISCO w Krakowie oraz Nationale-Nederlanden w Warszawie. Podczas badań wykryto blisko 20 przypadków nowotworów. Rozdano 45 000 zawieszek przypominających o badaniach i 6 000 „zosiek” uczących, jak samodzielnie badać swoje jądra pod kątem zmian. Wysoką frekwencję na wszystkich organizowanych przez Movember Polska wydarzeniach zapewnili ambasadorzy akcji: drużyna ZAKSA Kędzierzyn-Koźle, która użyczyła swoich Wąsów kampanii, aby zachęcić jak największą ilość mężczyzn do udziału w badaniach.
Fundacja Kapitan Światełko planuje wraz z PGNiG Superligą promocję badań przez cały rok. Zawodnicy – ambasadorowie PGNiG Superligi wezmą udział w spotach opowiadających „MOhistorie” czyli filmach przypominających o regularnych badaniach. Pojawią się materiały dotyczące zdrowia i profilaktyki nowotworowej, opracowane wspólnie z partnerami akcji. W październiku i listopadzie 2017 będą realizowane bezpłatne badania przed meczami w czternastu miastach, gdzie zlokalizowane są̨ drużyny Superligi, oraz w centrach handlowych w największych miastach w Polsce: Trójmiasto, Poznań, Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków, Katowice.
Materiał video z udziałem Wybrzeża Gdańsk
Źródło: PGNiG Superliga