Lewandowski vs. Hasi
Wrzesień obfitował w informacje dotyczące Roberta Lewandowskiego i Beniego Hasi, Press Service przyjrzał się medialności tych dwóch panów.
Jeszcze w sierpniu w nawiązaniu do Lewego dziennikarze opublikowali 4,3 tys. doniesień w mediach tradycyjnych – wynika z cyklicznego raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Miesiąc później liczba ta znacząco wzrosła – do 6,6 tys. Aż 73 proc. informacji pochodziło z internetu, głównie z portali Sportowefakty.wp.pl (268), Sport.pl (191) i Eurosport.onet.pl (125). 15 proc. przekazu stanowiły źródła prasowe. O Lewandowskim pisali najczęściej dziennikarze reprezentujący „Przegląd Sportowy” i „Sport”. Natomiast najmniej doniesień medialnych o Lewym ukazało się w radiu i prasie – po 6 proc.
We wrześniu media zalała fala informacji o Besniku Hasim, w związku z doniesieniami na temat zwolnienia go z funkcji trenera Legii Warszawy. W ciągu całego miesiąca na temat Hasiego ukazało się 4,9 tys. publikacji. Najwięcej materiałów, podobnie jak w przypadku Lewandowskiego, pochodziło z internetu – 83 proc. całości przekazu, 4 proc. należało do stacji radiowych, a 3 proc. do telewizyjnych. W prasie poświęcono trenerowi 459 tekstów, co stanowiło niecałe 9 proc. ogółu analizowanych informacji. Nazwisko Albańczyka najczęściej można było spotkać na portalach Sport.pl (139), Legia.sport.pl (92) oraz Przegladsportowy.pl (91).
Wykres 1. Liczba publikacji na temat Roberta Lewandowskiego oraz Besnika Hasi w mediach tradycyjnych we wrześniu 2016 r.
Lewy w ogólnopolskich, Hasi w regionalnych
Na temat RL9 zdecydowanie częściej wzmiankowały media ogólnopolskie, natomiast Besnik Hasi wiódł prym w tytułach regionalnych.
Publikacje, w których pojawiał się Lewy osiągnęły wartość 55,6 mln złotych, natomiast ekwiwalent reklamowy materiałów nawiązujących do Hasiego wyniósł 28,5 mln. Mniejszą różnicę odnotowano w przypadku dotarcia. Z informacjami opublikowanymi w kontekście polskiego piłkarza mogło się zetknąć 5,6 mld potencjalnych odbiorców, a z tekstami o trenerze Legii Warszawa – 4,9 mld.
Wykres 2. Mapa benchmarkingowa*
RL9 zdecydowanie w social media
Robert Lewandowski zdominował natomiast media społecznościowe – na jego temat ukazało się 72,7 tys. wzmianek, czyli prawie 3 razy więcej niż o Besniku Hasim, który osiągnął wynik 27,8 tys. wpisów i komentarzy.
Lewy przez cały wrzesień cieszył się większym zainteresowaniem użytkowników social media. Najwyższy pik doniesień przypadł na 4 września w związku z meczem Polska – Kazachstan, który rozpoczął walkę o awans do mistrzostwa świata 2018. Natomiast o Besniku Hasi najwięcej pisano 16 września.
Wykres 3. Zmiany w czasie ukazywania się publikacji na temat Roberta Lewandowskiego i Besnika Hasi we wrześniu 2016 r. – social media
Pełny raport „Robert Lewandowski vs Besnik Hasi” – LINK
*Mapa benchmarkingowa obrazuje medialną pozycję poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.
Źródło: Press Service Monitoring Mediów