Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Lewandowski cenniejszy niż złoto?

Paweł Fajdek jako pierwszy sportowiec w historii lekkoatletycznych mistrzostw świata po raz trzeci z rzędu zdobył złoto w rzucie młotem. Czy taki sukces był w stanie podważyć medialną pozycję Roberta Lewandowskiego?

Z raportu przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że w sierpniu o Robercie Lewandowskim w mediach tradycyjnych pojawiło się ponad 3 000 materiałów więcej niż o Paweł Fajdku. W sumie o kapitanie reprezentacji Polski w piłce nożnej informowano w 7 621 publikacjach, zaś o najlepszym polskim młociarzu w 4 573. Co ciekawe, znacznie większa różnica miała miejsce w dotarciu publikacji o sportowcach – te z Lewandowskim mogły dotrzeć do blisko trzykrotnie większej liczby odbiorców. Ma to związek z popularnością RL9 w serwisach lifestylowych, które opisywały zdarzenia z życia prywatnego sportowca oraz zainteresowaniem dużych portali sportowych rozpoczynającym się sezonem Bundesligi. Różnica między piłkarzem a lekkoatletą była także widoczna w wartości ekwiwalentu reklamowego publikacji, w których o nich wzmiankowano. Materiały z doniesieniami o Lewym wyceniono na ponad 43,0 mln zł, zaś o Fajdku na ponad 26,9 mln zł.

Odbiorcy najczęściej mogli natrafić na doniesienia o obu sportowcach w przestrzeni internetowej. Właśnie w tym medium widoczna była także największa różnica pomiędzy Lewandowskim i Fajdkiem – poza tym „Lewy” wygrał również w prasie. Z kolei radio i telewizja częściej informowały o kolejnych zwycięstwach lekkoatlety.

Wykres 1. Suma publikacji na temat Lewandowskiego i Fajdka z podziałem na media – sierpień 2017

Trochę inny układ sił wyłania się z podziału publikacji ze względu na zasięg medium. O ile Lewandowski zdecydowanie dominuje w mediach ogólnopolskich, to w regionach Paweł Fajdek zdecydowanie wygrywa.

Wykres 2. Suma publikacji na temat Lewandowskiego i Fajdka z podziałem na zasięg mediów – sierpień 2017

O kapitanie reprezentacji Polski w piłce nożnej najczęściej informowały media sportowe oraz lifestylowe. W związku z rozpoczynającym się nowym sezonem Bundesligi prym wiódł serwis sportowefakty.wp.pl (a 552 publikacje), a zaraz za nim znalazły się bundesliga.goal.pl (400). Wśród mediów lifestylowych najczęściej o Lewandowskim informowały party.pl (78) i jastrzabpost.pl (57). O kolejnych sukcesach Fajdka najchętniej poza mediami sportowymi pisały te ogólnoinformacyjne – Polskie Radio Program 1 (78 publikacji), Polskie Radio 24 (68) czy TVP Info (64). Z mediów sportowych wyróżnić należy również sportowefakty.wp.pl (207) oraz sport.se.pl (69).

Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podkreślają, że wśród mediów tradycyjnych najczęściej donoszących o poczynaniach Lewandowskiego, za wyjątkiem Polsat News, próżno szukać innych stacji radiowych czy telewizyjnych. Na drugim biegunie znalazł się Fajdek, o którym w znacznej mierze informowały właśnie radio i telewizja – z 25 najpopularniejszych mediów aż dziewięć to rtv.

Liczba publikacji o Pawle Fajdku zwiększała się wraz z kolejnymi występami zawodnika na MŚ w Londynie, a tym samym wraz z zainteresowaniem kolejnych mediów. Młociarz medialny szczyt osiągnął 11 sierpnia, kiedy na jego temat odnotowano aż 582 publikacje. Przez kilka dni zawodnik miał więcej publikacji niż Lewandowski. Sytuację zmieniło rozpoczęcie nowego sezonu w Bundeslidze. 18 sierpnia Bayern Monachium pewnie pokonali Bayer Leverkusen 3:1, a jedną bramkę zdobył właśnie Robert Lewandowski.

Wykres 3. Suma publikacji na temat Lewandowskiego i Fajdka na przestrzeni sierpnia 2017

RL9 dużą liczbę publikacji odnotował także 21 sierpnia – czyli w dniu urodzin najlepszego polskiego napastnika oraz 30 sierpnia tuż przed kolejnym meczem reprezentacji Polski w eliminacjach do Mistrzostw Świata w Rosji. Natomiast zainteresowanie medialne Fajdkiem stopniowo malało, choć jeszcze 25 sierpnia można było przeczytać ponad 200 materiałów o jego sukcesach na 27. Letniej Uniwersjadzie w Tajpej.

O ile w ogólnej liczbie publikacji prasowych zdecydowanie lepszy był Lewandowski, o tyle pod względem wystąpień na okładkach jego przewaga znacząca zmalała. RL9 pojawił się tam jedynie 4 razy mniej niż Fajdek. Zdecydowana większość wystąpień tego drugiego na czołówkach miała miejsca w dniach 11-15 sierpnia, tuż po spektakularnym zwycięstwie w Londynie.

Wykres 4. Suma wystąpień Lewandowskiego i Fajdka na pierwszych dziesięciu stronach gazet – sierpień 2017

Różnica między Lewandowskim a Fajdkiem w social media była zdecydowanie większa niż w mediach tradycyjnych. Miotacz wyprzedził napastnika reprezentacji Polski jedynie przy okazji zdobycia złotego medalu na Mistrzostwach Świata w Londynie. Poza tym media społecznościowe nie informowały znacząco o poczynaniach zawodnika, podczas gdy RL9 był w nich obecny przez cały okres badania w większych ilościach. Ostatecznie Fajdek odnotował 5 936 wpisów w social media, podczas kiedy Lewandowski aż 58 913.

Wykres 5. Suma wzmianek na temat Lewandowskiego i Fajdka w social media – sierpień 2017

Przeprowadzone badanie dotyczy obecności medialnej Roberta Lewandowskiego i Pawła Fajdka w sierpniu 2017 r. Raport powstał na podstawie analizy materiałów i treści redakcyjnych pochodzących z monitoringu prasy, internetu, mediów społecznościowych oraz stacji radiowych i telewizyjnych. Dane zebrano z ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

Metoda: ilościowa analiza danych

Najnowsze

Dwie polskie imprezy zaliczane do Continental Tour Gold

Memoriał Ireny Szewińskiej oraz Memoriał Kamili Skolimowskiej w sezonie 2021 zostaną zaliczone do World Athletics Continental Tour ...

Całość ›

Grupa Murapol partnerem oficjalnym Akademii Widzewa

Grupa Murapol, sponsor strategiczny Widzewa Łódź, będzie w sezonie 2020/2021 wspierać również klubową Akademię Logo firmy ...

Całość ›

PKO Bank Polski Ekstraklasa wróci do gry 29 stycznia

Rada Nadzorcza Ekstraklasy SA zarekomendowała decyzję o skróceniu przerwy zimowej i wznowieniu rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy 29 ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›
Wywiad

Jacek Łosak – MMABiznes.pl, Akapit Media

Z każdym rokiem MMA w Polsce zyskuje na popularności wśród mediów, kibiców, profesjonalizuje się Jak wielką zmianę na przestrzeni kilku lat przeszło MMA, na te i inne pytanie odpowiadał Jacek Łosak, Redaktor Naczelny MMABiznespl oraz właściciel agencji Akapit Media   Paweł ...

Całość ›

Dwie polskie imprezy zaliczane do Continental Tour Gold .

#sponsoringsport #lekkoatletyka https://sponsoringsport.pl/dwie-polskie-imprezy-zaliczane-do-continental-tour-gold/

Grupa Murapol partnerem oficjalnym Akademii Widzewa.

#sponsoringsport #widzewlodz #pilkanozna https://sponsoringsport.pl/grupa-murapol-partnerem-oficjalnym-akademii-widzewa/

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Znam i akceptuję
regulamin

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od portalu Sponsoring Sport.pl z siedzibą w Dąbrowie,  ul. Piaskowa 9/4, 62-070 Dąbrowa. Firma wpisana jest do rejestru przedsiębiorców KRS przez Sąd Rejonowy dla Sądu w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem NIP: 777-299-76-75, REGON: 368988510.

 

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Znam i akceptuję
regulamin

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od portalu Sponsoring Sport.pl z siedzibą w Dąbrowie,  ul. Piaskowa 9/4, 62-070 Dąbrowa. Firma wpisana jest do rejestru przedsiębiorców KRS przez Sąd Rejonowy dla Sądu w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem NIP: 777-299-76-75, REGON: 368988510.