Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Lewandowski cenniejszy niż złoto?

Paweł Fajdek jako pierwszy sportowiec w historii lekkoatletycznych mistrzostw świata po raz trzeci z rzędu zdobył złoto w rzucie młotem. Czy taki sukces był w stanie podważyć medialną pozycję Roberta Lewandowskiego?

Z raportu przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że w sierpniu o Robercie Lewandowskim w mediach tradycyjnych pojawiło się ponad 3 000 materiałów więcej niż o Paweł Fajdku. W sumie o kapitanie reprezentacji Polski w piłce nożnej informowano w 7 621 publikacjach, zaś o najlepszym polskim młociarzu w 4 573. Co ciekawe, znacznie większa różnica miała miejsce w dotarciu publikacji o sportowcach – te z Lewandowskim mogły dotrzeć do blisko trzykrotnie większej liczby odbiorców. Ma to związek z popularnością RL9 w serwisach lifestylowych, które opisywały zdarzenia z życia prywatnego sportowca oraz zainteresowaniem dużych portali sportowych rozpoczynającym się sezonem Bundesligi. Różnica między piłkarzem a lekkoatletą była także widoczna w wartości ekwiwalentu reklamowego publikacji, w których o nich wzmiankowano. Materiały z doniesieniami o Lewym wyceniono na ponad 43,0 mln zł, zaś o Fajdku na ponad 26,9 mln zł.

Odbiorcy najczęściej mogli natrafić na doniesienia o obu sportowcach w przestrzeni internetowej. Właśnie w tym medium widoczna była także największa różnica pomiędzy Lewandowskim i Fajdkiem – poza tym „Lewy” wygrał również w prasie. Z kolei radio i telewizja częściej informowały o kolejnych zwycięstwach lekkoatlety.

Wykres 1. Suma publikacji na temat Lewandowskiego i Fajdka z podziałem na media – sierpień 2017

Trochę inny układ sił wyłania się z podziału publikacji ze względu na zasięg medium. O ile Lewandowski zdecydowanie dominuje w mediach ogólnopolskich, to w regionach Paweł Fajdek zdecydowanie wygrywa.

Wykres 2. Suma publikacji na temat Lewandowskiego i Fajdka z podziałem na zasięg mediów – sierpień 2017

O kapitanie reprezentacji Polski w piłce nożnej najczęściej informowały media sportowe oraz lifestylowe. W związku z rozpoczynającym się nowym sezonem Bundesligi prym wiódł serwis sportowefakty.wp.pl (a 552 publikacje), a zaraz za nim znalazły się bundesliga.goal.pl (400). Wśród mediów lifestylowych najczęściej o Lewandowskim informowały party.pl (78) i jastrzabpost.pl (57). O kolejnych sukcesach Fajdka najchętniej poza mediami sportowymi pisały te ogólnoinformacyjne – Polskie Radio Program 1 (78 publikacji), Polskie Radio 24 (68) czy TVP Info (64). Z mediów sportowych wyróżnić należy również sportowefakty.wp.pl (207) oraz sport.se.pl (69).

Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podkreślają, że wśród mediów tradycyjnych najczęściej donoszących o poczynaniach Lewandowskiego, za wyjątkiem Polsat News, próżno szukać innych stacji radiowych czy telewizyjnych. Na drugim biegunie znalazł się Fajdek, o którym w znacznej mierze informowały właśnie radio i telewizja – z 25 najpopularniejszych mediów aż dziewięć to rtv.

Liczba publikacji o Pawle Fajdku zwiększała się wraz z kolejnymi występami zawodnika na MŚ w Londynie, a tym samym wraz z zainteresowaniem kolejnych mediów. Młociarz medialny szczyt osiągnął 11 sierpnia, kiedy na jego temat odnotowano aż 582 publikacje. Przez kilka dni zawodnik miał więcej publikacji niż Lewandowski. Sytuację zmieniło rozpoczęcie nowego sezonu w Bundeslidze. 18 sierpnia Bayern Monachium pewnie pokonali Bayer Leverkusen 3:1, a jedną bramkę zdobył właśnie Robert Lewandowski.

Wykres 3. Suma publikacji na temat Lewandowskiego i Fajdka na przestrzeni sierpnia 2017

RL9 dużą liczbę publikacji odnotował także 21 sierpnia – czyli w dniu urodzin najlepszego polskiego napastnika oraz 30 sierpnia tuż przed kolejnym meczem reprezentacji Polski w eliminacjach do Mistrzostw Świata w Rosji. Natomiast zainteresowanie medialne Fajdkiem stopniowo malało, choć jeszcze 25 sierpnia można było przeczytać ponad 200 materiałów o jego sukcesach na 27. Letniej Uniwersjadzie w Tajpej.

O ile w ogólnej liczbie publikacji prasowych zdecydowanie lepszy był Lewandowski, o tyle pod względem wystąpień na okładkach jego przewaga znacząca zmalała. RL9 pojawił się tam jedynie 4 razy mniej niż Fajdek. Zdecydowana większość wystąpień tego drugiego na czołówkach miała miejsca w dniach 11-15 sierpnia, tuż po spektakularnym zwycięstwie w Londynie.

Wykres 4. Suma wystąpień Lewandowskiego i Fajdka na pierwszych dziesięciu stronach gazet – sierpień 2017

Różnica między Lewandowskim a Fajdkiem w social media była zdecydowanie większa niż w mediach tradycyjnych. Miotacz wyprzedził napastnika reprezentacji Polski jedynie przy okazji zdobycia złotego medalu na Mistrzostwach Świata w Londynie. Poza tym media społecznościowe nie informowały znacząco o poczynaniach zawodnika, podczas gdy RL9 był w nich obecny przez cały okres badania w większych ilościach. Ostatecznie Fajdek odnotował 5 936 wpisów w social media, podczas kiedy Lewandowski aż 58 913.

Wykres 5. Suma wzmianek na temat Lewandowskiego i Fajdka w social media – sierpień 2017

Przeprowadzone badanie dotyczy obecności medialnej Roberta Lewandowskiego i Pawła Fajdka w sierpniu 2017 r. Raport powstał na podstawie analizy materiałów i treści redakcyjnych pochodzących z monitoringu prasy, internetu, mediów społecznościowych oraz stacji radiowych i telewizyjnych. Dane zebrano z ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

Metoda: ilościowa analiza danych

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›