Lewandowski bardziej medialny niż Kubica
W czerwcu media chętnie informowały o kolejnych etapach powrotu najsłynniejszego polskiego kierowcy rajdowego do Formuły 1, jednak pomimo tego Robert Kubica nie był w stanie prześcignąć Roberta Lewandowskiego, który od wielu miesięcy pozostaje najbardziej medialnym polskim sportowcem – wynika z raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
W czerwcu o Robercie Lewandowskim w mediach tradycyjnych pojawiło się o ponad sześć razy więcej materiałów niż o Robercie Kubicy. W sumie o kapitanie reprezentacji Polski w piłce nożnej informowano 10 738 razy, zaś o wracającym do ścigania się w bolidzie F1 Kubicy 1 608. Różnica między sportowcami była także widoczna w wartości ekwiwalentu publikacji, w których o nich wzmiankowano. Materiały z doniesieniami o „Lewym” wyceniono na ponad 64,7 mln zł, zaś o Kubicy na ponad 11,6 mln zł.
Odbiorcy najczęściej mogli natrafić na doniesienia o obu sportowcach w przestrzeni internetowej. Właśnie w tym medium widoczna była także największa różnica pomiędzy sportowcami. Najmniejsza różnica miała natomiast miejsce w radiu.
Wykres 1. Suma publikacji na temat sportowców z podziałem na media, czerwiec 2017
Ciekawe wnioski przynosi analiza przekazu ze względu na zasięg ukazywania się publikacji. Zarówno w mediach ogólnopolskich, jak i regionalnych, górą był Lewandowski, jednak w mediach ogólnopolskich jego przewaga była zdecydowanie mniejsza niż ogółem.
Wykres 2. Suma publikacji na temat sportowców z podziałem na zasięg mediów, czerwiec 2017
Zarówno o Robercie Lewandowskim, jak i o Robercie Kubicy najczęściej komunikowały media zajmujące się tematyką sportową. Najaktywniejszym portalem były Sportowefakty.wp.pl (Lewandowski – 331 publikacji; Kubica – 263). Wśród kanałów telewizyjnych największą aktywność wykazał Polsat News, na antenie którego 144 razy wzmiankowano Lewandowskiego, podczas gdy o Kubicy wspomniano 14 razy.
Wśród rozgłośni radiowych największą aktywnością wyróżniło się Radio ZET, w którym to „Lewy” odnotował 61, a RK 12 wzmianek. Najaktywniejszym tytułem prasowym był „Przegląd Sportowy”, na łamach którego kapitan polskiej kadry piłkarskiej obecny był 81 razy, natomiast Kubica 28 razy.
W pierwszych dniach czerwca Robert Kubica zdecydowanie przegrywał z Robertem Lewandowskim. Jego medialna sytuacja zaczęła poprawiać się wraz z kolejnymi informacjami o testach na torze w Walencji w bolidzie Renault. Apogeum informacji nastąpiło siódmego czerwca, kiedy odnotowano aż 235 wzmianek na temat kierowcy. Pomimo tak dobrego wyniku, Lewandowski, który przebywał wtedy na zgrupowaniu reprezentacji przed meczem eliminacji MŚ z Rumunią, i tak wygenerował więcej doniesień – 351.
Medialny szczyt Lewandowski osiągnął dziewiątego czerwca – dzień przed meczem z Rumunią. Poza informacjami związanymi z reprezentacją duże znaczenie tego dnia miała wypowiedź Ruuda Guulita, który stwierdził, że lepsze od przejścia do Realu Madryt byłoby dla RL9 pozostanie w Bayernie Monachium.
Wykres 3. Suma publikacji na temat sportowców na przestrzeni czerwca 2017
Poza zgrupowaniem i meczem reprezentacji Polski, głośno o Lewandowskim było także w związku z działalnością społeczną. Reprezentanci Polski dzień przed meczem z Rumunią spotkali się z podopiecznymi fundacji „Mam Marzenie”. Tym samym udało się zrealizować marzenie siedemnaściorga chorych dzieci, które chciały zobaczyć swoich idoli. Dziewiętnastego czerwca natomiast w mediach ukazała się duża liczba publikacji o spotkaniu reprezentantów Polski (z RL9 na czele) ze zwycięzcami XVII edycji turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”.
Pozycja Roberta Kubicy była nieco lepsza w mediach społecznościowych. Tam jedyny Polak jeżdżący w wyścigach F1 także zdecydowanie przegrał z RL9, jednak różnica między nimi była mniejsza niż w mediach tradycyjnych. Przy okazji ogłoszenia testów Kubicy w bolidzie Renault w Walencji, o kierowcy pisano nawet częściej niż o piłkarzu. Ten zdecydowanie najwięcej wpisów zanotował w dniu meczu z Rumunią, kiedy strzelił trzy gole, a reprezentacja Polski wygrała 3:1. Ogólnie Kubica odnotował 29 105 wpisów w social media, podczas kiedy Lewandowski 86 729.
Przeprowadzone badanie dotyczy obecności medialnej piłkarza Roberta Lewandowskiego i Roberta Kubicy w czerwcu 2017 r. Raport powstał na podstawie analizy materiałów i treści redakcyjnych pochodzących z monitoringu prasy, internetu, mediów społecznościowych oraz stacji radiowych i telewizyjnych. Dane zebrano z ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.
Metoda: ilościowa analiza danych
Źródło: Press Service Monitoring Mediów