Legia z koroną medialności
Choć Legia nie została piłkarskim mistrzem Polski, a w wirtualnych rozgrywkach Ekstraklasa Games została w finale pokonana przez Pogoń, to w rankingu medialności zdecydowanie pobiła wszystkich konkurentów – zarówno w maju, jak i w przeciągu całego sezonu. Mistrzowski Piast Gliwice w maju zaliczył swój najlepszy medialny wynik w historii, choć nadal nie oznaczało to nawet podium – wynika z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Legia do ostatniej kolejki liczyła się w grze o mistrzostwo Polski, co w połączeniu z jej „naturalną” medialnością dało znaczną przewagę w liczbie publikacji nad resztą stawki. Drugie miejsce zajęła gdańska Lechia, która w maju zwyciężyła w rozgrywkach Totolotek Pucharu Polski, a także długo liczyła się w walce o mistrzostwo Polski.
Piast Gliwice zajął czwarte miejsce, będąc wyprzedzonym jeszcze przez Lecha Poznań, który pomimo słabego sezonu był często obecny w mediach. Podobnie sprawa ma się ze Śląskiem Wrocław, który walczył o utrzymanie w lidze, a w maju zajął piąte miejsce w rankingu medialności. Gliwiczanie, którzy w kwietniu najrzadziej gościli na okładkach gazet, w maju… byli na nich najczęściej. To pierwszy tak spektakularny awans w tym zestawieniu w historii raportu „Piłka w grze” (wcześniej „Polska Piłka”).
Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn LOTTO Ekstraklasy w maju 2019 (prasa i wybrane strony internetowe)
W rankingu medialności Fortuna 1. Ligi po raz pierwszy w sezonie znalazł się Łódzki Klub Sportowy, który zapewnił sobie awans do LOTTO Ekstraklasy. Drugi nowy ekstraklasowicz – Raków Częstochowa – zajął trzecie miejsce w zestawieniu. Beniaminków najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce przedzielił GKS Katowice, który z kolei spadł do II ligi. Na dalszych miejscach – już z nieco większą stratą – znalazły się zespoły, które w sezonie 2018/19 regularnie gościły w czubie rankingu medialności.
Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn Fortuny 1. ligi w maju 2019 (prasa i wybrane strony internetowe)
W zestawieniu polskich piłkarzy będących zawodnikami klubów jednej z pięciu najsilniejszych europejskich lig, Robert Lewandowski ponownie zamienił się pozycjami z Krzysztofem Piątkiem i wskoczył na czoło zestawienia. Na trzecim miejscu znalazł się Sebastian Walukiewicz, głównie dzięki występom w LOTTO Ekstraklasie oraz reprezentacji Polski do lat 20 (w analizie „Piłka w grze” bierzemy pod uwagę formalną przynależność zawodników – w tym przypadku do Caglari Calcio, z którego Walukiewicz był wypożyczony do Pogoni Szczecin). Na dalszych miejscach obyło się bez niespodzianek, a pierwszą dziesiątkę zestawienia ponownie zdominowali piłkarze na co dzień będący zawodnikami klubów włoskiej Serie A.
Wykres 3. TOP 10 najbardziej medialnych polskich piłkarzy występujących w pięciu najmocniejszych ligach europejskich w maju 2019 (prasa i wybrane strony internetowe)
„Piłka w grze”, dawniej „Polska Piłka” to cykliczna analiza prowadzona przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com, Instagram.com, Wykop.pl) . Badanie prowadzone jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory wzięto pod uwagę już ponad 1,8 mln informacji.