Jaroslaw Czulak – Dyrektor Marketingu Profi Credit
Na polskim rynku kredytowym konkurencja jest ogromna. Co chwilę każdy z Nas zauważa reklamę zachęcająca do pożyczek i kredytów. Jak się wyróżnić w gąszczu konkurencji? Profi Credit postawiło na promocję poprzez sport oraz wspieranie lokalnych inicjatyw. Zapraszamy do wywiadu z Jarosławem Czulakiem, Dyrektorem Działu Marketingu Profi Credit.
Paweł Żyliński, Redaktor Naczelny Sponsoring Sport.pl: Profit Credit to firma ze stosunkowo krótką tradycją a jednak sporymi sukcesami proszę powiedzieć więcej na temat historii spółki na świecie i w Polsce.
Jarosław Czulak, Dyrektor Działu Marketingu Profi Credit: Działamy na polskim rynku od 13 lat. To całkiem sporo. W tym czasie zyskaliśmy wielu wiernych klientów, którzy do nas wracają i polecają swoim znajomym, rodzinie. Ich grono stale się powiększa. Wyrośliśmy na wicelidera firm pożyczkowych. Profi Credit Polska jest stabilną finansowo firmą o ugruntowanej pozycji. Działamy z sposób konsekwentny i przemyślany, dzięki czemu zawsze łatwo i szybko dostosowujemy się do zmian rynkowych, rosnących potrzeb klientów, obowiązków prawnych. Mamy też zaplecze kompetencyjne w międzynarodowej grupie finansowej Profireal, do której należymy. Profireal od 1994 r. aktywnie działa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Rosji. Realizujemy wspólną strategię CSR-ową, wzajemnie czerpiemy ze swoich doświadczeń czy wdrażanych rozwiązań. Jako grupa, mamy poważne plany inwestycyjne związane z rynkiem wschodnioazjatyckim.
Z Państwa nazwy firmy już wynika zakres działalności oraz oferowane produkty. Jakie dokładnie kredyty oraz usługi oferujecie? Kto jest ich głównym odbiorcą?
Kredyty są zarezerwowane dla działalności bankowej, ale mamy produkt bardzo zbliżony a nawet uzupełniający ofertę banków. Specjalizujemy się w udzielaniu poza bankowych pożyczek gotówkowych – zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Klienci mogą ubiegać się o dodatkowe środki od 500 zł do nawet 25 000 zł. Banki raczej niechętnie udzielają pożyczek do kwot 4 tys. zł. Spłatę rozkładamy na dogodne i łatwe do spłaty raty, nawet na 48 miesięcy. Od banków różnimy się szybkością rozpatrzenia wniosku, podjęciem decyzji i wypłatą środków praktycznie w ciągu kilkunastu minut. Nie wymagamy też tak wielu formalności. Również nieco inaczej przeprowadzamy ocenę zdolności kredytowej klienta – korzystamy z wielu różnych, ale w pełni wiarygodnych źródeł. Dzięki temu w niektórych przypadkach możemy zaproponować bardziej atrakcyjne warunki. Część klientów to osoby indywidualne przyzwyczajone do obsługi w oddziale, przez profesjonalnego doradcę. Nasi pracownicy podczas rozmów zwracają szczególną uwagę, by dobrać klientowi produkt do jego rzeczywistych potrzeb i możliwości. Doradzają, by nie zaciągać zobowiązania w imieniu osób trzecich, by nie podejmować decyzji zbyt pochopnie a kwotę pożyczki dokładnie przemyśleć pod kątem możliwości spłaty. Działamy równie profesjonalnie i odpowiedzialnie jak banki.
Ponieważ nasz portal przekazuje informacje z zakresu biznesu i sportu zawsze pytamy też o aktywność sportową naszych rozmówców. Pracownicy oraz Pan jesteście fanami lub aktywnie uprawiacie sport?
Obfitość obowiązków zawodowych częściej stawia mnie w roli fana niż osoby aktywnie uprawiającej sport. Kiedy tylko mogę, każdą wolną chwilę staram się wykorzystać na przebiegnięcie paru kilometrów. W pozostałych przypadkach zmieniam się w wiernego kibica BKS Profi Credit Bielsko-Biała i współorganizatora wydarzeń z udziałem siatkarek. Do tego też potrzebna jest niezła kondycja.
W 2015 roku Profi Credit zaangażował się w z pozoru nie duży projekt, sponsoring ligi okręgowej. Dlaczego akurat ten projekt był pierwszym działaniem sponsoringowym spółki w Polsce
Zdecydowanie większe znaczenia dla nas ma nie skala projektu, ale jego „lokalność”. To wynika ze strategii, jaka została przyjęta i jest od lat realizowana w całej grupie Profireal. Dokładnie rzecz ujmując działamy na styku sponsoringu i filantropii. Mamy świadomość, że mniejszym, lokalnym ligom czy drużynom trudniej jest uzyskać finansowanie, tymczasem to właśnie tu rodzą się talenty, które trafiają do reprezentacji kraju. Chcemy brać udział w ich rozwoju, zwiększać szanse na zdobywanie coraz lepszych wyników sportowych i lokat.
Kolejnym sponsorowanym podmiotem sportowym był siatkarski BKS Profi Credit. Niech Pan zdradzi, kto był inicjatorem tej współpracy?
Częściowo odpowiedziałem już w poprzednim pytaniu. Siatkarki BKS to lokalna drużyna, ale ze sporym potencjałem, aspiracjami i silną wolą walki. Klub potrzebował wsparcia a my szukaliśmy osób młodych, dynamicznych, rozpoznawalnych i pozytywnie kojarzonych przez lokalną społeczność. Szczęśliwie wszyscy spotkaliśmy się jednocześnie we właściwym miejscu i czasie. Nasze cele też są wspólne. Nie mogło złożyć się lepiej.
Zaczęli Państwo sponsoring dużego klubu od razu stając się sponsorem tytularnym. Skąd aż tak odważny krok?
Choćby z racji prowadzonego biznesu potrafimy podejmować właściwe decyzje. Współpracę z BKS rozpoczęliśmy początkowo jako sponsor, ale od razu mocno zaangażowaliśmy się biznesowo w sprawy klubu. Dzięki temu lepiej poznaliśmy i rozumiemy plany zarządu KBS. Cele, jakie sobie wyznaczył i sposób ich osiągnięcia przekonały nas, że klub ma spory potencjał i determinację, by się rozwijać. To zdecydowało o naszym mocniejszym wsparciu. Obecność naszej marki w nazwie klubu jest wyrazem tego, jak poważnie traktujemy współpracę. Związaliśmy się z BKS na dłużej i myślę, że o wiele mocniej, niż zwykle robi się to w ramach sponsoringu. „Włączając” klub do naszej Profi Creditowej rodziny czujemy się odpowiedzialni za jego powodzenie, chcemy uczestniczyć w rozwoju zespołu na bielskiej arenie sportowej.
Współpraca klubu i spółki trwa od około roku, może Pan podsumować ten okres czasu?
To był bardzo dobry czas, kiedy wspólnie zrealizowaliśmy wiele ciekawych projektów. Nie ograniczamy się wyłącznie do wydarzeń na bielskim boisku czy udziału w Orlen Lidze. Wspólnie z siatkarkami klubu przygotowaliśmy pobyt wychowanków bielskich domów dziecka w ośrodku w Czarnym Groniu. To było aktywne, sportowe zakończenie wakacji na świeżym powietrzu. Wyjątkowo udanym projektem okazała się akcja „Bezpiecznie z Profi Credit” adresowana do szkół trzech powiatów w województwie śląskim. Dziewczyny z BKS uczą dzieci jak być bezpiecznym na drodze, jak zadbać o to, by być widzianym po zmroku przez kierowców, jakie są zasady bezpiecznego udziału w imprezach masowych, jakimi przecież są mecze. Początkowo miał to być projekt lokalny, jednak już po pierwszych spotkaniach stało się jasne, że powinniśmy rozwinąć go na cały kraj. Planujemy już kolejną edycję.
Są Państwo bardzo aktywnym sponsorem. Oprócz przekazywani środków organizowane są ciekawe akcje dla dzieci, kibiców. Proszę powiedzieć coś więcej na temat organizowanych przez Profi Credit sportowych wakacji.
Jesteśmy aktywni i chcemy, by nasze działania dawały efekt synergii. Poza sportem, wspieramy dzieci w trudnej sytuacji rodzinnej, z domów dziecka i rodzinnych domów dziecka. Zwracamy też uwagę na działania, które poprawiają komfort życia społeczności, której jesteśmy członkiem. Sportowe pożegnanie wakacji w Czarnym Groniu, podobnie jak „Bezpiecznie z Profi Credit” doskonale łączą te aspekty. Pierwsze wydarzenie było całodniowym wypadem dla około 30 dzieci poza miasto. W profesjonalnie przygotowanym ośrodku mogły wyszaleć się w sportowym stylu. Były zajęcia w parku linowym, zjazd na nartach, zabawy dla najmłodszych, rozmowy i zdjęcia z dziewczynami, których twarze dzieci znają z telewizji, zdjęć w gazetach i z meczów. „Bezpiecznie z Profi Credit” to szersza akcja o charakterze edukacyjnym. Przygotowaliśmy 12 spotkań poświęconych zagadnieniom bezpieczeństwa i zasad poruszania się po drogach po zmroku. Do projektu włączyliśmy ekspertów policji i Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Pomysł wziął się stąd, że w woj. śląskim wciąż dochodzi do zbyt wielu wypadków z udziałem pieszych. Dużą grupą są dzieci idące do lub wracające ze szkoły. To najsłabsi uczestnicy ruchu i jednocześnie łatwo chłonący wiedzę. Warto więc u nich kształtować od najmłodszych lat dobre nawyki, które mogą uratować im życie lub zdrowie.
Obecnie wspólnie z BKS-em spółka dba o bezpieczeństwo dzieci, akcja robi wrażenie swoich rozmachem.
Cieszy mnie ta opinia, bo oznacza, że trafiliśmy w 10. Potwierdzają ją też opinie nauczycieli, którzy już wzięli udział w spotkaniach a także wciąż napływające zgłoszenia z kolejnych szkół, czasem bardzo oddalonych od Bielsko-Białej. Dotychczas w projekcie wzięło udział ok. 1400 dzieci, a obecna edycja, która kończy się w marcu, jest obliczona na około 2 tysiące. Chętnych jest zdecydowanie więcej niż założyliśmy początkowo. To także zasługa pozytywnych opinii, jakie zbiera projekt. Dlatego już teraz chcemy się przygotować do kolejnej edycji. Prowadzimy poważne analizy nad rozwinięciem projektu na całą Polskę. Pojawiają się też nowe aspekty, na które naszym zdaniem warto byłoby zwrócić uwagę, np. związane z udostępnianiem danych osobowych i bezpiecznymi finansami. Stawiamy na rzeczy praktyczne, z którymi dzieci z dużym prawdopodobieństwem zetkną się w momencie uzyskania statusu osoby dorosłej. Chcielibyśmy, by wchodząc w ten etap, posiadały podstawową wiedzę, która uchroni przed pomyłkami i ich konsekwencjami.
Organizowali Państwo również inne projekty sportowe oraz sponsorowali podmioty o których nie wspomniałem?
Pana informacje są bardzo dobre. Angażujemy się w pomoc dzieciom w trudnej życiowej sytuacji. Wspieramy Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Akcja ta wpisuje się doskonale w międzynarodowy projekt naszej grupy kapitałowej „Dziecięcy Uśmiech”. Drugim obszarem jest współpraca z BSK Profi Credit Bielsko-Biała, która łączy sponsoring z działalnością edukacyjną i CSR-ową.
Widać, że społeczna odpowiedzialność biznesu w Profi Credit jest bardzo ważnym elementem. Wspieracie oprócz sportu domy dziecka czy Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Na czym polega współpraca, jak się ona układa?
To prawda. Współpraca ze Stowarzyszeniem to element międzynarodowego programu grupy Profireal o sympatycznej nazwie „Dziecięcy uśmiech”. Współpracę ze Stowarzyszeniem początkowo nawiązaliśmy tylko na poziomie spółki. Od tego czasu jesteśmy stałym partnerem, który finansowo wspiera Stowarzyszenie, pokrywając koszty opieki medycznej, edukacji, rozwoju i programów adaptacji społecznej wychowanków rodzinnych domów dziecka. Z dumą chcę podkreślić, że zaraz po nawiązaniu tej współpracy, wśród naszych pracowników narodziła się inicjatywa wolontariatu pracowniczego. I z roku na rok jest coraz silniejsza. Obecnie jest to około 120 osób, które samodzielnie wyszukują obszary, w których mogłyby wesprzeć Stowarzyszenie. Ostatnio pomagali Św. Mikołajowi – sami kupili, spakowali i zawieźli prezenty dla dzieci objętych opieką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Cieszę się, że projekty Profi Credit integrują i angażują ludzi nie tylko przez przysłowiowe osiem godzin pracy, ale też poza nią.
Widać, że w większości projekty w których się Państwo angażujecie mają wymiar lokalny, takie założenia wynikają z objętej strategii, planowane są zmiany?
Lokalność to główny nurt naszego CSR-u, który wynika też ze strategii całej grupy. Chcemy być aktywnym i rozpoznawalnym członkiem społeczności, dla której pracujemy, z której wywodzą się nasi klienci, pracownicy, której płacimy podatki. Naszymi działaniami chcemy ją kształtować, rozwijać i poprawiać jej komfort życia. Jednak proszę zauważyć, że wspierając Stowarzyszenie trafiamy do rodzin w całej Polsce: do Biłgoraju, Karolina, Kraśnika, Siedlec, Lublina czy Ustronia. Także projekt „Bezpiecznie z Profi Credit” prawdopodobnie wyjdzie daleko poza województwo śląskie.
Skoro często wspieracie lokalny sport może warto też nawiązać współpracę z Podbeskidziem, widać w klubie duże zmiany poczynione przez nowego prezesa.
Planując strategię sponsorską kierujemy się zasadami, jakie obowiązują w biznesie. Każda działalność powinna realizować wyznaczone jej cele i dawać zamierzone efekty. Współpraca z BSK już w pierwszym roku przyniosła nam sporo korzyści i wciąż ma potencjał, który chcielibyśmy wykorzystać. Dlatego raczej skłaniamy się do jej istotnego rozwoju niż do szukania nowych przedsięwzięć i angażowania budżetu w wiele projektów równolegle. Decyzja związania się z BKS była przemyślana i odpowiedzialna. Chcemy zapewnić klubowi stabilność, by mógł się rozwijać i realizować swoje plany.
Jest wiele projektów w których Pan oraz firma się angażuje, jakie są główne cele takich działań?
Wszystkie przedsięwzięcia, w które się angażujemy tak naprawdę łączą się w dwóch obszarach – sportu i rozwoju dzieci. Oczywiście poza przesłankami emocjonalnymi i etycznymi, o których już mówiłem, zwracamy również uwagę na sprawy nieco bardziej wymierne. Działamy na rynku szalenie konkurencyjnym, gdzie oferty są bardzo do siebie zbliżone. CSR czy sponsoring są istotnym uzupełnieniem standardowych działań marketingowych. Ułatwiają nam dotarcie do klientów o niższej wrażliwości na narzędzia reklamowe, za to w decyzjach zakupowych zwracających baczniejszą uwagę na wartości, którymi kieruje się Profi Credit Polska, naszą otwartość i zrozumienie na potrzeby społeczne.
Już teraz na pewno macie Państwo pomysły na nowe projekty z zakresu sportu, proszę zdradzić coś więcej? Planujecie sponsoring kolejnej drużyny?
Na pewno nie zrezygnujemy z naszej obecności w sporcie. Nie mamy też planów, by zwiększać grono beneficjentów naszego sponsorskiego budżetu. Skupimy się na współpracy z BKS-em, bo jak wcześniej wspomniałem, traktujemy ją bardzo poważnie i odpowiedzialnie. Efekty są bardzo dobre, ale jestem pewien, że razem stać nas na więcej i właśnie teraz planujemy nowe, wspólne projekty. Nie chciałbym zdradzać zbyt wiele, bo wciąż prowadzimy rozmowy, pojawiają się nowe pomysły. Niech to będzie niespodzianka, o której może szerszej opowiem przy następnej okazji.
Sponsoring sportu i promocja poprzez sport wpisuje się w Państwa działania. Proszę przybliżyć atuty, korzyści takiej formy promocji?
Dzięki wydarzeniom sportowym trafiamy zarówno do osób młodych, jak i tych dojrzałych. To zazwyczaj ludzie aktywni, posiadający pasje, zainteresowania, planujący swój wolny czas. To nasi potencjalni klienci. Zauważają nasze logo i markę w publikacjach prasowych, w transmisjach tv i w bezpośrednich relacjach podczas meczy, czy wydarzeń organizowanych poza boiskiem. Jako sponsor tytularny jesteśmy na ustach nie tylko Bielsko-Białej, czy Śląska. Udział siatkarek w Orlen Lidze wynosi nas na arenę ogólnopolską. To buduje naszą rozpoznawalność, ale nie możemy też zapominać, że rolą sponsoringu jest transfer pozytywnych skojarzeń. Sport zespołowy jest identyfikowany z wartościami, które są ważne z naszej codziennej pracy. Wystarczy wymienić odpowiedzialność, wsparcie, fair play, jasne zasady, zaufanie, dynamikę czy strategiczne planowanie.
Rozmawiał: Paweł Żyliński