Jak nawiązać dobrą współpracę z największym sponsorem sportu młodzieżowego?
Często można spotkać się z opinią, iż największym sponsorem polskiego sportu młodzieżowego są rodzice – na pewno jednak warto mieć na uwadze, że to rzeczywiście niezwykle ważna grupa osób, odpowiadająca za wsparcie młodych zawodników. Niezależnie od potencjału organizacyjnego danej akademii sportowej, warto o tym pamiętać i dbać o dobre relacje właśnie z rodzicami.
Akademie sportowe kierują swoje oferty przede wszystkim do dzieci i młodzieży, jednak dobrze uwzględniać w takich działaniach również rodziców, aby budować z nimi jak najlepsze więzi współpracy. Przedstawiam kilka pomysłów działania, które pomogą zintegrować oraz zachęcić rodziców do aktywnego współtworzenia danej jednostki sportowej.
Oczywiście najważniejszą kwestią stanowiącej o ocenie danej akademii są wartości sportowe oraz jakość samych treningów i profesjonalnego podejścia, jednak zdecydowanie nie można zaniedbywać działań pozasportowych, które stanowią o atmosferze oraz postrzeganiu całej jednostki.
Artykuł skierowany przede wszystkim do przedstawicieli akademii sportowych, ale również osób interesujących się marketingiem oraz zarządzaniem w sporcie. Mam nadzieję, że zaproponowane pomysły okażą się przydatne oraz odpowiednie do wdrożenia w wielu organizacjach sportowych.
Dedykowane gadżety
W praktycznie każdej akademii sportowej młody zawodnik w momencie zapisu otrzymuje strój czy chociażby inne elementy ubioru – myślę, że warto pomyśleć również o rodzicach. Ciekawym rozwiązaniem jest przygotowanie pakietów dedykowanych dla opiekunów – może to być chociażby koszulka z dedykowanym nadrukiem “Opiekun” lub “Rodzic” oraz herbem klubu bądź może nawet z logiem sponsora.
Jeżeli istnieje taka możliwość, każdy rodzic w momencie zapisu dziecka do akademii może otrzymać również szalik czy na przykład dedykowaną zawieszkę do samochodu – możliwości jest naprawdę wiele, a wszystko zależy od możliwości organizacyjnych danej akademii. Warto jednak mieć na uwadze rodziców i proponować im nawet drobne gadżety, aby także poczuli się w jakiś sposób docenieni.
W przypadku gdy akademia nie ma takiej możliwości, może warto cyklicznie organizować grupowe zamówienia dla rodziców chociażby wspomnianych koszulek z dedykowanym nadrukiem czy właśnie szalików?
Wspólna drużyna sportowa
Dobrym pomysłem na zintegrowanie grupy rodziców jest utworzenie wspólnego zespołu sportowego oraz występy na różnego rodzaju imprezach lub zawodach. W ostatnim czasie bardzo popularne są drużyny biegowe, ale jak najbardziej warto spróbować sił w innych dyscyplinach sportu, jak chociażby turnieje piłkarskie czy siatkarskie. Wszystko zależy od preferencji rodziców oraz głównych zainteresowań większości osób – warto poruszyć temat oraz zaprezentować taki pomysł chociażby na jednym ze spotkań organizacyjnych.
W mniejszych miejscowościach także na pewno organizowane są różnego rodzaju lokalne imprezy sportowe – jeżeli ich częstotliwość nie jest wysoka, warto spróbować nawet raz do roku powoływać taki zespół. W przypadku, gdy ciężko jest przekonać wystarczającą liczbę rodziców, warto zaangażować i uzupełnić skład na przykład o trenerów pracujących w akademii.
Jeżeli chodzi o większe akademie, może uda się zorganizować kilka drużyn i spróbować zainicjować jakiś okolicznościowy turniej wyłącznie dla rodziców w połączeniu z rozgrywkami drużyn dziecięcych?
Bardzo ważne, aby przede wszystkim pamiętać, że celem takiej drużyny jest przedstawianie dobrego przykładu gry z szacunkiem oraz zdrowej rywalizacji dla dzieci trenujących w akademii.
Akcje charytatywne
Warto co jakiś czas gromadzić rodziców wokół wartościowych społecznie inicjatyw – kreatywność oraz dowolność jak najbardziej wskazana! Może stworzenie wspólnej paczki świątecznej dla potrzebujących osób? Cykliczne gromadzenie karmy dla lokalnego schroniska dla zwierząt?
To oczywista okazja do integracji rodziców oraz pomocy innym osobom! Co najważniejsze, może być to żywa lekcja poszanowania oraz pokory dla młodych zawodników, których także warto w jakiś sposób włączać do takich działań.
Newsletter SMS
Ciekawym elementem jest również kwestia newslettera SMS – prawdopodobnie najpopularniejszą formą są newslettery mailowe, jednak warto rozważyć wprowadzenie rozwiązania opartego o wiadomości tekstowe wysyłane bezpośrednio na telefony komórkowe rodziców.
Newsletter może przypominać o najważniejszych wydarzeniach w akademii, zbliżających się turniejach bądź innych różnego rodzaju inicjatywach. Dostępnych jest kilka platform SMS, które pozwalają na wdrożenie takiego newslettera – koszt wysłania jednej wiadomości to około 6-7 gr netto. Cena niezależnie od wielkości akademii jest chyba jak najbardziej osiągalna dla każdej jednostki.
Jeżeli newsletter będzie prowadzony w odpowiednio wyważony sposób, rodzice z pewnością docenią to, że akademia prowadzi ciekawą komunikację swoich wydarzeń lub inicjatyw, skierowaną wyłącznie do grupy opiekunów.
Wspólne treningi
Na pewno ciekawym pomysłem może być cykliczna organizacja wspólnych treningów dla rodziców oraz młodych zawodników. Proste ćwiczenia pozwalające poznać specyfikę danej dyscypliny oraz możliwość aktywności fizycznej na pewno zainteresują rodziców. Może warto pomyśleć o specjalnych mini-turniejach dedykowanych dla młodych sportowców i ich opiekunów na zasadzie “drużyn mieszanych”?
Z pewnością jest to interesujący sposób na integrację oraz dobrą zabawę! Oczywiście to także kolejny pomysł, który warto dobrze ograć marketingowo i odpowiednio wykorzystać do promocji akademii, zdobywając uznanie kolejnych osób.
Integracja biznesowa
Najważniejszym z pomysłów jest jednak próba integracji środowiska biznesowego wśród opiekunów – brzmi dość niecodziennie? Wielu rodziców prowadzi różnego rodzaju działalności bądź sprawuje ważne stanowiska w dobrze prosperujących firmach. Często jednak opiekunowie młodych sportowców nie znają się wzajemnie, a w wielu przypadkach mogłoby wiązać się to z inicjowaniem ciekawych wspólnych działań.
Przede wszystkim należy wyjść z własną inicjatywą – możliwości podjęcia tego tematu jest naprawdę wiele i uzależnione są od środowiska oraz zdolności organizacyjnych danej jednostki.
Dobrze jest zacząć od poinformowania rodziców o takiej idei oraz organizacji cyklicznych spotkań, które można naprawdę ciekawie zaplanować – jednym z punktów może być zaprezentowanie dotychczasowych osiągnięć akademii oraz informowanie o bieżących potrzebach (wyjazd na turniej, zakup dodatkowego sprzętu itp.), dokładnie wyjaśniając konieczność wydatku oraz prezentując kosztorys, licząc na wsparcie. Kolejnym elementem spotkań może być networking, czyli zapraszanie rodziców do dzielenia się swoimi działaniami na polu biznesowym – nie ważne, czy chodzi tutaj o prezesów wielkich firm bądź przedstawicieli małych działalności gospodarczych.
Każda firma potrzebuje różnego rodzaju usług – może któryś z rodziców jest w stanie pomóc lub zaproponować ciekawą ofertę innemu z opiekunów, który akurat potrzebuje danego działania we własnej jednostce?
Kolejna kwestia to próba stworzenia czegoś w rodzaju “Karty Członka Akademii Sportowej”, gdzie każdy chętny rodzic mógłby umieszczać rabaty do swoich sklepów lub punktów usługowych dla innych członków akademii. Ludzie skupieni wokół danej społeczności (w tym przypadku wokół akademii sportowej) na pewno chętniej będą wybierać towary i usługi od innych rodziców zawodników tej samej jednostki sportowej.
Jaka korzyść płynie dla akademii? Zgodnie z tym, co wspomniałem – próba zapraszania rodziców do współpracy w kwestiach współfinansowania konkretnych potrzeb oraz z pewnością pozytywny oddźwięk płynący z podejmowania inicjatyw mających na celu integrację środowiska rodziców.
Akademia sportowa może tworzyć wokół siebie naprawdę duże społeczności, których członkami nie muszą być sami młodzi zawodnicy. Sport ma ogromne moce sprawcze, a jednocząc wokół siebie chociażby rodziców, można budować ciekawe relacje oraz dbać o rozwój zarówno całej jednostki. Wszystko to składa się na zwiększenie szans coraz lepszej pracy z młodzieżą!
Paweł Wojtaś
Aktualnie poszukuje pracy i nowych wyzwań – specjalizuje się w marketingu sportowym oraz internetowym.
Współzałożyciel projektu Football Scouting Courses oraz współtwórca Ty Też Masz Szansę – w przeszłości pracował jako specjalista ds. marketingu dla m.in. AiCOACH czy MKS Ciechanów.
Posiada ponadprzeciętne doświadczenie oraz szerokie spojrzenie na komunikację marketingową dzięki współpracy zarówno z mniejszymi jak i większymi firmami oraz wszelkiego rodzaju jednostkami – chętnie dzieli się swoją wiedzą z klubami oraz organizacjami sportowymi.