Jagiellonia na podium medialności w marcu
W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi drużynami była znacznie mniejsza niż w lutym.
Na drugiej pozycji utrzymał się Śląsk Wrocław, a podium zestawienia zamyka Jagiellonia Białystok, która dzięki świetnym wynikom sportowym awansowała o dwa miejsca w rankingu medialności – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze równych sobie nie miała Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski. Udane baraże do Euro 2024 spowodowały wzrost popularności wielu reprezentantów Polski.
Legia Warszawa w marcu odnotowała najwięcej publikacji zarówno w prasie, jak i internecie – łącznie wzmiankowano ją ponad 3,4 tys. razy. Najbardziej medialnym spotkaniem w marcu był mecz z Widzewem Łódź. Wśród mediów internetowych o Legii najczęściej pisano w serwisach gol24.pl, przegladsportowy.onet.pl oraz transfery.info. W prasie klub z Warszawy najczęściej był obecny w Przeglądzie Sportowym, Sporcie oraz Dzienniku Łódzkim.
Drugie miejsce w rankingu medialności utrzymał Śląsk Wrocław. Dla „Wojskowych” najważniejszym meczem w marcu, a być może także w całym sezonie, było przegrane spotkanie z Jagiellonią Białystok, z którą rywalizuje o mistrzostwo Polski. Po raz kolejny Śląsk był najpopularniejszy w prasie, ale tym razem nie na pierwszych stronach gazet (tu wygrała Pogoń Szczecin). Wśród mediów drukowanych o klubie ze stolicy Dolnego Śląska najczęściej informowały Sport, Przegląd Sportowy oraz Słowo Sportowe.
Trzeci stopień podium zajęła Jagiellonia Białystok. W przypadku „Jagi” doskonałe wyniki sportowe idą w parze ze wzrostem popularności w mediach. Klub z Białegostoku po trzech wygranych i porażce w marcu przewodzi bowiem ligowej tabeli, mając duże szanse na pierwsze w historii mistrzostwo Polski. Drużyna prowadzona przez Adriana Siemieńca zdobywa uznanie ze względu na efektowny styl gry, po zwycięstwie 6:0 z ŁKS, będąc nawet nazywaną w mediach „polskim Bayerem Leverkusen”.
Czołową dziesiątkę rankingu medialności uzupełniły: Lech Poznań, Widzew Łódź, Pogoń Szczecin, Ruch Chorzów, Raków Częstochowa, Górnik Zabrze i Korona Kielce.
W Fortuna I Lidze bez większych zmian. W marcu ponownie najpopularniejsza w mediach była Wisła Kraków, której wynik pozwoliłby na zajęcie 11. miejsca w rankingu medialności klubów PKO BP Ekstraklasy. „Biała Gwiazda” odnotowała najwięcej wzmianek zarówno w internecie, prasie, jak i na pierwszych stronach gazet. Za jej plecami znalazły się walczące o bezpośredni awans do wyższej klasy rozgrywkowej Lechia Gdańsk i Arka Gdynia.
W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze Resovia, Motor Lublin, Stal Rzeszów, Miedź Legnica, Górnik Łęczna, Polonia Warszawa i Wisła Płock. W przypadku Motoru Lublin wiele publikacji dotyczyło rezygnacji Gonçalo Feio ze stanowiska trenera, który przy okazji tej decyzji przez moment był łączony z Lechem Poznań, a ostatecznie 10 kwietnia został trenerem Legii Warszawa.
Marzec był miesiącem, w którym odbywały się mecze barażowe reprezentacji o awans na Euro 2024. Nic więc dziwnego, że w rankingu medialności polskich piłkarzy występujących w pięciu najsilniejszych europejskich ligach najlepsi byli kadrowicze, którzy pozytywnie przyczynili się do końcowego sukcesu reprezentacji. Równych sobie jak zwykle nie miał Robert Lewandowski, ale znaczącą liczbę publikacji odnotowali także kolejno: Wojciech Szczęsny (awans o dwa miejsca), Piotr Zieliński, Przemysław Frankowski (awans aż o dziewięć pozycji w zestawieniu) i Nicola Zalewski (awans o pięć pozycji). W pierwszej dziesiątce znalazł się także Jakub Moder, który nie odegrał znaczącej roli w barażach, ale wrócił do regularnej gry w barwach Brighton & Hove Albion w Premier League.
„Piłka w grze” (dawniej „Polska Piłka”) to cykliczna analiza prowadzona przez Instytut Monitorowania Mediów (do stycznia 2024 r. przez PSMM Monitoring & More). Uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Badanie prowadzone jest cyklicznie od 1 marca 2010 r.