Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Ekstraklasa zwiększyła wypłaty dla klubów o 10 mln zł w sezonie 2022/2023

Łączne wypłaty z Ekstraklasy dla 18 klubów uczestniczących w rozrywkach ligowych wyniosły ponad 240 mln zł w sezonie 2022/2023, czyli o 10 mln zł więcej niż zakładał początkowy budżet. Kluby otrzymały też z ligi ponad 2,5 mln zł w formie barterów. Dodatkowo, prawie 9 mln zł z wypracowanych środków ligowa spółka wypłaciła PZPN.

Podium finansowe Ekstraklasy sezonu 2022/23 pokryło się z podium sportowym. Najwięcej pieniędzy z ligi trafiło do Rakowa Częstochowa (27,63 mln zł), Legii Warszawa (26,46 mln zł) oraz Lecha Poznań (22,58 mln zł). Ponadto aż 11 klubów spośród 18 uczestniczących w rozgrywkach otrzymało wpłaty przekraczające 10 mln zł.

„Miniony sezon został już w pełni rozliczony, a wszystkie środki zostały klubom wypłacone. Zwiększona pula finansowa to efekt inicjatyw marketingowych uzgodnionych w ciągu roku, które przełożyły się na ligowy budżet. Dzięki decyzji rady nadzorczej mogliśmy te dodatkowe pieniądze wypłacić klubom. W najbliższych latach kwota do podziału skokowo wzrośnie, bo od lipca zacznie obowiązywać nowy, rekordowy kontrakt z CANAL+ o wartości 1,2 mld zł. Będzie on o 30% większy od dotychczasowych umów z nadawcami. Należy jednak pamiętać, że na środki wypłacane klubom składają się także przychody z innych źródeł, w tym z umów sponsorskich” – wyjaśnia Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy SA.

Zgodnie z obowiązującym w sezonie 2022/23 modelem podziału ligowych pieniędzy, 44% łącznej puli stanowiła kwota stała, w ramach której do każdego z klubów trafiło ok. 5,87 mln zł. Kolejnymi kluczowym kategoriami wypłat były wynik sportowy, czyli miejsce w bieżącym sezonie (18,5% puli) oraz premia dla czterech drużyn reprezentujących Ekstraklasę w europejskich pucharach (14%). W sezonie 2022/23 z tych tytułów Ekstraklasa rozdysponowała między klubu odpowiednio 44,4 mln zł i 33,6 mln zł. Najwyższe wypłaty w tych kategoriach trafiły do Mistrza Polski, Rakowa Częstochowa.

„Największą pozycję w modelu podziału środków stanowiła, jak zawsze, kwota stała dzielona solidarnie – po równo – pomiędzy kluby. W zakończonym sezonie było to łącznie 105,61 mln zł. Co ciekawe, w minionym sezonie wartość tej jednej części odpowiada całości wypłat, które trafiły do klubów 10 lat temu, było to bowiem 105,2 mln zł. Obecnie dzielony budżet jest ponad dwukrotnie wyższy, co znacznie zwiększa szanse na sportowy rozwój, inwestycje w infrastrukturę oraz młodzież. Ten ostatni aspekt jest dla nas szczególnie ważny – tylko na dofinansowanie szkolenia dzieci i młodzieży w klubowych akademiach oraz rozwój młodych piłkarskich talentów przekazaliśmy w różnej formie w ciągu ostatniego roku ponad 24 mln zł” – mówi Marcin Animucki.

Ekstraklasa zwiększyła wypłaty dla klubów o 10 mln zł w sezonie 2022/2023
Źródło: Ekstraklasa

W minionym sezonie w ramach kwoty stałej 18 mln zł otrzymały kluby z przeznaczeniem na finansowanie szkolenia dzieci i młodzieży – po 1 mln zł każdy klub, a kolejne 6 mln zł zasiliło program Pro Junior System. Ta kwota została rozdzielona między siedem klubów Ekstraklasy, z czego najwięcej otrzymały Zagłębie Lubin (1,95 mln zł), Lech Poznań (1,35 mln zł) oraz Legia Warszawa (1,05 mln zł).

Ekstraklasa na szkolnie dzieci i młodzieży przeznacza środki pochodzące z kar Komisji Ligi, z których finansowane są programy w ramach projektu Akademie Klasy Ekstra. Na szkolenie dzieci i młodzieży trafiają też dedykowane na ten cel środki ze współpracy z PKO Bankiem Polskim, a także z licencji bukmacherskich. Pieniądze z obu tych źródeł zasilają wypłaty na kształcenie młodych piłkarskich talentów realizowane zarówno w ramach kwoty stałej, jak i programu Pro Junior System.

– „Ważnym kryterium podziału środków było też miejsce w rankingu historycznym, obejmujące klasyfikację sportową klubów w ostatnich pięciu latach, poprzedzających bieżący sezon rozgrywkowy. Jest ona określana z uwzględnieniem wag przypisywanych każdemu z sezonów – najwyższą ma ostatni wynik, a najstarszy uwzględniany w rankingu najniższą. Pula za ranking historyczny wyniosła w minionym sezonie 48 mln zł, a największe wypłaty z tego tytułu zainkasowały Legia Warszawa i Pogoń Szczecin. Decyzją klubów od sezonu 2023/24 zmniejszy się, z 20% do 14%, procentowy udział wypłat z tego tytułu na korzyść zwiększenia kwoty dzielonej po równo, która będzie stanowić połowę całej puli” – wyjaśnia Krzysztof Bauza, dyrektor finansowy Ekstraklasy SA.

W ostatnim sezonie liga wypłaciła też 2,4 mln zł w ramach opłaty solidarnościowej, która została podzielona po równo między spadające z ligi Wisłę Płock, Lechię Gdańsk i Miedź Legnicę. W ramach nowego modelu podziału środków od kolejnego sezonu wypłaty w ramach tzw. parachute payment będą realizowane pod warunkiem, że klub uczestniczył w rozgrywkach Ekstraklasy przez co najmniej dwa sezony poprzedzające spadek.

Na ponad 2,5 mln zł świadczeń w formie barterów, które kluby otrzymały z ligi w minionym sezonie, złożyły się m.in. przekazane klubom piłki, statystki meczowe i fitnessowe (które są też niezwykle cenne w ocenie i kształceniu młodych zawodników), dostęp do rozwiązań ESSMA z zakresu bezpieczeństwa stadionowego czy użytkowanie mat antyśniegowych.

Ekstraklasa zwiększyła wypłaty dla klubów o 10 mln zł w sezonie 2022/2023
Źródło: Ekstraklasa

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›