Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Ekstraklasa wypłaciła klubom 155 mln zł gotówki

Ekstraklasa S.A. wypłaciła 16 klubom 155 mln zł wpływów gotówkowych za sezon 2018/2019. To o 4,5 mln zł więcej niż w poprzednim sezonie i kolejna rekordowa wartość przekazana klubom przez ligową spółkę.

Przychody zostały podzielone między kluby na podstawie modelu podziału obowiązującego od czterech lat. Największe kwoty trafiły do Legii Warszawa, Piasta Gliwice i Lechii Gdańsk.

– „Pieniądze wypłacane klubom pochodzą przede wszystkim z praw mediowych, a także są wypracowane dzięki kontraktom sponsorskim i innym działaniom marketingowym Ekstraklasy. W tym sezonie kluby otrzymały od nas łącznie o 4,5 mln zł więcej niż przed rokiem. To oznacza, że liga jest produktem, którego wycena rynkowa rośnie. Nie dzieje się to jednak samoistnie. Inwestujemy w jakość transmisji i technologie, rozwijamy nowoczesne sposoby dotarcia do fanów, wspieramy klubowe akademie. Finansujemy także specjalistyczny sprzęt służący ekstraklasowym drużynom. W bieżącym sezonie kluby użytkują, w ramach barteru, maty chroniące murawę przed złą pogodą, które kosztowały około 1,5 mln zł. Wszystko po to, aby stwarzać jak najlepsze warunki dla wzrostu jakości rozgrywek” – mówi Marcin Animucki, prezes Ekstraklasy S.A.

Z puli 155 mln zł każdy z klubów otrzymał z Ekstraklasy 5,26 mln zł kwoty stałej, co łącznie daje 84,15 mln zł i stanowi 55% dzielonej sumy. W tej części zawarta jest kwota 12 mln zł, przeznaczona na szkolenie młodzieży w klubach – po 750 tys. zł na klub. Oprócz tych pieniędzy, wypłacane są również środki za miejsce w rankingu historycznym (blisko 26,78 mln zł do podziału) i za wynik w osiągnięty w bieżącym sezonie (blisko 26,78 mln zł do podziału). Około 2,3 mln zł to łączna wysokość opłaty solidarnościowej, wypłacanej ośmiu zespołom grupy spadkowej. Jest też kwota dzielona między cztery kluby, występujące w rozgrywkach UEFA, która wynosi ponad 13 mln zł. Dodatkowo Ekstraklasa wypłaciła 2 mln zł na rozwój młodych polskich zawodników w ramach współfinansowania programu Pro Junior System organizowanego przez PZPN.

Najwięcej środków, podobnie jak przed rokiem, trafiło do Legii Warszawa. Stołeczny klub otrzymał blisko 15,89 mln zł. Na drugim miejscu finansowej tabeli jest aktualny Mistrz Polski. Budżet Piasta Gliwice został zasilony kwotą 15,23 mln zł. O wypłacie nieco niższej kwoty w stosunku do warszawskiego klubu zdecydowały przede wszystkim pozycje obu zespołów w rankingu historycznym. W tym sezonie finansowe podium Ekstraklasy zamyka Lechia Gdańsk, która zainkasowała niemal 13,36 mln zł, co stanowi duży skok w górę, bo aż o 10 oczek. Oprócz wpływów pieniężnych 16 klubów Ekstraklasy otrzymuje również świadczenia barterowe, wynikające w większości z umów sponsorskich i partnerskich.

Od sezonu 2019/2020 wchodzi w życie nowy model podziału puli środków pieniężnych, zgodnie z którym 44% kwoty będzie dystrybuowane między kluby solidarnie, po równo. Na pozostałą część złożą się dzielone między kluby: 20% za zajęte miejsce w tabeli na koniec sezonu, 18% za miejsce w rankingu historycznym, 14% dla czterech drużyn występujących w rozgrywkach UEFA, zaś 0,5% przypadnie klubom z dolnej ósemki z opłaty solidarnościowej. Od przyszłego sezonu wypłacane będzie też wsparcie o wartości 1% dla drużyn, które spadną z Ekstraklasy do pierwszej ligi. Jednocześnie w kolejnych dwóch sezonach Ekstraklasa zwiększy środki na szkolenie młodych piłkarskich talentów do 17 mln zł rocznie, w tym ok. 5,6 mln zł będzie dystrybuowane do klubów w ramach programu Pro Junior System (co będzie stanowić 2,5% środków wypłacanych klubom). Ligowa spółka szacuje, że w sezonach 2019/20 i 2020/21 przekaże klubom Ekstraklasy najwyższe w historii środki – tj. minimum 225 mln zł w każdym z sezonów. Będzie to możliwe m.in. dzięki rekordowym kontraktom mediowym podpisanym na ten okres.

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›