Cracovia i Jagiellonia gonią czołówkę
Luty oznacza start ligowych zmagań w LOTTO Ekstraklasie. Miesiąc przebiegał spokojnie i zakończył się bez sensacji – Legia od wielu miesięcy nie oddała prowadzenia w zestawieniu i nie inaczej było teraz. Za jej plecami kolejny raz znalazły się Lech Poznań i Śląsk Wrocław, a media w końcu zaczęły zauważać wysoką formę piłkarską Jagiellonii Białystok, która dołączyła do szerokiej czołówki – wynika z analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
O ile pierwsza trójka nie jest zaskoczeniem, o tyle utrzymująca czwartą pozycję Cracovia już tak. O „Pasach” nadal wzmiankowało się w kontekście grudniowych zajść podczas derbów Krakowa, dzięki czemu wyprzedziły one lokalnego rywala. Uwadze mediów nie umknęła także dobra postawa sportowa Jagiellonii Białystok, która stała się poważnym kandydatem do gry o najwyższe cele w LOTTO Ekstraklasie i zdecydowanie poprawiła swoją medialną pozycję względem ostatnich miesięcy.
O klubach najwyższej polskiej klasy rozgrywkowej zdecydowanie najczęściej informował serwis Sportowefakty.wp.pl (ponad 600 wzmianek), a dalej znalazły się „Sport”, Przegladsportowy.pl, „Przegląd Sportowy” oraz Gol24.pl. Wśród autorów na wyróżnienie zasłużyli Mateusz Michalek (Transfery.info), Michał Trela („Przegląd Sportowy”) oraz Szymon Mierzyński (Sportowefakty.wp.pl) – wszyscy oni opublikowali w lutym powyżej 50 materiałów na temat klubów Ekstraklasy.
Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn LOTTO Ekstraklasy w lutym 2018 (prasa i wybrane strony internetowe)
W Nice I lidze sytuacja nie uległa większym zmianom – od wielu miesięcy Ruch Chorzów zdecydowanie przewodzi stawce, zmieniają się jedynie zespoły na kolejnych miejscach. Dzieje się tak nie tylko w związku z zainteresowaniem typowo sportowymi sprawami „Niebieskich”, ale także przy okazji ich problemów finansowo-organizacyjnych, które są regularnie i szeroko opisywane. Warto zauważyć, że w przypadku zaplecza LOTTO Ekstraklasy spadła liczba publikacji w stosunku do stycznia – to rzecz jasna efekt mniejszej aktywności transferowej klubów i braku wznowienia rozgrywek w tym miesiącu (w przeciwieństwie do najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce).
Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn NICE 1. ligi w lutym 2018 (prasa i wybrane strony internetowe)
Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o polskich piłkarzy występujących w pięciu najsilniejszych europejskich ligach. W lutym za plecami Roberta Lewandowskiego znalazł się Piotr Zieliński, który w analizowanym okresie zaliczył m.in. gola i asystę w szlagierowym spotkaniu jego Napoli z Lazio, a pierwszą trójkę zamknął Wojciech Szczęsny. Co ciekawe, piąte miejsce zajął Arkadiusz Milik, który od kilku miesięcy boryka się z kontuzją, a mimo tego pozostaje wśród najbardziej medialnych piłkarzy – dzieje się tak głównie przez wzmianki Milika przy okazji meczów Napoli, informacje na temat jego kontuzji i doniesienia dotyczące reprezentacji Polski. 24-letni napastnik w lutym zgromadził zaledwie 36 publikacji mniej niż Kamil Glik, który w tym czasie zagrał cztery pełne mecze (wszystkie możliwe) w barwach AS Monaco.
Wykres 3. TOP 10 najbardziej medialnych polskich piłkarzy występujących w pięciu najmocniejszych ligach europejskich w lutym 2018 (prasa i wybrane strony internetowe)
„Piłka w grze”, dawniej „Polska Piłka”, to cykliczna analiza prowadzona przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Badanie uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com). Raport „Piłka w grze” przygotowywany jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory wzięto pod uwagę już ponad 1,6 mln informacji.
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.
Źródło: Press Service Monitoring Mediów