Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Coraz więcej Polaków gra w piłkę, wizerunek PZPN-u mocno w górę

W czerwcu 2019 roku, na zlecenie UEFA, firma Kantar Media przeprowadziła szczegółowe badania pod kątem wizerunku Polskiego Związku Piłki Nożnej, kibiców, piłki nożnej jako dyscypliny sportowej oraz potencjału dalszego rozwoju. W porównaniu z badaniami przeprowadzonymi w 2016 roku przez tę samą firmę, polska piłka oraz PZPN zanotowały wzrost w każdym elemencie.

Badania zlecone przez UEFA zostały przeprowadzone dla 41 europejskich krajów*. Dzięki nim federacje otrzymują nie tylko szereg informacji na temat swojej działalności, ale mogą się także porównać do organizacji z innych państw, to tzw.: średnia europejska. – „Nikt nie oceni naszej działalności bardziej obiektywnie niż społeczeństwo. Wyniki najnowszych badań napawają nas dużym optymizmem, udowadniając, że jako federacja zmierzamy w odpowiednim kierunku i sukcesywnie się rozwijamy. Cieszymy się także z tego, jak znakomicie układa się nasza współpraca z UEFA, która postrzega PZPN jako lidera innowacji na tle innych federacji europejskich i często daje PZPN jako przykład tak zwanych dobrych praktyk w wielu obszarach” – mówi Prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej, Zbigniew Boniek.

– „To niezależne badanie potwierdziło fakt, którego mieliśmy już świadomość, ściśle współpracując z PZPN. Wyniki dowodzą, że piłka nożna w Polsce zajmuje silną i wiodącą pozycję. Wszystkie kluczowe wskaźniki wydajności pokazują pozytywny trend. Cieszymy się, że coraz więcej osób śledzi piłkę nożną, gra w nią i angażuje się. Badanie podkreśla też doskonałą pracę wykonaną przez Polski Związek Piłki Nożnej w strategicznym i systematycznym rozwoju futbolu” – dodaje Zoran Laković, Dyrektor ds. Narodowych Federacji UEFA.

Według tegorocznych badań Polski Związek Piłki Nożnej, jako organizację, pozytywnie oceniło 59% respondentów. To skok o 23 punkty procentowe względem badań przeprowadzonych w 2016 roku. – „Wizerunek Polskiego Związku Piłki Nożnej wciąż się poprawia. Jeszcze kilka lat temu taki wynik wydawał się niemożliwy. PZPN długo kojarzył się ludziom z poprzednią epoką, jednak dzięki codziennej pracy udowadniamy, że obecnie jesteśmy dynamiczną i nowoczesną organizacją. Pozytywne zmiany dotyczą zarówno federacji, jak i całej dyscypliny, która odgrywa istotną rolę w polskim społeczeństwie. Co mnie najbardziej cieszy z wyników tego badania, to potwierdzenia dynamicznie rosnącej liczby dzieci grających w piłkę nożną w Polsce. Ta moda na futbol, którą obserwujemy od kilku lat, skutkuje tym, że obecnie praktycznie co drugie dziecko w naszym kraju gra w piłkę nożną, co stanowi dużo wyższy wskaźnik niż średnia europejska” – mówi Sekretarz Generalny Polskiego Związku Piłki Nożnej, Maciej Sawicki.

Działania Polskiego Związku Piłki Nożnej wpływają pozytywnie nie tylko na wizerunek samej federacji, ale są także widoczne w wynikach badań dotyczących popularności naszej reprezentacji i całej dyscypliny oraz liczby osób czynnie grających w piłkę.

Futbol pozostaje w Polsce najpopularniejszą dyscypliną sportową. W 2019 roku zainteresowanie tym sportem zadeklarowało 70% społeczeństwa (o 7 punktów procentowych więcej niż w 2016 roku). W naszym kraju piłka dynamicznie zyskuje na popularności zwłaszcza wśród kobiet. Wzrost o 10 punktów procentowych oznacza, że obecnie 63% Polek wykazuje zainteresowanie wydarzeniami piłkarskimi, gdzie średnia europejska to zaledwie 35%.

Wzrost zainteresowania dyscypliną przekłada się pozytywnie również na samo jej uprawianie przez Polaków. W porównaniu do badań sprzed 3 lat, liczba osób grających w piłkę wzrosła o 4 punkty procentowe (obecnie taką aktywność deklaruje 18% Polaków) i pozostaje również powyżej średniej europejskiej. Tym, co szczególnie przykuwa uwagę i jednocześnie bardzo cieszy, jest fakt, że bardzo szybko rośnie uczestnictwo dzieci w zawodach piłkarskich. Z tegorocznych badań wynika, że już niemal co drugie dziecko (48%) spędza czas z piłką na boisku, podczas gdy w 2016 roku taką aktywność deklarowało 28% dzieci.

Według badań najmniejsze różnice na przestrzeni 3 lat obserwujemy w dziale poświęconym zainteresowaniu poszczególnymi rozgrywkami piłkarskimi. Podobnie jak w 2016 roku, tak i obecnie najchętniej oglądamy rywalizacje międzypaństwowe w ramach kwalifikacji lub turniejów finałowych wielkich imprez skierowanych do drużyn narodowych oraz klubowe zmagania w europejskich pucharach. Optymistyczny z punktu widzenia federacji jest fakt, że zainteresowanie najważniejszymi rodzimymi rozgrywkami klubowymi wśród kibiców piłkarskich (PKO BP Ekstraklasa – 95%, Totolotek Puchar Polski – 88%) wciąż przewyższa poziom zainteresowania czołowymi piłkarskimi ligami europejskimi (angielska Premier League – 86%, włoska Serie A – 76%, hiszpańska La liga – 73%).

Warto wspomnieć, że badania UEFA dotyczące zainteresowania piłką nożną w Polsce i oceną działalności PZPN są zbieżne z raportem opublikowanym przez CBOS w lipcu 2018 roku z badania „Piłka nożna i jej kibice” – LINK.

– „Cieszymy się z tych wyników, ale wiemy, ile jeszcze jest do zrobienia i gdzie nasza piłka potrzebuje większej uwagi. Nie osiadamy na laurach, tylko ciężko pracujemy dalej” – podsumował Zbigniew Boniek.

  • Badanie przeprowadzono w czerwcu 2019 roku na 41 krajach: Albania, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Białoruś, Bośnie i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Wielka Brytania, Estonia, Finlandia, FYR Macedonia, Gruzja, Niemcy, Grecja, Islandia, Włochy, Izrael, Kazachstan, Łotwa, Litwa, Malta, Mołdawia, Holandia, Północna Irlandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Irlandia, Rumunia, Rosja, Szkocja, Serbia, Słowacja, Hiszpania, Ukraina, Walia. Wyniki są uznane jako średnia europejska.

 

Najnowsze

TECE nowym Sponsorem WTS Sparty Wrocław

Firma TECE, międzynarodowy producent i dystrybutor innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów sanitarnych, grzewczych oraz ...

Całość ›

Jagiellonia na podium medialności w marcu

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi ...

Całość ›

Firma Hummel na dłużej z Polonią

Firma Hummel przedłużyła umowę z Polonią Warszawa Oficjalny Sponsor Techniczny Klubu dostarcza produkty i odzież sportową dla ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›