Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

Branża sportowa u progu technologicznej rewolucji

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, zakłady sportowe czy e-sport – między innymi te trendy będą miały największy wpływ na przemysł sportowy w nadchodzących miesiącach jak informuje Deloitte.

Jak zauważają w raporcie „Deloitte’s sports industry starting lineup – Trends expected to disrupt and dominate 2019” eksperci firmy doradczej Deloitte, branża sportowa dynamicznie się zmienia za sprawą osiągnięć technologicznych, przemian społecznych i kulturowych. W najbliższym czasie tematy takie jak psychika sportowców czy kompleksowe podejście do fanów będą dominować na forum, a piłka nożna zyska na popularności w Stanach Zjednoczonych.

Rok 2018 obfitował w wydarzenia na arenie sportowej. W emocjonującym finale Mistrzostw Świata francuscy piłkarze pokonali Chorwatów, a era Cristiano Ronaldo i Lionela Messiego w wyścigu o miano najlepszego piłkarza roku zakończyła się wraz z odebraniem tytułu przez Lukę Modrića. Również nad Wisłą nie zabrakło emocjonujących chwil. Kamil Stoch po raz trzeci odebrał złoto olimpijskie, polscy siatkarze obronili tytuł Mistrzów Świata, a Justyna Kowalczyk i Agnieszka Radwańska ogłosiły przejście na sportową emeryturę. – Branżę sportową charakteryzuje wyjątkowo duża dynamika zmian. Graniczy więc prawie z niemożliwym przewidywanie konkretnych wydarzeń, które nas czekają. Biorąc jednak pod lupę ubiegły rok jesteśmy w stanie wskazać obszary o zwiększonej aktywności i na ich podstawie wyznaczyć ogólne trendy, które będą miały wpływ na świat sportu w nadchodzących miesiącach – mówi Przemysław Zawadzki, Partner Associate, Lider Grupy Sportowej w Deloitte. W 2018 roku uwagę ekspertów Deloitte zwróciły m.in. kwestia bezpieczeństwa podczas wydarzeń sportowych, znaczna poprawa jakości i oferty serwisów streamingowych, a także wzrost aktywności sportowców w sferze działań społecznych i politycznych.

Minęły już czasy, w których, aby dowiedzieć się czegoś na temat ulubionych graczy, trzeba było czekać na oficjalne materiały od dziennikarzy. Sportowcy stają się coraz aktywniejsi w mediach społecznościowych i za pośrednictwem platform takich jak Twitter czy Instagram sami tworzą treści, dzieląc się z fanami informacjami z życia zawodowego i prywatnego. Chociaż znaczenie takich portali wciąż stanowi jedynie dodatek do mediów tradycyjnych, trend ten, wspierany przez gwiazdy, które wychowały się już w sferze cyfrowej, może w nadchodzących latach zyskać na znaczeniu. Lekkoatleta Derek Jeter dostrzegł potrzebę wymiany poglądów i spostrzeżeń wśród sportowców i w tym celu założył platformę The Players’ Tribune. Za jej pośrednictwem gwiazdy sportu dzielą się informacjami o nawiązywanych współpracach, punktach zwrotnych w karierze oraz dyskutują na wrażliwe tematy. Taka forma interakcji z fanami może pomóc sportowcom w budowaniu i umacnianiu marek osobistych.

Rozwój nowoczesnych technologii daje liczne możliwości, ale również stawia wyzwania. Coraz trudniej utrzymać zainteresowanie widzów, którzy przyzwyczajeni do natłoku informacji, przy najmniejszym zastoju w grze przekierowują uwagę na telefon komórkowy lub inne urządzenia. Twórcy treści sportowych rozwiązanie tego problemu również dostrzegają w technologii – proponują odbiorcom nowoczesny sposób oglądania rozgrywek, pozwalający fanom „zbliżyć się” do sportowców. Znaczące kroki ku wdrożeniu wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) w sporcie w 2018 roku podjęły m.in. NBA czy Major League Baseball. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom kibice na stadionie mogą za pośrednictwem aparatu w telefonie uzyskiwać dodatkowe informacje na temat sytuacji na boisku, a w domu cieszyć się z oglądania gry ze wszystkich miejsc murawy, które nie zawsze pokazują telewizyjne kamery.

Powszechnie uznaje się, że atrakcyjna, ofensywna gra sprzedaje bilety, ale to obrona wygrywa mecze.
– “Ofensywa się sprzedaje. Widać to choćby na przykładzie amerykańskiej NFL – z dwudziestki najlepiej opłacanych zawodników, tylko dwóch gra na pozycjach defensywnych. Zawodnicy zdobywają więcej punktów, a oglądalność meczów rośnie. Trend ten jest jeszcze wyraźniejszy w koszykówce. Liga odnotowuje jeden z najwyższych rokrocznych wzrostów w ciągu ostatnich 50 lat, ponieważ tempo gry w NBA rośnie. Każdy zespół jest w posiadaniu piłki średnio ponad 100 razy w ciągu meczu” – mówi Przemysław Zawadzki. Drużyny stają zatem przed trudnym wyborem – “nadal inwestować w atak, licząc, że to wystarczy na utrzymanie konkurencyjnej pozycji, czy może wziąć pod uwagę strategiczne inwestowanie w obronę, które pozwoliłoby na konkurowanie zarówno na boisku, jak i na rynku.”

Oglądanie meczów już dawno przestało być traktowane jako czysta rozrywka. Obstawianie wyników sportowych starć jest dla niektórych sposobem na biznes, dla którego prognozy są bardzo obiecujące. Szacuje się, że do 2021 roku wielkość zakładów osiągnie 287 mld dolarów (przy obecnych 4,9 mld dolarów), a całkowite przychody bukmacherów mogą wynieść 4,6 mld dolarów (obecnie 800 mln dolarów). – Zakłady sportowe będą miały wpływ nie tylko na relacje pomiędzy ligami, instytucjami bukmacherskimi, dostawcami danych czy rządem, ale również zmienią sposób zaangażowania widzów, co już można dostrzec. NBA wprowadziło niedawno ofertę, która pozwala na transmisję jedynie ostatniej kwarty gry za 1,99 dolara. Z założenia wygodne rozwiązanie dla zapracowanych kibiców okazało się być szczególnie atrakcyjne dla osób stawiających zakłady w czasie rzeczywistym – mówi Daniel Martyniuk, Partner, Lider doradztwa technologicznego w Deloitte.

Elitarni sportowcy są często postrzegani przez swoich fanów jako bohaterowie zdolni do osiągania niemożliwego. Definiowani przez statystyki i wartości transferowe, w oczach kibiców przestają być zwykłymi ludźmi. Tymczasem w ostatnich latach wiele gwiazd ujawniło, że po zejściu z mistrzowskiego podium zmaga się z depresją, lękami i innymi tego typu problemami. Na zaburzenia psychiczne lub neurologiczne cierpi prawie jedna czwarta społeczeństwa. Fakt, że znani sportowcy głośno mówią o swoich problemach sprawia, że świat sportu inwestuje w zdrowie psychiczne zawodników, a przysłowiowy Kowalski przestaje się wstydzić swoich ewentualnych kłopotów ze zdrowiem.

Co cztery lata popularność piłki nożnej w Stanach Zjednoczonych gwałtownie wzrasta w okresie zmagań o Mistrzostwo Świata. Jednak ostatnie badanie opinii publicznej wykonane przez stacje telewizyjną ESPN wykazało także trwały wzrost jej popularności. Trend ten nie uszedł uwadze Europejczyków. Angielska Premier League podpisała w 2015 roku umowę z amerykańską siecią telewizyjną NBC Sports, dzięki której stacja może transmitować mecze ligi. Inwestycje obejmują także kapitał ludzki – europejskie kluby coraz częściej szukają nowych zawodników wśród młodych, utalentowanych Amerykanów.
– “Rynek amerykański jest ogromną szansą dla europejskiej piłki nożnej. To nowe możliwości marketingu, finansowania i pozyskiwania talentów zarówno dla piłkarskich potęg, jak i zespołów niższej rangi, które chciałyby wzmocnić swoją pozycję” – mówi Daniel Martyniuk.

Na przestrzeni ostatnich lat obserwowaliśmy jak rynek e-sportu rósł, aby dzisiaj być multimiliardowym biznesem. Przyciąga on ogromną publiczność i jest coraz częściej związany z profesjonalnymi ligami sportowymi, odgrywając ważną rolę w integracji drużyny poza boiskiem. Ligi stawiają na budowanie i poszerzanie swoich baz fanów, a interakcja z nimi ma się odbywać w dużym stopniu za pośrednictwem e-sportu. Eksperci Deloitte spodziewają się, że w nadchodzącym roku zespoły nadal będą wykorzystywać elementy e-sportu, integrując jego możliwości z dotychczasowymi doświadczeniami sportowymi. Przykładem może być amerykańska sieć Topgolf, która otwiera salony do e-sportu w swoich obiektach, a także specjalna e-arena, która powstanie na nowym stadionie Real Madrytu, Santiago Bernabéu. Krajobraz branży stabilizuje się wraz z osiąganiem dojrzałości przez drużyny i ligi e-sportowe oraz rosnącym zaangażowaniem sponsorów.

Organizacje sportowe od lat gromadzą dane na temat posiadaczy biletów, członków programów lojalnościowych i innych źródeł zaangażowania fanów. Te informacje mogą teraz znaleźć zastosowanie przy zarządzaniu relacjami z klientami. Coraz częściej mówi się o holistycznym podejściu do fanów, które wymaga zebrania danych i ich analizy oraz stworzenia konkretnych profili. Drużyny sportowe, wykorzystując osiągnięcia rewolucji e-commerce mogą adresować bardziej spersonalizowane treści, tym samym pogłębiając zaangażowanie fanów, zarówno na stadionie, jak i poza nim. Eksperci Deloitte przewidują, że w przyszłym roku organizacje będą kontynuowały prace nad ulepszeniem rozwiązań marketingowych, tak aby wykorzystywać dane fanów w jeszcze sprawniejszy i bardziej zautomatyzowany sposób.

Najnowsze

Fortuna Sponsorem Głównym koszykarskiej Legii Warszawa

Fortuna Online Zakłady Bukmacherskie została Sponsorem Głównym Sekcji Koszykówki Legii Warszawa Umowa została podpisana na trzy ...

Całość ›

Foot Truck rusza w trasę po miastach PKO Bank Polski Ekstraklasy

Youtubowy kanał „Foot Truck” będzie przybliżał kibicom kulisy rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy Kanał prowadzony przez ...

Całość ›

Bayer Leverkusen nadal z Barmenia

Bayer Leverkusen ogłosił przedłużenie o cztery lata umowy sponsoringowej z firmą ubezpieczeniową Barmenia, której logotyp znajdzie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›
Wywiad

Jacek Łosak – MMABiznes.pl, Akapit Media

Z każdym rokiem MMA w Polsce zyskuje na popularności wśród mediów, kibiców, profesjonalizuje się Jak wielką zmianę na przestrzeni kilku lat przeszło MMA, na te i inne pytanie odpowiadał Jacek Łosak, Redaktor Naczelny MMABiznespl oraz właściciel agencji Akapit Media   Paweł ...

Całość ›
Wywiad

Rafał Michalski – Prezes Blachotrapez

Blachotrapez na rynku jest już ponad 40 lat, od niedawna jednak aktywność marketingowa firmy skupiona jest w znacznym stopniu na marketingu sportowym Skąd taka zmiana, jakie korzyści niesie sponsoring w Polsce, na te pytanie odpowiedział Prezes Zarządu firmy Blachotrapez, Rafał ...

Całość ›

Fortuna Sponsorem Głównym koszykarskiej Legii Warszawa.
#sponsoringsport #legiawarszawa #koszykowka https://t.co/0OL2wmiCpj

Foot Truck rusza w trasę po miastach PKO Bank Polski Ekstraklasy.
#sponsoringsport #pkoekstraklasa #pilkanozna https://t.co/sHFLTkRjso