Kto bardziej medialny – Lewandowski czy Lewandowska?
Najsławniejszy polski tata kontra najpopularniejsza w kraju mama, czyli medialne potyczki Anny i Roberta Lewandowskich. Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” sprawdzili które z nich zawładnęło w maju środkami masowego przekazu.
Robert i Anna Lewandowscy wiedzą jak skupić na sobie uwagę mediów. To bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych i znaczących par w polskim show biznesie. Czy w maju Annie Lewandowskiej udało się przejść do medialnej ofensywy?
Polskie Royal Baby przychodzi na Świat
Ciąża Anny Lewandowskiej wywołała w mediach niemałe poruszenie, jednak kiedy 4 maja urodziła się Klara, a Robert opublikował na Instagramie wspólne zdjęcie z córką, od informacji zawrzało. Tego dnia w prasie, radiu i TV oraz Internecie ukazało się łącznie aż 2 129 publikacji. Nie mogło się także obejść bez lawiny informacji w social media – na temat pary sportowców tylko 4 maja odnotowano ponad 50 tys. wpisów.
Wykres 1. Rozkład informacji w analizowanym okresie w mediach tradycyjnych (prasa, radio Internet, TV)
Media opisywały Annę Lewandowska głównie w kontekście narodzin jej córki. Celebrytka i trenerka postanowiła przy okazji podzielić się kilkoma wspomnieniami z okresu ciąży. Informacje ukazały się przy okazji premiery jej nowej książki Healthy mama. Poradnik zdrowej mamy, która miała miejsce pod koniec miesiąca. Pomijając jednak te doniesienia żona Roberta Lewandowskiego pojawiała się w mediach tradycyjnych głównie w kontekście sukcesów zawodowych męża i potencjalnego wpływ macierzyństwa na kariery obojga rodziców. Inaczej sytuacja wyglądała w mediach społecznościowych, gdzie młoda mama cieszyła się większą popularnością od Roberta.
Wykres 2. Rozkład w czasie i suma wzmianek w social media na przestrzeni analizowanego okresu
Maj upłynął w mediach sportowych m.in. pod znakiem podsumowań Bundesligi. Robert Lewandowski miał wielkie szanse zostać w tym sezonie królem strzelców. Ostatecznie o jedno trafienie wyprzedził go Pierre’a-Emerick Aubameyanga z Borussii Dortmund. Polakowi udało się jednak skompletować 30 bramek w swoim drugim sezonie z rzędu, co ostatnio zdarzyło się w niemieckiej ekstraklasie 43 lata temu. Kolejny dobry sezon nie umknął uwadze komentatorów i kibiców – niemiecki magazyn piłkarski przyznał Polakowi drugą najwyższą notę w tegorocznej edycji swojego rankingu, a „Lewy” został wybrany piłkarzem zarówno miesiąca, jak i ostatniej kolejki Bundesligi. Sukcesy Roberta szeroko komentowano w głównych krajowych mediach sportowych.
Końcówkę miesiąca zdominowały natomiast materiały nt. przygotowań reprezentacji do meczu eliminacyjnego Mistrzostw Świata. Ze względu na kontuzje Błaszczykowskiego i Teodorczyka, trener Nawałka podkreślał, że podczas meczu z Rumunią, będzie liczył głównie na Roberta. Do mediów trafiły więc informacje, że Lewandowski dostał kilka dni „wolnego”, by pobyć z żoną i córką, a na zgrupowaniu pojawił się dopiero w czerwcu.
Wykres 3. Porównanie szacunkowej wartości AVE
PSMM porównało także wyniki dotyczące ekwiwalentu reklamowego dla obojga Państwa Lewandowskich. Robert okazał się być niepokonany i uzyskał AVE na poziomie prawie 38 mln zł, Informacje o Annie otrzymały natomiast ekwiwalent reklamowy mniejszy o ponad połowę. Majowa, medialna wojna Państwa Lewandowskich zakończyła się zwycięstwem piłkarza.
Rys 1. Zestawienie: Suma informacji, dotarcie i kwota AVE
Przeprowadzone badanie dotyczy obecności medialnej piłkarza Roberta Lewandowskiego i jego żony Anny Lewandowskiej w maju 2017 r. Raport powstał na podstawie analizy materiałów i treści redakcyjnych pochodzących z monitoringu prasy, internetu, mediów społecznościowych oraz stacji radiowych i telewizyjnych. Dane zebrano z ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.
Metoda: ilościowa analiza danych
Źródło: Press Service Monitoring Mediów