Przewiń do zawartości Search Ball Blue Ball Grey Ball Light Billboard Blue Billboard Grey Billboard Light Chevron Down Cup Blue Cup Light Cup Dollar Blue Dollar Grey Dollar Light Handshake Blue Handshake Grey Handshake Light Arrow Back Arrow Forward Checkmark Medal Blue Medal Grey Medal Light Facebook YouTube Instagram Twitter Suitcase Blue Suitcase Grey Suitcase Light Tshirt Blue Tshirt Grey Tshirt Light Share

W 2026 roku w MŚ zagra 48 zespołów

FIFA podczas ostatnich obrad ogłosiła, że w Mistrzostwach Świata w 2026 roku zagra 48 zespołów.

Obradująca w Zurychu Rada Międzynarodowej Federacji Piłkarskiej (FIFA) powiększyła liczbę uczestników mistrzostw świata z 32 do 48 drużyn. Pierwszy mundial w nowej formule odbędzie się w 2026 roku.

Po reformie turnieju 48 uczestników zostanie w pierwszej rundzie podzielonych na 16 grup po trzy drużyny. To oznacza zwiększenie łącznej liczby meczów z 64 do 80. Wtorkowa decyzja zapadła jednomyślnie.

Szczegóły dotyczące podziału miejsc w turnieju dla poszczególnych kontynentów mają zostać przyjęte w maju podczas Kongresu FIFA w Bahrajnie. Obecnie Europa dysponuje 13 (najwięcej ze wszystkich kontynentów).

Według źródeł zbliżonych do FIFA, po reformie Europa może zyskać trzy miejsca, natomiast Afryka – cztery, co w przypadku tego kontynentu oznaczałoby wzrost do dziewięciu drużyn. Sporo może zyskać także Azja, która obecnie dysponuje czterema miejscami i jednym barażowym.

Zwolennikiem powiększenia mundialu był m.in. prezydent FIFA Gianni Infantino. Wspominał o tym od początku swojej kadencji, a nawet od kampanii wyborczej, choć początkowo była mowa raczej o 40 krajach. Pojawiała się również wersja z 48 drużynami, ale spośród nich 32 wcześniej miałyby wziąć udział w dodatkowej fazie eliminacji.

Pomysłowi powiększenia liczby uczestników MŚ przeciwne były niektóre europejskie federacje

Ostatecznie stanęło na 48 drużynach podzielonych na 16 grup. Większy mundial, według zwolenników reformy, ma służyć rozwojowi futbolu na świecie. To również wymierne korzyści finansowe. Według poufnego raportu, o którym wspomina agencja AFP, 48-zespołowe MŚ oznaczają dodatkowy wzrost przychodów o ok. 640 milionów dolarów w porównaniu z prognozami dotyczącymi mundialu 2018 w Rosji.

Pomysłowi powiększenia liczby uczestników MŚ przeciwne były niektóre europejskie federacje, np. niemiecka. Swoich obaw nie ukrywali choćby selekcjoner tamtejszej reprezentacji Joachim Loew i prezes Europejskiego Stowarzyszenia Klubów Karl-Heinz Rummenigge.

„Liczba meczów rozgrywanych rocznie przez piłkarzy już osiągnęła nieakceptowalny poziom” – napisał w grudniu Rummenigge w liście do FIFA.

Obecna formuła – z udziałem 32 zespołów – obowiązuje od MŚ 1998 we Francji

Innego zdania był m.in. Diego Maradona. „Wydaje się, że to fantastyczny pomysł” – powiedział przy okazji poniedziałkowej gali piłkarskiej FIFA w Zurychu.

W podobnym tonie wypowiadał się były reprezentant Francji David Trezeguet. „To może dać o wiele więcej możliwości dla krajów, a zwłaszcza dla piłkarzy, którzy nie doświadczyli tej wielkiej imprezy” – wspomniał.

W pierwszej edycji MŚ – w 1930 roku w Urugwaju – wystąpiło 13 reprezentacji. W kolejnych trzech mundialach liczba uczestników się zmieniała (kolejno 16, 15, 13). W latach 1954-78 regularnie grało po 16 drużyn. Od 1982 do 1994 roku w turnieju uczestniczyły 24 drużyny. Obecna formuła – z udziałem 32 zespołów – obowiązuje od MŚ 1998 we Francji.

Tak pozostanie również w 2018 roku podczas mundialu w Rosji oraz w 2022 roku w Katarze. Nieoficjalnie mówi się, że – zgodnie z regułą rotacji kontynentów-gospodarzy – największe szanse organizacji mistrzostw świata 2026 ma Ameryka Północna.

Źródło: PAP

Najnowsze

DEMES-y 2021 zostały rozdane

Już po raz kolejny rozdano najważniejsze nagrody w branży, w trakcie Forum SportBiz i Gali Sportu i Biznesu wręczono DEMESy DEMESy ...

Całość ›

AL-KO Sponsorem podpisuje umowę z „polską siatkówką”

Firma AL-KO postanowiła jeszcze mocniej zaangażować się w promocję poprzez sport i postanowiło podpisać umowę z "polską ...

Całość ›

Lech rozwija swój dział nauki

Lech Poznań rozpoczyna współpracę z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym To kolejny etap wzbogacania narzędzi klubowego ...

Całość ›
Wywiad

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy – założyciele Sportigio

Mariusz i Marcin Zwierzychowscy to młodzi przedsiębiorcy, od zawsze zakochani w sporcie Ich droga wiodła od lodowiska hokejowego do stworzenia systemu IT dla hokejowej centrali Jakie mają plany na przyszłość, co wyróżnia ich produkt, na rynku, jakie mają cele biznesowe Na te wszystkie ...

Całość ›
Wywiad

#WgrupieSiła Partnerskie Kluby Biznesu łączą możliwości przedsiębiorców z klubów biznesu

Przedsiębiorcy z Partnerskich Klubów Biznesu nie dają się wirusowi, a co niektórzy nawet z nim wygrali, jak sami mówią „W GRUPIE SIŁA Wydawać by się mogło, że organizacje, networkingowe, takie, które bazują na bezpośrednim kontakcie międzyludzkim w obecnym kryzysie nie ...

Całość ›
Wywiad

ŁUKASZ KIEZA – Country Manager LV BET

Nie tak dawno minął rok od rozpoczęcia walki i blokowania nielegalnie działających w Polsce bukmacherów, co zmieniło branżę i zdecydowanie poprawiło sytuację polskich firm należących do tego sektora Ogromne zyski polskim bukmacherom zapewnił również miniony mundial Na temat zmian w ...

Całość ›

Partnerzy

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Znam i akceptuję
regulamin

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od portalu Sponsoring Sport.pl z siedzibą w Dąbrowie,  ul. Piaskowa 9/4, 62-070 Dąbrowa. Firma wpisana jest do rejestru przedsiębiorców KRS przez Sąd Rejonowy dla Sądu w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem NIP: 777-299-76-75, REGON: 368988510.

 

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Znam i akceptuję
regulamin

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od portalu Sponsoring Sport.pl z siedzibą w Dąbrowie,  ul. Piaskowa 9/4, 62-070 Dąbrowa. Firma wpisana jest do rejestru przedsiębiorców KRS przez Sąd Rejonowy dla Sądu w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem NIP: 777-299-76-75, REGON: 368988510.