Sponsoring
CZYM JEST SPONSORING?
SPONSORING
Jest jedną z formą promocji, głównym założeniem sponsoringu jest odpłatne promowanie sponsora, którym zazwyczaj jest przedsiębiorstwo. Realizacja umowy sponsoringowej polega na ekspozycji logotypu, reklamy czy innych świadczeń sponsorskich, które pozwalają na budowę pozytywnego wizerunku firmy. W zamian za promocję sponsorowany uzyskuje zapłatę w postaci finansowej lub rzeczowej.
SPONSORING SPORTU
Sport jest najchętniej wybieranym przez przedsiębiorstwa obszarem sponsoringu. W krajach wysoko rozwiniętych sponsoring, w szczególności sportowy jest bardzo powszechny i chętnie wykorzystywany. W Polsce przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z tej formy promocji. Z roku na rok w naszym kraju rosną środki przeznaczane na sponsoring sportowy, obecnie wynoszą ponad 800 mln złotych rocznie.
ATUTY SPONSORINGU SPORTOWEGO
Sponsoring przynosi realny zysk, to nie mecenat
Sponsor przekazując pieniądze nie robi tego bezinteresownie, oczekuje zwrotu z inwestycji, który uzyskuje.
JEST UNIWERSALNYM NARZĘDZIEM PROMOCJI
Sponsoring jest bardzo uniwersalny, za jego pomocą można realizować wszystkie działania promocyjne: public relations, reklamę, promocję sprzedaży czy sprzedaż bezpośrednią.
SKUTECZNIEJSZY NIŻ TRADYCYJNA REKLAMA
Tradycyjna reklama jest coraz mniej skuteczna m.in. z powodu swojej natarczywości. Polacy często unikają reklam, na przykład przełączając kanały w telewizji, używając blokad reklam w internecie. Sponsor postrzegany jest pozytywnie, jako firma wspierająca ukochany klub kibiców danego klubu, sportowca czy imprezę. Kibice często sami przekazują pozytywne informacje o sponsorze podczas rozmów czy za pomocą mediów społecznościowych. Pozytywny przekaz działa skuteczniej, niż działania reklamowe.
BUDUJE POZYTYWNY WIZERUNEK
Transfer emocji to zjawisko przenoszenia pożądanych cech sponsorowanego na sponsora. Emocje w trakcie rywalizacji sportowej powodują, że logotyp Sponsora jest lepiej zapamiętywany i pozytywnie odbierany, w ten sposób buduje się lepszy wizerunek i rozpoznawalność.
DODAJE PRESTIŻU
Przedsiębiorstwo zostające sponsorem jest lepiej postrzegane. Sponsor kojarzy się z prestiżem, zamożnością, zdrowiem, firmą odpowiedzialną społecznie, wspierającą sport.
JEST TANI
Ze względu na dużą medialność i zainteresowanie sportem wśród Polaków sponsoring jest relatywnie tani. Informacje o nowych sponsorach pojawiają się w mediach, portalach społecznościowych promując przedsiębiorstwo i docierając do dużej grupy odbiorców. Reklama realizowana poprzez tradycyjne nośniki jest droższa niż działania sponsoringowe o podobnym zasięgu.
ZWIĘKSZA SPRZEDAŻ
Jak wskazują badania ponad 51% Polaków chętniej kupi produkty firmy będącej sponsorem niż takiej, która nim nie jest.
JEGO WARTOŚĆ STALE WZRASTA
Coraz więcej firm w Polsce angażuje się w sponsoring sportu. Rynek sponsoringu w ciągu kilku lat wzrósł kilkunastokrotnie i stale rośnie!
Źródło: ABC Rynek i Opinie, Sponsoring Monitor